Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Aan de Voorzitter van de Tweede kamer der Staten Generaal Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Postbus 20018
2500 AE Den haag
Uw brief Ons kenmerk
83-03-SZW ABG/ GA/ 03/ 71686
Onderwerp Datum
Voortgangsrapportage uitvoering convenant 4 november 2003
gesubsidieerde arbeid
Naar aanleiding van het verzoek van 8 september 2003 van de vaste commissie van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid informeer ik u met deze brief over de stand van zaken met
betrekking tot de uitvoering van het convenant gesubsidieerde arbeid 2003.
In deze brief wordt eerst een stand van zaken gegeven betreffende de uitvoering van het
convenant gesubsidieerde arbeid 2003. Vervolgens wordt u geïnformeerd over de afspraken
die ik tijdens het bestuurlijk overleg van 31 oktober jl. heb gemaakt met de
convenantpartijen. Met dit overleg heb ik uitvoering gegeven aan de afspraak tijdens het
najaarsoverleg van 14 oktober jl. om met spoed overleg tussen VNG en sociale partners te
entameren over het realiseren van de doelstelling van het convenant, inclusief het risico van
gedwongen ontslag.
2. Stand van zaken oktober 2003
2.1 Acties najaar
Dit najaar zijn de volgende extra acties ondernomen:
· Een derde ronde regionale voorlichtingsbijeenkomsten voor gemeenten
georganiseerd door Stimulansz. Zij voeren in opdracht van de VNG met subsidie van
SZW het project Uitstroom in goede banen uit. Tijdens deze derde ronde is de stand
van zaken aan de orde geweest evenals de vraag hoe het regulier maken van ID-
banen in de praktijk verloopt: wat lukt er en waar zitten de problemen. Stimulansz
heeft tijdens de drie rondes in totaal ca. 70% van de gemeenten bereikt. Deze
gemeenten vertegenwoordigen ca. 96% van het ID-bestand.
· Medio oktober heb ik samen met de Ministers Donner van Justitie en Remkes van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een brief gestuurd aan de G30 over
mogelijkheden om door een gezamenlijke inzet van middelen van SZW
(stimuleringsregeling) en BZK (10 mln. in het kader van het grote stedenbeleid) de
veiligheid in deze steden te verbeteren door meer toezicht op locaties met een
---
verhoogd risico. Tevens kan met inzet van deze middelen een impuls worden
gegeven aan het voornemen van het kabinet om doorgroei van de huidige
stadswachten naar een functie van buitengewoon opsporingsambtenaar te
bevorderen.
· Vanaf 14 oktober wordt tweewekelijks het aantal aanvragen per gemeente op het
gemeenteloket gepubliceerd. Doel is om individuele gemeenten actueel zicht te
geven op aantallen van "hun"werkgevers.
· In de verzamelcirculaire van 27 oktober jl. heb ik gemeenten gewezen op het belang
van een eindspurt. Werkgevers hebben immers tot en met 31 december 2003 de
mogelijkheid om hun ID-baan om te zetten in een reguliere baan willen ze aanspraak
kunnen maken op de Tijdelijke stimuleringsregeling regulier maken 10.000 ID-
banen. Tevens heb ik gemeenten geïnformeerd over de laatste stand van de
stimuleringsregeling en landelijke en lokale stimuleringsmogelijkheden.
2.2 Resultaten tot oktober 2003
Het aantal van 10.000 reguliere banen is nog niet gerealiseerd. De teller staat op 24 oktober
2003 op 3242 aanvragen waarvan 2132 toekenningen. Onderstaande figuur laat de
ontwikkeling van het aantal aanvragen in de tijd zien. Van het aantal aanvragen wordt tot nu
toe 95% toegekend onder voorwaarde dat de ID-baan op tijd (uiterlijk zes weken na het
afgeven van de voorlopige toekenning) regulier wordt gemaakt.
Ontwikkeling aanvragen stimuleringsregeling
3500
3000
2500
2000
1500
Totaal aantal aanvragen 1000
500
---
10 15 20 25 30 35 40
Week 2003
Analyse naar sector
Tabel 1 laat het aantal aanvragen per sector zien evenals de verhouding van dit aantal tot het
aantal banen dat op basis van een proportionele verdeling in de sector regulier gemaakt zou
kunnen worden.
---
Tabel 1 reservering per sector op basis van proportionele verdeling in verhouding tot aantal aanvragen
Sector Aantal Aantal aanvragen Percentage
gereserveeerd (stand 24 aanvragen tov
oktober) reserveringen
Zorg en jeugdhulpverlening 2.586 1.202 46
Kinderopvang 720 278 39
Welzijn 907 344 38
Openbare veiligheid 1.810 579 32
Overig (incl. cultuur) 1.008 223 22
Onderwijs 1.930 427 22
Beheer openbare ruimte 1.039 188 18
Totaal 10.000 3.242
Analyse naar gemeente
Tabel 2 geeft een beeld van het gebruik van de stimuleringsregeling naar provincie en
gemeenteklasse. In totaal kan ten opzichte van de beginstand 2003 19,5% van de ID-banen
regulier worden gemaakt. Het landelijke gemiddelde is 5,93%, al is een grote variatie tussen
regio's waarneembaar.
Tabel 2. gebruik stimuleringsregeling naar G-klasse en provincie
Gemeenten van Gebruik stimuleringsregeling t.o.v. beginstand 2003
Nederland 5,93%
G4 5,48%
G26 5,31%
G86 5,63%
Groningen 10,25%
Friesland 9,64%
Drenthe 5,41%
Overijssel 4,06%
Gelderland 4,41%
Utrecht 4,42%
Noord-Holland 7,98%
Zuid-Holland 5,14%
Zeeland 5,70%
Noord-Brabant 4,16%
Limburg 5,07%
Flevoland 7,96%
4. Afspraken bestuurlijk overleg 31 oktober.
Vrijdag 31 oktober jl. heb ik bestuurlijk overleg gevoerd met de VNG,
werkgeversorganisaties, waaronder sectorwerkgevers, en vakbonden. Tijdens dit overleg
hebben we gesproken over de stand van zaken, knelpunten en mogelijke
oplossingsrichtingen.
We hebben het volgende met elkaar afgesproken.
4.1 Verruimen stimuleringsregeling
Voor uitstroom naar een leer-werkplek is aanpassing van de stimuleringsregeling niet nodig.
Het is al mogelijk om in aanmerking te komen voor de stimuleringsregeling onder
voorwaarde dat aan de leer-werkplek ook een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ten
grondslag ligt. Dit zal breder bekend worden gemaakt.
---
Daarnaast zal ik afspraken maken met het Agentschap SZW over het oplossen van
praktische problemen voor werkgevers met de termijn van het omzetten van ID-banen. Ook
hiervoor hoeft de stimuleringsregeling niet te worden aangepast.
4.2 Een eindspurt in 2003
Tijdens het bestuurlijk overleg is geconstateerd dat de factor tijd een belangrijk knelpunt is.
Gemeenten hebben gewacht op zekerheid over financiële middelen voor 2004 en verder,
evenals op meer zicht op omvang en samenstelling van het bestand ID-werknemers- en
werkgevers alvorens tot afspraken met werkgevers te komen. Daarom zie ik, samen met de
andere convenantpartijen mogelijkheden voor een eindspurt in 2003.
Ik heb met de overige convenantpartijen afgesproken dat we ons gezamenlijk inspannen
voor een eindspurt. Alle convenantpartijen (de VNG, vakbonden, werkgeversorganisaties
van de branches en departementen) voeren medio november een actie uit om gemeenten en
werkgevers te enthousiasmeren én praktische oplossingen voor concrete knelpunten te
bieden door sectoren en gemeenten samen te brengen aan sectortafels. Door het bij elkaar
brengen van concrete knelpunten, best practices en actief benaderen, faciliteren
convenantpartijen daadwerkelijk het bereiken van meer plaatsingen per sector.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)