Ingezonden persbericht


20.000e LID VOOR KONINKLIJK HORECA NEDERLAND

WOERDEN/ ROTTERDAM, 4 november 2003 -- Koninklijk Horeca Nederland heeft het 20.000e lid ingeschreven. Het zijn Henk en Anja van den Broek van Hullie Speelboerderij uit Uden. Voorzitter Jan Geenemans heeft vandaag, tijdens het jaarcongres van de brancheorganisatie in De Doelen in Rotterdam, Henk en Anja van den Broek in de bloemen gezet. "We zijn trots dat we inmiddels zoveel leden hebben," zegt Jan Geenemans. "Het betekent, dat Koninklijk Horeca Nederland gewaardeerd wordt voor de belangen die we behartigen en de informatie over bedrijfsvoering die we aan onze leden geven."

"Dit is wel heel leuk, hoor," vertelt een enthousiaste Henk van den Broek. "Jaren geleden hadden we een boerenbedrijf, maar toen het almaar slechter ging in de agrarische sector hebben we de switch gemaakt om iets anders te gaan doen." Op 17 oktober vierde Hullie Speelboerderij zijn éénjarig bestaan. Inmiddels zijn al bijna tachtigduizend kinderen en hun ouders naar de Speelboerderij geweest om kennis te maken met het Hullie volk uit Uden. "Voor ons is lid worden van Koninklijk Horeca Nederland niet iets vanzelfsprekends geweest. We wisten namelijk niet, dat we daar lid van konden worden. Horeca, daar hoorden toch alleen cafés, restaurants en hotels bij? Maar nu blijkt dat ook bedrijven in de toeristische sector lid kunnen worden." "Wij kunnen nu ook profiteren van de kennis, die deze organisatie ons kan bieden,"vult Anja van den Broek aan. "Dat wij voordeeltjes krijgen, is mooi meegenomen, maar de hulp die ze ons kunnen verlenen in de bedrijfsvoering vinden we van veel groter belang."

Met 20.000 leden is Koninklijk Horeca Nederland de grootste brancheorganisatie van Nederland en een nog sterkere gesprekspartner voor overheid en marktpartijen. Door de schaalvergroting kan aan leden nog meer financieel voordeel geboden worden en kunnen ze nog beter van informatie over bedrijfsvoering voorzien worden. De bedrijfstak horeca kent ruim 36.000 professionele horeca bedrijven. Doorgroeien, zij het in een wat lager tempo, behoort zeker tot de mogelijkheden. Vooral in de grote steden, in de Fastfood- en IJssector en in de toeristische sector ligt nog een enorme groeimarkt.

De 120-jarige Koninklijk Horeca Nederland werft selectief nieuwe leden. Tien promotoren zoeken in de regio en in nauwe samenspraak met lokale afdelingen naar horecabedrijven, die nog geen lid zijn. Na aanmelding volgt publicatie in het maandblad Horeca Nederland en is er een inspraakmogelijkheid voor individuele leden. Begin 1997 had Koninklijk Horeca Nederland ruim 13.000 leden. In 6 jaar tijd betekent dat een groei van ruim 50%. Vooral de leden in de Fastfood- en IJssector leverden een substantieel aandeel aan de groei. De sector nam met liefst 63% toe tot 2440 leden.


---

Noot voor de redactie -