Bibit naar het Verre Oosten

Internet Payment Service nu beschikbaar op drie continenten

Bunnik, 4 november 2003 ­ Bibit Global Payment Services (Bibit), de Europese marktleider in betaaldiensten voor het internet, heeft haar betaalplatform uitgebreid met functionaliteiten voor de Aziatische markt. Samen met de al bestaande activiteiten in Europa en de Verenigde Staten kan Bibit haar klanten nu op drie continenten van dienst zijn. Door deze uitbreiding stijgt Bibit's geschatte geografische dekking naar meer dan 90% van het wereldwijde e-commerce volume.

De meeste klanten van Bibit afkomstig uit branches zoals Travel, Electronica en On-line Gaming verkopen hun producten en diensten in diverse landen of zelfs continenten. De vraag aan Bibit om uit te breiden naar het Verre Oosten is dan ook vooral afkomstig van mondiaal opererende winkeliers. Vaak gebruiken zij Bibit's diensten al voor hun activiteiten in Europa of de VS en willen ze een vergelijkbare betaaloplossing voor de Aziatische markt.

'Asia Pacific', de combinatie van Azië, Australië en Nieuw-Zeeland, is het derde e-commerce gebied ter wereld. Net als in Europa zijn de betaalgewoonten daar erg versnipperd. De credit card wordt relatief weinig gebruikt en consumenten geven de voorkeur aan voor hen vertrouwde betaalmethoden zoals lokale betaalkaarten, bankoverschrijvingen, internetbankieren of 'Cash-over-the-Counter', waarbij een klant naar zijn bank gaat om een aankoop af te rekenen. Qua populatie, (breedband) Internettoegang en bruto nationaal product per hoofd van de bevolking, dat wil zeggen besteedbaar inkomen, heeft Japan de sterkste economie binnen de regio. Australië, Singapore en Zuid-Korea volgen op de voet, terwijl China het sterkste groeipotentieel heeft.

Als eerste stap in het aanboren van deze markt, heeft Bibit een bedrijf gevestigd in Japan dat tevens dient als regionaal hoofdkantoor. Vervolgens zijn aan het betaalplatform functionaliteiten voor Asia Pacific toegevoegd. De betaalpagina's, waar shoppers hun betaalgegevens kunnen invoeren, ondersteunen nu ook Chinese, Japanse en Koreaanse karakters. Verder heeft Bibit bankverbindingen opgezet voor het verwerken van de belangrijkste credit cards, ook in gebieden die door binnenlandse banken worden beheerd en waar mondiale banken geen toegang toe hebben. Dankzij Bibit's ruime ervaring met het integreren van verschillende betaalprotocollen, konden lokale betaalmethodes zoals off-line banking in Japan en eNets Debit (internetbanking) in Singapore snel geïmplementeerd worden.

Ten behoeve van het toevoegen van andere lokale betaalmethodes wordt momenteel de laatste hand gelegd aan samenwerkingsverbanden met regionale gateways, met name in Australië, China en Korea. Uitbetaling aan winkeliers in alle belangrijke valuta in deze regio was al langer mogelijk.

Op dit moment ondersteunt Bibit's Payment Service een ongeëvenaard aantal talen, alle door winkeliers vereiste Europese en Aziatische valuta en meer dan 70 betaalmethodes. Mede gezien haar uitgebreide banknetwerk kan Bibit zich met recht de marktleider op dit gebied noemen.

Over Bibit
Bibit Global Payment Services (Bibit) is gespec rjpaap@planet.nl ialiseerd in het verzorgen van betalingen, afkomstig uit diverse verkoopkanalen, via een Internet infrastructuur. Het bedrijf biedt een uitgebreide betaaldienst in meerdere talen, die meer dan 70 internationale betaalmethoden voor verschillende valuta combineert in één digitale oplossing. De Payment Service sluit naadloos aan op bestaande retail platforms en omvat specifieke interfaces voor verschillende branches en verkoopkanalen.

Bibit opereert wereldwijd, via kantoren in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Japan. De totale waarde van de via Bibit's platform verwerkte transacties zal in 2003 naar verwachting ca. ¤ 3 miljard bedragen; in 2002 was dit bijna ¤ 1 miljard. In december 2002 behaalde Bibit de 5e plaats in de Europese Fast500, Deloitte & Touche's ranking van snelst groeiende technologiebedrijven. Het Nederlandse equivalent Fast50 werd door Bibit zowel in 2002 als 2003 gewonnen.

Tot Bibit's uitgebreide klantenbestand behoren zowel multi-channel retailers als pure webshops, call centers, en fysieke verkooppunten. Tot de internationale klanten behoren o.a. Dell, Expedia, Apple, TUI / Hapag Lloyd, The Financial Times en Fleurop Interflora. In Nederland maken bijv. Transavia, Bol.nl, Top Ticket Line, De Telegraaf, Vodafone, Kijkshop en AKO gebruik van Bibit's diensten.



Ingezonden persbericht