Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Kamerstuk, 04-11-2003

Om het kamerstuk op te halen: Zie het origineel http://www.minvws.nl/document...er=393&page=20494


Brief VWS inzake Gezondheidscentrum Kersenboogerd

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DBO-CB-U-2417700

4 november 2003

Op 1 oktober 2003 heeft u mij een brief toegestuurd van Gezondheidscentrum de Kersenboogerd te Hoorn met de vraag een reactie te ontvangen over de in deze brief naar voren gebrachte aangelegenheid. Met deze brief ga ik in op uw verzoek.

Kostenbeheersing in de zorgsector is van groot belang om de noodzakelijke zorgvoorzieningen ook in de toekomst voor alle burgers betaalbaar en daarmee toegankelijk te houden. Anders kunnen we de solidariteit in het systeem straks niet meer garanderen. Effectieve kostenprikkels ontbreken nu in het systeem en gerichte maatregelen zijn de afgelopen jaren uitgebleven. Daarom zijn we nu helaas gedwongen tot drastische maatregelen.

De tariefmaatregel voor apotheekhoudenden is een van de maatregelen die zijn genomen om de hoge uitgaven voor geneesmiddelen terug te dringen. Uitgangspunt daarbij is dat het tarief voor farmaceutische hulp in beginsel een adequaat tarief is en dat de inkoopkosten van de afgeleverde geneesmiddelen mogen worden doorberekend aan de patiënt. In de uitwerking van de maatregel zijn vanuit de sectoren mogelijke problemen gesignaleerd met name bij startende apothekers en apotheekhoudende huisartsen. Mede in verband met een uitspraak van de President van het College van beroep voor het bedrijfsleven van 29 april 2003 heeft het CTG de maatregel dusdanig aangepast dat de zogenaamde dat de zogenaamde aftopping voor multi-source geneesmiddelen is teruggebracht van EUR 40,- naar EUR 20,-. Daarnaast wordt via een bij de regionale zorgverzekeraar aan te vragen tariefmodule nacalculatie gegarandeerd dat per saldo geen verlies wordt geleden op de inkoop van de geneesmiddelen. De beleidslijn die door mij in samenspraak met de zorgverzekeraars wordt gehanteerd, is dat de overige problemen in eerste instantie met de zorgverzekeraars moeten worden besproken.
De tariefmaatregel biedt op dit moment een oplossing voor de onaanvaardbare omvang van de kortingen. Een groot voordeel van deze maatregel in deze vorm was dat hij snel kon worden doorgevoerd. Op termijn is deze maatregel echter moeilijk houdbaar. Daarom wordt op dit moment gewerkt aan aanpassing van het
geneesmiddelenvergoedingssysteem.

De activiteit waarvoor een gezondheidscentrum subsidie ontvangt valt onder de 'niet-pseudo-aanspraken' met de aantekening dat de te financieren activiteit als beleidsprioriteit in de begroting van VWS is genoemd of dat de subsidie direct bijdraagt aan de wachtlijstaanpak (onderdeel van Zorg Verzekerd). Dit laatste houdt in dat bij de subsidieverlening 2004 uitsluitend rekening gehouden wordt met de ombuigingsbijdrage van 0,8%.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

drs. Clémence Ross-van Dorp