CDA

CDA
04-11-03
Transportcommissie Europees Parlement wil strafrechtelijke sancties bij olielozing

Op 4 november heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement ingestemd met voorstellen van de Europese Commissie om sancties in te voeren bij illegale lozingen op zee.
De Europese regels moeten gaan gelden voor alle illegale lozingen op binnenwater en zee, zowel binnen als buiten de territioriale wateren. De regels zijn van toepassing op ieder Europees schip. CDA-Europarlementariƫr Peter Pex is rapporteur voor de ontwerprichtlijn inzake verontreiniging vanaf schepen en is tevreden met de stemuitslag van 33 voor, 0 tegen en 8 onthoudingen. Naar verwachting zal het voltallige parlement zich tijdens de decemberzitting hierover uitspreken.

Aanleiding voor Europese regelgeving is de ramp met de Prestige. De Europese Raad heeft toen om Europese maatregelen gevraagd.

Pex: 'Grote rampen, zoals met de Prestige, zijn de aanleiding, maar het grootste deel van de vervuiling ontstaat door opzettelijke lozingen vanaf schepen, waaronder ook het spoelen van tanks en lozing van afval olie. In 2001 zijn vanuit de lucht al 390 olievlekken in de Oostzee en 596 olievlekken in de Noordzee waargenomen. Slechts een klein percentage van de illegaal lozende schepen wordt momenteel opgespoord, en daarvan worden maar enkelen uiteindelijk vervolgd. Deze richtlijn moet hierin verandering brengen.'

Pex: 'De Europese commissie wil strafrechtelijke sancties invoeren. Ik ben het eens dat dit het beste zou zijn. Helaas heb ik ontdekt dat de Raad van Ministers tegen het woordje "strafrechtelijk" is, omdat het strafrecht onder de derde pijler valt. Voordat plenair wordt gestemd moet hierover meer helderheid komen. Vandaar dat de plenaire stemming van november wordt uitgesteld naar december.'

Kustwacht

Als onderdeel van het pakket maatregelen wil Peter Pex de oprichting van een Europese kustwacht. Volgens hem is een gezamelijke kustwacht belangrijk om beter te kunenn optreden tegen illegale lozingen op zee. Pex: 'Dan is het wel belangrijk dat die kustwacht de nodige bevoegdheden en instrumenten heeft. Volgens de nu aangenomen tekst moet binnen zes maanden na de inwerkingtreding van de richtlijn de Europese Commissie met een uitgewerkt plan komen.'