Ingezonden persbericht
Den Haag, 4 november 2003
Bedrijfsleven wijst lokale tolheffingen af
VNO-NCW, RAI-BOVAG, EVO en TLN zien niets in het voorstel van GroenLinks voor tolheffing door regionale overheden. Het bedrijfsleven zit niet te wachten op een wildgroei aan tol- en betaalsystemen; in Europa niet en binnenlands al helemaal niet. Die wildgroei zal voor veel extra lasten zorgen.
Een eigengereide inzet van het prijsinstrument op lokaal en regionaal niveau kan het verkeers- en vervoerssysteem juist schaden. Lokale tolheffing zorgt immers voor een afwenteling van problemen op andere delen van het netwerk. Als groot bezwaar zien de organisaties bovendien dat dergelijke tol-initiatieven geen zicht bieden op het oplossen van verkeersknelpunten. Het voorstel van GroenLinks zet de deur open voor afwenteling van gemeentelijke financiële problemen op het wegverkeer.
De organisaties zijn geen principieel tegenstander van het betalen voor gebruik van de weg in plaats van vaste belastingen. Maar het drama rond de invoering van de tolheffing voor vrachtauto s in Duitsland toont aan dat er qua techniek veel komt kijken bij de invoering van een tolsysteem. Verder is absolute voorwaarde dat opbrengsten ten goede komen aan verbetering van de wegen. Dat is hard nodig, omdat zonder extra investeringen in wegen de files alleen maar zullen toenemen. Het bedrijfsleven heeft aan het kabinet voorgesteld om het investeringsprogramma in de wegen te versnellen door gebruik te maken van publiek-private samenwerking en hoopt dat de betrokken ministers daarop positief zullen reageren.
Bel voor meer informatie met:
VNO-NCW: A.P. Mesker, telefoon 070-3490333
Transport en Logistiek Nederland: Clarisse Buma, 070-3636115
EVO: Godfried Smit, 079-3467373
RAI: Cees Boutens, 06-53212633
Bovag: Rob Boon, 06-51383309
---