Ministerie van Defensie


---

Brieven aan de Kamer
---

Voortgang Frans-Nederlandse samenwerking MALE UAV

04-11-2003

Voor de uitvoering van militaire operaties zijn inlichtingen essentieel voor zowel besluitvorming, bevelvoering als handelend optreden. Binnen de Navo en vooral binnen Europa zijn middelen om inlichtingen te vergaren waaronder onbemande vliegtuigen - schaars. De behoefte aan inlichtingenvergaringsmiddelen is vastgesteld in het kader van de Headline Goal en het Defence Capability Initiative van de Navo. Onbemande vliegtuigen of Unmanned Aerial Vehicles (UAV´s) vormen in toenemende mate een essentieel onderdeel van de vliegende inlichtingenmiddelen en passen in de moderne wijze van militair optreden. Tijdens de recente militaire operaties in Afghanistan en in Irak zijn het belang en de waarde van onbemande vliegtuigen gebleken. UAV´s zijn bij uitstek geschikt voor de vergaring van informatie voor zowel (expeditionair) militair optreden, antiterreur operaties als voor humanitaire en civiele steunverlening. Ook de Prinsjesdagbrief van 16 september 2003 onderstreepte het belang van UAV´s.

Defensie beschikt reeds over tactische UAVs: de Sperwer. Deze heeft een relatief beperkt bereik (tot circa honderd kilometer) en is vooral geschikt voor informatie over de lokale omgeving. Strategische UAV´s hebben een veel groter bereik (duizenden kilometers) en kunnen vaak semi-autonoom gedurende langere tijd onafgebroken in de lucht blijven. Om de Europese, strategische UAV-capaciteit te versterken hebben de toenmalige Minister van Defensie De Grave en zijn Franse ambtgenoot op 14 mei 2002 een General Memorandum of Understanding getekend over de Frans-Nederlandse samenwerking op het gebied van onbemande vliegtuigen. De voornoemde ministers hebben besloten een binationale Medium Altitude Long Endurance (MALE) UAV-capaciteit te vormen. Op dat moment was er nog geen UAV die aan de Frans-Nederlandse behoefte voldeed. Een dergelijke UAV is er op dit moment nog steeds niet. De Frans-Nederlandse samenwerking omvat dan ook de gezamenlijke ontwikkeling en verwerving van een MALE UAV. Maar de samenwerking gaat duidelijk verder. Zo houdt de samenwerking tevens training, onderhoud, logistiek en aanverwante zaken in. Bovendien legt de Frans-Nederlandse samenwerking een goede grondslag voor eventueel gezamenlijke inzet bij crisisbeheersingsoperaties (indien beide landen hiertoe besluiten). Met Kamerstuk 28302, nr. 77 d.d. 21 november 2002 is toegezegd dat de Kamer over de voortgang van het project wordt geïnformeerd. Volgens planning zou de Kamer in 2003 een behoeftestellingsbrief (DMP-A brief) ontvangen, waarin de operationele behoefte aan MALE UAV´s wordt onderbouwd.

In de afgelopen periode is samen met Frankrijk gewerkt aan een eerste gemeenschappelijke operationele behoeftestelling, een Operational Requirement Document (ORD). Dit ORD betreft een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden van het platform en geeft inzicht in de mogelijke operationele capaciteiten.

Het ORD gaat vooralsnog uit van een MALE-UAV die geschikt is voor de vergaring van beeldinformatie (Imagery Intelligence), voor de aanwijzing van doelen (Target Acquisition) en als relaiszender voor communicatie. Daarbij is het streven om in 2009 een eerste operationele capaciteit in te voeren binnen een Frans-Nederlandse MALE-UAV-eenheid. Uitgangspunt is dat het Nederlandse aandeel in de UAV-eenheid 25% bedraagt en dat Nederland een evenredig deel van de kosten voor zijn rekening neemt.

De operationele behoeftestelling (ORD) is thans nog onvoldragen. Voor een gedegen operationele behoeftestelling is het noodzakelijk om meer inzicht te krijgen in de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte, maar ook in de benodigde personele samenstelling van een gezamenlijke Frans-Nederlandse eenheid alsmede de exploitatiekosten en de Life Cycle Costs van de voorziene MALE-UAV. Verdere studie is dan ook noodzakelijk. Daartoe is een gezamenlijke haalbaarheidsstudie voorzien, de zogenaamde Feasibility Study. Deze vangt nog dit jaar aan en duurt tot en met 2005. Voor de Feasibility Study wordt een separaat Memorandum of Understanding (MOU) opgesteld, waarin per land de activiteiten en de op te leveren eindproducten worden gedefinieerd. Bij deze studie zijn Franse en Nederlandse onderzoeksinstituten betrokken, waaronder van Nederlandse zijde: het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en de Nederlandse organisatie voor toegepast wetenschappelijk onderzoek TNO. De kosten voor de Feasibility Study bedragen in totaal 30 miljoen, waarvan Nederland 7,25 miljoen voor zijn rekening neemt. Dit laatste bedrag wordt in Nederland besteed.

Na afloop van deze Feasibility Study wordt de operationele behoeftestelling voltooid. Op dat moment heeft Nederland de keuze of en in hoeverre, de samenwerking met Frankrijk voor de ontwikkeling van een gezamenlijke MALE-UAV wordt voortgezet (de preproductiefase). Indien voortzetting de voorkeur krijgt, dan bied ik u op dat moment een operationele behoeftestelling aan voor het project MALE-UAV. Voor de preproductie-fase (Engineering & Development) zal wederom een MOU worden opgesteld.

De afgelopen maanden hebben Zweden en Spanje serieus interesse getoond om te participeren in het MALE-UAV project. De afspraken en werkverdeling voor de Feasibility Study tussen Frankrijk en Nederland zijn echter al zeer vergevorderd. Het openbreken van deze afspraken zou ertoe leiden dat de beoogde invoering van een MALE-UAV in 2009 niet wordt gerealiseerd. Daarom is met Zweden inmiddels afgesproken dat het als waarnemer actief mag deelnemen aan de Feasibility Study, maar daarin geen formele zeggenschap heeft. Met Spanje worden soortgelijke besprekingen gevoerd. Zweden en/of Spanje kunnen eventueel in de vervolgfasen van het project wel als volwaardige deelnemer tot de samenwerking toetreden.

Ten slotte

De beide Ministers van Defensie (van Frankrijk en Nederland) zijn voornemens om het gemeenschappelijke MOU voor de Feasibility Study nog dit jaar te ondertekenen. Na afloop van de Feasibility Study zult u over de resultaten worden geïnformeerd.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Nieuws