European Commission

ECA/03/018

Luxemburg, 4 november 2003

Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag nr. 11/2003 over het financieel instrument voor het milieu (LIFE)
1^(1)

De algemene doelstelling van het financieel instrument voor het milieu (LIFE) is bij te dragen tot de ontwikkeling en eventueel de tenuitvoerlegging van het beleid en de wetgeving van de Gemeenschap op milieugebied. Dit programma is het belangrijkste van de onder begrotingstitel "Milieu" genoemde specifieke maatregelen. LIFE bestaat uit drie onderdelen, te weten LIFE-Natuur, LIFE-Milieu en LIFE-Derde landen, alsmede begeleidende maatregelen. Het beheer van LIFE wordt rechtstreeks door de Commissie verricht en de tenuitvoerlegging vindt gefaseerd plaats. Gelet op de voortgang van de acties was de controle met name gericht op de tweede fase (1996 - 1999, LIFE II), waarin betalingsverplichtingen zijn aangegaan ten belope van 435 miljoen euro.

De Rekenkamer stelt vast dat de algemene doelstelling van LIFE breed en onvoldoende afgebakend is. Van de specifieke onderdelen is de doelstelling van LIFE-Natuur daarentegen preciezer, aangezien deze samenhangt met de toepassing van de richtlijn inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna.

De Commissie toetst de voorstellen aan criteria die per programmaonderdeel verschillen en doet alleen voor de onderdelen "Milieu" en "Derde landen" een beroep op onafhankelijke deskundigen.

De complementariteit tussen de uit hoofde van LIFE of met andere communautaire middelen (structuurfondsen, onderzoek) gefinancierde milieuprojecten is nog steeds onvoldoende, en de overlegprocedure tussen de diensten neemt het risico van dubbele financiering niet geheel weg.

De Rekenkamer heeft talrijke moeilijkheden rond de uitvoering van de tweede fase van LIFE II vastgesteld; het gaat met name om personeelsuitgaven die niet berusten op betrouwbare registraties en onder meer bestaan uit bezoldigingen van ambtenaren die reeds gewoon uit overheidsbegrotingen werden betaald, forse vertragingen bij het verrichten van betalingen, en onvolkomenheden in het financieringsplan van projecten en in de boekhoudsystemen. De uitgaven in verband met de aankoop van terreinen voor acties van het onderdeel "Natuur" waren aanzienlijk, terwijl er onvoldoende waarborgen waren dat deze terreinen ook na de periode van uitvoering van de acties zouden worden gebruikt ten behoeve van natuurbehoud.

Wat betreft de follow-up en de controle van de projecten heeft de Commissie het aantal bezoeken ter plaatse uitgebreid. Uit de resultaten blijkt dat op het niveau van de begunstigden meerdere soorten fouten voorkomen. De taken van de bureaus voor technische bijstand (BTB's), die de externe teams voor de follow-up van het project vormen, zijn niet goed omschreven, hetgeen de follow-up van de acties niet ten goede is gekomen.

Sinds 2001 is er in het kader van de reorganisatie van de diensten van DG Milieu een belangrijke inspanning geleverd om de gebreken in het beheer van het LIFE-programma terug te dringen. Deze inspanningen moeten worden voortgezet. Hiertoe acht de Rekenkamer het raadzaam: a) de rol van LIFE in het kader van meerjarige milieuactieprogramma's nader te omschrijven, en de doelstellingen ervan beter te preciseren en zo mogelijk te kwantificeren; b) de Commissie dient na te gaan of het niet dienstig is, het beheer van de onderdelen "Natuur" en "Milieu" te scheiden; c) de beoordeling van voorstellen voor alle onderdelen van het programma te laten verrichten door externe deskundigen die worden geselecteerd door middel van de openbare procedure van de oproep tot het indienen van voorstellen;
d) de administratieve bepalingen inzake de tenuitvoerlegging van acties te herzien met het oog op een betere omschrijving van de subsidiabele kosten, in het bijzonder wat betreft de boekhouding van de projecten, de personeelsuitgaven, afschrijvingen en de aankoop van gronden ten behoeve van de "Natuur"-projecten; e) de controles ter plaatse van de Commissie te versterken, eventueel met behulp van externe controleurs; f) werk te maken van de verspreiding van de projectresultaten.

Speciaal verslag nr. 11/2003 :
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs10_03nl.pdf

(1)

1^ Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de internetsite ( HYPERLINK http://www.eca.eu.int http://www.eca.eu.int) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Gemeenschappen, serie C, verschijnen.