ECA/03/018
Luxemburg, 4 november 2003
Persbericht van de Europese Rekenkamer over speciaal verslag nr.
11/2003 over het financieel instrument voor het milieu (LIFE)
1^(1)
De algemene doelstelling van het financieel instrument voor het milieu
(LIFE) is bij te dragen tot de ontwikkeling en eventueel de
tenuitvoerlegging van het beleid en de wetgeving van de Gemeenschap op
milieugebied. Dit programma is het belangrijkste van de onder
begrotingstitel "Milieu" genoemde specifieke maatregelen. LIFE bestaat
uit drie onderdelen, te weten LIFE-Natuur, LIFE-Milieu en LIFE-Derde
landen, alsmede begeleidende maatregelen. Het beheer van LIFE wordt
rechtstreeks door de Commissie verricht en de tenuitvoerlegging vindt
gefaseerd plaats. Gelet op de voortgang van de acties was de controle
met name gericht op de tweede fase (1996 - 1999, LIFE II), waarin
betalingsverplichtingen zijn aangegaan ten belope van 435 miljoen
euro.
De Rekenkamer stelt vast dat de algemene doelstelling van LIFE breed
en onvoldoende afgebakend is. Van de specifieke onderdelen is de
doelstelling van LIFE-Natuur daarentegen preciezer, aangezien deze
samenhangt met de toepassing van de richtlijn inzake de instandhouding
van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna.
De Commissie toetst de voorstellen aan criteria die per
programmaonderdeel verschillen en doet alleen voor de onderdelen
"Milieu" en "Derde landen" een beroep op onafhankelijke deskundigen.
De complementariteit tussen de uit hoofde van LIFE of met andere
communautaire middelen (structuurfondsen, onderzoek) gefinancierde
milieuprojecten is nog steeds onvoldoende, en de overlegprocedure
tussen de diensten neemt het risico van dubbele financiering niet
geheel weg.
De Rekenkamer heeft talrijke moeilijkheden rond de uitvoering van de
tweede fase van LIFE II vastgesteld; het gaat met name om
personeelsuitgaven die niet berusten op betrouwbare registraties en
onder meer bestaan uit bezoldigingen van ambtenaren die reeds gewoon
uit overheidsbegrotingen werden betaald, forse vertragingen bij het
verrichten van betalingen, en onvolkomenheden in het financieringsplan
van projecten en in de boekhoudsystemen. De uitgaven in verband met de
aankoop van terreinen voor acties van het onderdeel "Natuur" waren
aanzienlijk, terwijl er onvoldoende waarborgen waren dat deze
terreinen ook na de periode van uitvoering van de acties zouden worden
gebruikt ten behoeve van natuurbehoud.
Wat betreft de follow-up en de controle van de projecten heeft de
Commissie het aantal bezoeken ter plaatse uitgebreid. Uit de
resultaten blijkt dat op het niveau van de begunstigden meerdere
soorten fouten voorkomen. De taken van de bureaus voor technische
bijstand (BTB's), die de externe teams voor de follow-up van het
project vormen, zijn niet goed omschreven, hetgeen de follow-up van de
acties niet ten goede is gekomen.
Sinds 2001 is er in het kader van de reorganisatie van de diensten van
DG Milieu een belangrijke inspanning geleverd om de gebreken in het
beheer van het LIFE-programma terug te dringen. Deze inspanningen
moeten worden voortgezet. Hiertoe acht de Rekenkamer het raadzaam:
a) de rol van LIFE in het kader van meerjarige milieuactieprogramma's
nader te omschrijven, en de doelstellingen ervan beter te
preciseren en zo mogelijk te kwantificeren;
b) de Commissie dient na te gaan of het niet dienstig is, het
beheer van de onderdelen "Natuur" en "Milieu" te scheiden;
c) de beoordeling van voorstellen voor alle onderdelen van het
programma te laten verrichten door externe deskundigen die worden
geselecteerd door middel van de openbare procedure van de oproep
tot het indienen van voorstellen;
d) de administratieve bepalingen inzake de tenuitvoerlegging van
acties te herzien met het oog op een betere omschrijving van de
subsidiabele kosten, in het bijzonder wat betreft de boekhouding
van de projecten, de personeelsuitgaven, afschrijvingen en de
aankoop van gronden ten behoeve van de "Natuur"-projecten;
e) de controles ter plaatse van de Commissie te versterken,
eventueel met behulp van externe controleurs;
f) werk te maken van de verspreiding van de projectresultaten.
Speciaal verslag nr. 11/2003 :
http://www.eca.eu.int/NL/RS/2003/rs10_03nl.pdf
(1)
1^ Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op de
internetsite ( HYPERLINK http://www.eca.eu.int http://www.eca.eu.int)
en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese
Gemeenschappen, serie C, verschijnen.
European Commission