Energieraad
PERSBERICHT
03/650, 4 november 2003
Energieraad pleit voor klantvriendelijker geregelde aansprakelijkheid
bij energiestoringen
Op dit moment hebben de netbeheerders voor stroom en gas hun
aansprakelijkheid voor schade als gevolg van storingen sterk beperkt.
Ook is niet helder op welke betrouwbaarheid de klant kan rekenen. Dit
moet volgens de Energieraad verbeteren. In het advies
`Aansprakelijkheid helder als het licht uitgaat' schetst de raad de
contouren daarvoor.
De raad stelt onder meer voor dat de netbeheerders ook voor zakelijke
energieklanten hun aansprakelijkheid voor de leveringszekerheid
erkennen. Verder is het nodig dat er op het niveau van de klant een
duidelijke norm komt voor de betrouwbaarheid van de energielevering.
Voldoet de netbeheerder daar niet aan, dan is hij in beginsel
aansprakelijk voor eventuele schade.
De uitdaging is het vinden van een balans tussen de belangen van de
klanten en de belangen van de netbeheerder bij de vaststelling van de
norm en de hoogte van de vergoeding. Enerzijds zal de klant een
scherpe norm en een hoge schadevergoeding willen, maar anderzijds kan
het niet de bedoeling zijn dat de netbeheerder failliet gaat aan
schade-uitkeringen.
De overheid zal een aantal aspecten wettelijk moeten regelen, o.a. de
normstelling, de reikwijdte van de aansprakelijkheid waaronder het
recht van de zakelijke klanten op schadecompensatie. De Energieraad
adviseert de Minister van Economische Zaken om de afnemersorganisaties
en de netbeheerders uit te nodigen een uitgewerkt voorstel te doen.
Toelichting
De aansprakelijkheid voor schade als gevolg van
leveringsonderbrekingen is nu beperkt tot huishoudens en bovendien
beperkt tot storingen die aan de netbeheerder toe te rekenen zijn.
Voor zakelijke klanten is alle aansprakelijkheid uitgesloten. Wel is
er voor alle klanten een compensatieregeling voor storingen langer dan
4 uur, maar dit zijn lage bedragen die bovendien niet bedoeld zijn als
tegemoetkoming in schade.
Wat ontbreekt is een duidelijke minimumnorm in termen van aantal of
duur van onderbrekingen met een daarbij aansluitende schaderegeling.
Het is nu voor de klant niet helder tot waar hij op zijn netbeheerder
mag rekenen en vanaf waar hij zelf voorzieningen (of verzekeringen)
moet treffen.
Zo'n norm moet er komen en het energiebedrijf (meestal de
netbeheerder) moet zijn aansprakelijkheid aanvaarden als hij die
prestatie niet levert. Dit is overigens nog niet zo eenvoudig. De
klant wil een zo volledig mogelijke schadevergoeding en een strenge
norm. De klant als collectief wil lage tarieven. En de netbeheerder
tenslotte, wil niet failliet gaan aan de schade-uitkeringen.
De norm voor de betrouwbaarheid moet dus goed worden gekozen. De norm
is de belangrijkste parameter voor de kosten van het
aansprakelijkheidssysteem, hoewel uiteraard ook begrenzingen
aangebracht kunnen en moeten worden in de reikwijdte van de
schadevergoeding (type schade dat claimbaar is, maximum bedragen). De
norm moet zodanig worden gekozen dat deze slechts bij uitzondering
wordt overschreden, aldus de Energieraad.
Het is voor de klant het eenvoudigst als hij 1 aanspreekpunt heeft
voor zijn schade, namelijk de netbeheerder. Deze is in een veel betere
positie dan de klant om indien nodig de schade te verhalen bij de
feitelijke veroorzaker. Om het nog eenvoudiger te maken, stelt de
Energieraad bovendien voor om de klant de keuze te bieden tussen het
ontvangen van een standaardcompensatie of het indienen van een
schadeclaim (met zwaardere onderbouwing e.d.).
==========
De Algemene Energieraad adviseert de regering en het parlement over
het te voeren energiebeleid. De Energieraad wil een gewetensfunctie
ten behoeve van overheid en samenleving vervullen en een bijdrage
leveren aan het maatschappelijk energiedebat, waarbij het publiek
belang centraal staat. De Raad is onafhankelijk; de leden (10)
vervullen hun adviestaak op persoonlijke titel.
Nadere informatie kunt u verkrijgen bij het secretariaat van de
Energieraad, de heer ir. P.W. Broekharst, Telefoon 070 - 392 4001,
email p.w.broekharst@energieraad.nl. Het advies is als pdf-file te
downloaden van www.energieraad.nl.
Algemene Energieraad, Postbus 11723, 2502 AS Den Haag
Tel 070 - 392 4001 ; Fax 070 - 365 2836
De Energieraad heeft voor dit advies gebruik gemaakt van een
achtergrondstudie van KEMA. Deze studie is ook via onze website
beschikbaar.