Partij van de Arbeid



PvdA wil hogere ambities verkeersveiligheid


Dinsdag 4 november 2004


De ambities op het gebied van verkeersveiligheid moeten omhoog, zegt de PvdA bij de behandeling van de begroting voor Verkeer en Waterstaat. Vanwege het grote menselijke leed en de hoge maatschappelijke kosten moet het kabinetsbeleid gericht zijn op een verdere daling van het aantal slachtoffers in het verkeer.


De oorspronkelijke doelstelling van maximaal 750 doden in 2010 is door het kabinet verhoogd tot negenhonderd. "Juist omdat we een van de meest verkeersveilige landen in Europa zijn, mag de aandacht niet verslappen. Elk jaar vallen nog altijd zo'n duizend dodelijke slachtoffers in het verkeer en een veelvoud aan gewonden. Ambities om het aantal slachtoffers te verkleinen kunnen ons daarom niet ver genoeg gaan", zegt Tweede-Kamerlid Co Verdaas.
De maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid worden door de SER geschat op 5,7 miljard euro per jaar. Andere schattingen spreken zelfs over 8,7 miljard euro. Het gaat dan om productieverlies, medische kosten en materiële kosten. "Verbetering van de verkeersveiligheid levert dus ook geld op. Een argument dat dit kabinet toch moet aanspreken."
De minister trekt in de begroting voor 2004 1,6 miljoen euro uit voor voorlichtingscampagnes en daarna zelfs 3,1 miljoen euro per jaar, terwijl een organisatie als 3VO juist fors moet inleveren. De PvdA wil tijdens de begrotingsbehandeling van de Minister weten waarom zij hier voor kiest. "Lopen we nu niet het risico dat de ervaring en deskundigheid van 3VO onvoldoende benut wordt?"




---- --

PvdA: geen aandelenverkoop Schiphol


Dinsdag 4 november 2004


De Partij van de Arbeid is geen voorstander van verkoop van aandelen van de nationale luchthaven Schiphol. Nu bezit de Nederlandse staat nog 75,8 procent van de aandelen. De gemeenten Rotterdam en Amsterdam bezitten de overige 24,2 procent. Gezien het grote belang van Schiphol vindt de PvdA dat beursgang van de luchthaven nu niet aan de orde moet zijn.


Het kabinet is van plan een deel van de aandelen te verkopen. Luchtvaartwoordvoerder Co Verdaas wijst in de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat op het belang van betrokkenheid van de overheid. "Het gaat hier om een unieke infrastructurele voorziening met grote betekenis voor de regionale en landelijke economie en grote effecten op de leefbaarheid in de nabije omgeving."
Verdaas wil de discussie over beursgang van Schiphol uitstellen tot de afronding van het project Mainport Schiphol, waarin scenario's voor de toekomst van Schiphol op lange termijn worden beschreven. "Juist gezien de vele discussies over de toekomst van de luchthaven lijkt het ons zaak als overheid vooralsnog maximale zeggenschap te houden over de toekomst van de luchthaven."
De PvdA is nog lang niet overtuigd van de noodzaak van aandelenverkoop. "De enige reden die pleit voor privatisering die wij kunnen bedenken is het snel binnen halen van geld, ook wel aangeduid als Italiaans boekhouden." Verdaas roept het kabinet op ervoor te waken "dat na de KLM ook de luchthaven ons ontvalt."
Schiphol rendeert goed, heeft geen financiële problemen en kan ook als eigendom van de overheid volop ondernemen en werken aan een nog betere kwaliteit. Schiphol prijst zichzelf - terecht - altijd aan als een van de beste luchthavens ter wereld. Een beter bewijs dat privatisering niet zaligmakend is, is in de ogen van de PvdA nauwelijks denkbaar. Schiphol zelf benadrukt op haar website dat de Schiphol Group "een financieel onafhankelijke, commerciële onderneming is. Zonder enige garantie van de Nederlandse overheid wordt in de financiering van de verplichtingen voorzien."




---- --

Achterstallig onderhoud vraagt om bedrijfsmatige aanpak


Dinsdag 4 november 2004


Onderhoud van de infrastructuur vraagt om een bedrijfsmatige aanpak. De Tweede Kamer moet jaarlijks geïnformeerd worden over welke investeringen in onderhoud en nieuwbouw op welk moment noodzakelijk zijn om onze infrastructuur op het gewenste niveau te houden. Daarmee mag achterstallig onderhoud nooit meer een verrassing zijn, stellen Tweede-Kamerleden Co Verdaas en Jan Boelhouwer van de PvdA.


"Onze inzet bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat voor 2004 is dat achterstallig onderhoud in de toekomst nooit meer een verrassing mag zijn. Het is ontluisterend dat de afgelopen jaren in het onderhoudsbudget onvoldoende rekening is gehouden met de toename van de hoeveelheid infrastructuur, het intensievere gebruik en het gegeven dat alle infrastructuur ooit een keer vervangen moet worden. Een welvarend en goed georganiseerd land als Nederland is niet in staat gebleken zijn eigen infrastructuur goed te onderhouden. Een harde, maar onontkoombare conclusie.


Juist het onderhoud van weg-, spoor- en waterinfrastructuur leent zich voor een bedrijfsmatige aanpak. Het is zaak hier werk van te maken. In onze ogen moet de Kamer voortaan in jaarlijkse rapportages geïnformeerd worden welke investeringen in onderhoud en (ver)nieuwbouw op welk moment noodzakelijk zijn om onze infrastructuur op het gewenste niveau te houden. We realiseren ons terdege dat daarbij altijd sprake zal zijn van een bepaalde mate van onzekerheid en onnauwkeurigheid en dat zich tevens onverwachte incidenten kunnen voordoen die om onverwachte investeringen vragen.


Het blijft aan de verschillende politieke partijen om te beslissen of ze voor dat onderhoud de benodigde middelen over hebben of dat ze -tijdelijk- met minder kwaliteit genoegen willen nemen. Dat gebeurt dan echter met open ogen. Niemand kan dan nog op een later moment beweren dat hij niet wist wat de consequenties van zijn keuze zouden zijn. Onderhoud verdient dus een prominente positie op de politieke agenda."




---- --

Gesproken woord geldt!


Beleidsbegroting VenW 2003


Co Verdaas, PvdA, november '03


Voorzitter. Ik wil beginnen met een korte uiteenzetting over wat ook wel wordt aangeduid als de mobiliteitsparadox. Ook voor de PvdA is mobiliteit een groot goed. Het is prima dat veel mensen willen bewegen. Echter, daar waar meer mensen willen bewegen, beperkt men gelijktijdig ook elkanders mogelijkheden tot bewegen. Je kan er dan voor kiezen simpelweg meer mogelijkheden te creëren om mobiel te zijn. Echter, de extra mobiliteitsruimte zal direct ook weer worden opgevuld, de behoefte lijkt vooralsnog oneindig.
De onvermijdelijke conclusie is voor ons dan ook dat het enkel creëren van meer ruimte voor mobiliteit paradoxaal genoeg dus geen oplossing is voor vraagstukken van mobiliteit. Het is vanuit deze paradox dat de PvdA fractie naar mobiliteit kijkt. Het gaat niet alleen om het creëren van meer ruimte voor mobiliteit zonder meer.


Voorzitter. In onze visie is mobiliteit vooral een verdelingsvraagstuk. De Minister deelt onze visie blijkbaar. Ik ben dan ook blij met het voorstel van de minister om - in afwijking van het regeerakkoord - toch voor 2010 een start te maken met het beprijzen. De platte heffing in 2007, de gedifferentieerde variant vanaf 2010. Het getuigt van moed en inzicht om een geheel eigen invulling te geven aan het CDA motto: eerst bewegen, dan beprijzen. De Minister beweegt en gaat inderdaad beprijzen. Overigens betreft het hier allerminst een nieuw idee, maar dat mag de pret niet drukken.


Voorzitter. Uiteraard ontvangen we van de Minister nog graag een nadere toelichting op haar voorstel:
wat zijn voor haar de relevante criteria bij het beprijzen na 2010;
steunt de minister voor 2010 regionale projecten die met gedifferentieerde beprijzing willen experimenteren;
ziet de Minister daarbij een regierol voor zichzelf weggelegd;
wat is de reden dat de Minister eerst kiest voor een platte heffing;
is de Minister bereid om zo snel mogelijk met de voorbereidingen te beginnen om op die manier de datum van 2010 naar voren te halen. De problemen zijn immers nijpend genoeg.


Voorzitter. Naast deze vragen roep ik de collega's in de Kamer vooral op de verdere uitwerking van dit voorstel te steunen en niet alleen aan te geven waarom het allemaal niet zou kunnen. Ik zou willen zeggen, kom in beweging opdat we kunnen beprijzen. Na de Raad voor Verkeer en Waterstaat, diverse regio's, Bovag-RAI, 77 procent van de bevolking, ANWB en de werkgevers, kan de Kamer eenvoudigweg niet achterblijven.


Voorzitter. Bij de begroting die voorligt is het onmogelijk om niet - zij het kort - stil te staan bij het thema onderhoud. Ook hier verdient de Minister waardering voor haar keuze stevig in te zetten op het wegwerken van het achterstallig onderhoud, bij spoor, weg en waterinfrastructuur.
In het Algemeen Overleg naar aanleiding van het begrotingsonderzoek heeft de Minister al aangegeven te willen voorkomen dat het achterstallig onderhoud ons de komende jaren blijft verrassen. In aanvulling daarop wil ik de Minister vragen op korte termijn ook daadwerkelijk met voorstellen te komen voor een bedrijfsmatige aanpak van het onderhoud. Kan en wil zij daarbij inzichtelijk maken welk kwaliteitsniveau om welke investeringen vraagt en hoe zij dit qua organisatie gaat aanpakken. Het kan niet zo zijn dat we in een welvarend en goed georganiseerd land als het onze ooit nog verrast worden door achterstallig onderhoud.


Voorzitter. Na al dit zoet ook nog wat zuur. De PvdA is niet gelukkig met de verdeling van het zogeheten 'kwartje van Kok'. Niet omdat het ons kwartje zou zijn, maar omdat maar liefst 61% naar 'de weg' gaat. Dit is voor ons een onevenwichtige verdeling. Wij zetten in op 50%. Tevens missen we heldere criteria op grond waarvan de toedeling aan de verschillende projecten tot stand komt, maar daar komen we bij het MIT nog over te spreken.
Wel wil ik de Minister nu aanspreken op het circus dat zich elk jaar weer ontvouwt rondom de begroting VenW en het MIT. Ook dit jaar trok en trekt weer een bonte stoet van wethouders, Gedeputeerde en ander volk naar Den Haag om te pleiten voor juist hun project.
Ik noem het spoorwegemplacement Roosendaal, de Spoortunnel Delft, de combi-tunnel Nijverdal, het Hart van Dieren, de Haak van Leeuwarden, de A4 in de Norder variant en de West-tangent Tilburg. Over al deze projecten bestaat nog steeds in meer of mindere mate onzekerheid. Ik roep de Minister daarom op in overleg met de betrokken overheden concrete resultaatafspraken te maken en de onzekerheid voor alle betrokkenen tot een minimum te beperken.
Illustratief is in dit geval een project als de RijnGouwelijn. De Minister antwoordt in vragen over dit project dat het in de categorie GDU+ projecten valt, terwijl de provincie die 150 miljoen euro investeert in mijn ogen terecht aangeeft dat dit niet het geval is. Op deze wijze komt het natuurlijk nooit tot realisatie.


Voorzitter. Het fileleed in Nederland valt in het niet in vergelijking met het leed dat ongevallen in het verkeer teweegbrengen. Verkeersveiligheid is en blijft voor de Partij van de Arbeid dan ook een belangrijk thema. We gaan daarbij uit van de nulvisie: elke dode is er een te veel. Juist omdat we een van de meest verkeersveilige landen in Europa zijn, mag de aandacht niet verslappen. Elk jaar vallen nog altijd zo'n 1000 dodelijke slachtoffers in het verkeer en een veelvoud aan gewonden. Ambities om het aantal slachtoffers te verkleinen kunnen ons daarom niet ver genoeg gaan. Het is voor ons dan ook onbegrijpelijk dat de oorspronkelijke NVVP doelstelling van 750 slachtoffers per jaar in 2010 nu is teruggebracht naar 900.
Voorzitter. De maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid worden door de SER geschat op 5,7 miljard euro per jaar. Andere schattingen spreken zelfs over 8,7 miljard euro! Het gaat dan om productieverlies, medische kosten en materiële kosten. Verbetering van de verkeersveiligheid levert dus ook geld op. Een argument dat dit kabinet toch moet aanspreken.
Voorzitter, een ogenschijnlijk detail tot slot bij dit thema. De Minister trekt in de begroting voor 2004 1,6 miljoen euro uit voor voorlichtingscampagnes en in de jaren daarna zelfs 3,1 miljoen euro per jaar, terwijl organisaties als 3VO en TeamAlert juist moet inleveren of in onzekerheid verkeren. Onze vraag aan de Minister is waarom zij hier voor kiest en of zij bereid is met een toezegging te komen die een initiatief als TeamAlert overeind houdt.


Over Schiphol is de afgelopen maanden veel gezegd. Wij hadden graag gezien dat het normenstelsel niet alleen tegen het licht werd gehouden met betrekking tot de rekenfout van Schiphol. Wij hadden ook tegemoet willen komen aan de klachten van mensen die onnodig veel overlast van de luchthaven ondervinden. En wat de externe veiligheid betreft maken wij ons grote zorgen over de 'black box' waar we op dit moment met zijn allen in kijken. We komen daar ongetwijfeld nog veel over te spreken.
Voorzitter, vandaag maak ik een paar opmerkingen over het voornemen van dit Kabinet om aandelen Schiphol te verkopen.
Er loopt momenteel een project waarin verschillende scenario's aangaande de toekomst van Schiphol worden verkend. Bittere noodzaak, laat daarover geen misverstand bestaan. Het geluidsdossier, het veiligheidsdossier, de gevolgen van de fusie tussen KLM en Air France, de ruimtelijke inbedding zijn allen thema's die om een samenhangende verkenning vragen. Om die reden lijkt het ons daarom zaak als overheid vooralsnog maximale zeggenschap te houden over de toekomst van de luchthaven. We moeten voorkomen dat er straks niets meer te kiezen valt en we met de verkoop van aandelen op de toekomst vooruit lopen.
Het gaat hier immers om een unieke infrastructurele voorziening met grote betekenis voor de regionale en landelijke economie en grote effecten op de leefbaarheid in de nabije omgeving. We roepen - in dit geval de staatssecretaris - dan ook op een pas op de plaats te maken op dit dossier en vooral niet in beweging te komen.


Verantwoordelijkheid voor 'dom' besluit kamer bij kabinet leggen




---- --

Gesproken woord geldt!



Openbaar vervoer, een ramp ontvouwt zich


De PvdA-fractie maakt zich ernstig zorgen over de kwaliteit van het openbaar vervoer in ons land. De reiziger ervaart de bezuinigingen steeds vaker aan den lijve. En ook de concessieverleners staan door de bezuinigingen met de rug tegen de muur. De positieve verhalen over de kansen van privatiseren verstommen: overal moet worden geknepen. Buslijnen dreigen te worden opgeheven, en wie net als ik zeer regelmatig met de trein reist, die krijgt andere verhalen te horen van reizigers dan de objectieve meer-dan-80%-op-tijd norm. De PvdA is realistisch genoeg om te beseffen dat het auto-mobiliteitsprobleem nooit volledig kan worden opgelost met ov. Dat lukt zelfs niet met gratis ov, zoals we van Hasselt in België hebben geleerd. Maar er moet wel iets gebeuren. Want we overschrijden momenteel de spankracht van het Nederlandse ov- systeem. Het Rijk heeft de verantwoordelijkheid overgedragen aan de regio's. Maar af en toe wordt daar toch wel heel merkwaardig mee omgegaan. De bezuiniging die is ingeboekt voor terugdringen ziekteverzuim pakt uit als een platte generieke bezuiniging waarbij de goeden onder de kwaden moeten lijden. De PvdA pleit ervoor om hier maatwerk te leveren, waarbij naar ons gevoel de minister zich niet achter de onwilligheid van MOBIS kan verschuilen. Indien de minister niet toezegt hiervoor met een oplossing te komen, dan overwegen wij in tweede termijn hierop terug te komen.


De regio's zijn medeverantwoordelijk voor het OV. Maar het Rijk geeft onvoldoende om die medeverantwoordelijkheid waar te maken. En dat terwijl de regio's toch veel hebben gedaan via de aanbestedingen: vrijwel overal wordt nu meer waar voor hetzelfde geld geleverd. Maar het houdt een keer op. Daarom wil de PvdA via een amendement de ergste bezuinigingen van de komende jaren op het OV bij amendement ongedaan maken, waarbij dekking gevonden wordt via de bijdrage die in de begroting is opgenomen voor het Smedinghuis.


Binnen enige jaren staat de privatisering van de gemeentelijke vervoerbedrijven op de agenda. De PvdA neigt er sterk toe om die weg niet op te gaan. Alleen al de bijzondere problematiek van de gemeentelijke infrastructuur is een contra-indicatie. Maar dat betekent volgens de PvdA wel dat de gemeentelijke vervoerbedrijven de komende jaren de plicht hebben het minstens net zo goed te gaan doen als de private bedrijven. Daarbij staat de beleving van de klant voor ons centraal. Mocht het onverhoopt niet lukken om dezelfde kwaliteit te gaan leveren, dan vraagt het belang van de klant er mogelijk om dat er wel geprivatiseerd wordt.
Motie


De PvdA heeft zich de afgelopen jaren sterk ingespannen voor de sociale veiligheid. Ik hoef daarbij maar de aangenomen moties en amendementen in herinnering te roepen. In opdracht van de Kamer is indertijd een inventarisatie gemaakt van de noodzakelijke uitbreiding van de spoorwegpolitie. Driehonderd, was de conclusie. Tot nu toe zijn er van die 300 slechts 3 x 17 gerealiseerd. Wij willen de Minister de concrete doelstelling opleggen dat eind 2006 het aantal geweldsincidenten in de trein met 40% moet zijn verminderd. Een finale klapper wat betreft veiligheid kan volgens de PvdA gemaakt worden met de spoedige invoering van de OV-chipcart. De PvdA is verbaasd dat de financiering hiervoor zelfs op dit moment nog niet helemaal rond is. En dat kan niet. Het schorem moet niet eens de kans krijgen om zonder kaartje in de trein te komen. Dat is de beste bijdrage aan sociale veiligheid. Gaarne vernemen wij van de Minister of wij ervan op aan kunnen dat de financiering van de chipcart nog voor het einde van dit jaar is geregeld. Zo niet, dan zal de PvdA een motie van deze strekking indienen.



Waterschappen, een laatste kans



Het gaat niet goed met het Nederlandse waterschapsbestel. Bij verkiezingen is de opkomst laag, je wordt vooral in een waterschapsbestuur gekozen als je achternaam met een a of een b begint, de trits belang-betalen-zeggenschap is aan grondige modernisering toe, de geledingsgewijze invulling van de functionele democratie is aan herziening toe, en het toezicht door provincies op wat waterschappen doen (de algemene democratie controleert de functionele democratie) is hoog nodig. Dat impliceert ook een grote verantwoordelijkheid van de provincies. De afgelopen jaren zijn door waterschappen kapitalen aan communicatiebureaus uitgegeven zonder dat deze problemen ook maar een stap dichter bij een oplossing kwamen. Er is waterkennis genoeg voorhanden, maar de burger weet het niet, betaalt ervoor via een wirwar van waterheffingen zonder te weten dat de functionele democratie een democratie is. Dit raakt het bestaansrecht van waterschappen. De PvdA-fractie vindt dat 2005 het jaar is waarin kritisch naar het bestel gekeken moet gaan worden. Slagen de waterschappen er onvoldoende in genoemde punten dan opgelost te hebben, dan moet het anders. Een periode van meer dan vijftien jaar lijkt lang genoeg om knopen door te hakken. 2005 is een extra geschikt jaar, omdat we dan volgens afspraak ook de thermometer in het NBW steken.
Overigens is bij de Unie van Waterschappen ook wel doorgedrongen dat het water aan de lippen staat en dat op zeer korte termijn knopen moeten worden doorgehakt. Kan de stas in dit verband toezeggen in 2005 opnieuw naar het bestel te kijken? Ook is het van belang dat op de kortst mogelijke termijn de uitkomsten van het IBO-Water naar buiten komen.



Water

De PvdA-fractie maakt zich zorgen over Ruimte voor de Rivier. Het is een majeur project, waar veel geld voor is gereserveerd. Op dit moment wordt de PKB uitgevoerd, daarna volgen de diverse MERs en als je dat qua planning allemaal achter elkaar zet dan weet je dat op z'n vroegst in 2009-2010 de eerste spade in de grond gaat. Maar de hoeveelheid beschikbaar geld om tot realisering te komen zal nooit in een periode van vijf jaar kunnen worden weggezet, en ondertussen voldoet een aanzienlijk deel van de dijken in ons land niet aan de wettelijke veiligheidsnormen. Daarom pleit de PvdA ervoor om op de kortst mogelijke termijn te beginnen met geen spijt maatregelen. Maar dat mag er niet toe leiden dat de torenhoge ambities die door het Rijk zijn geformuleerd, en waar de steun van alles en iedereen in de regio voor is gezocht, uitmonden in uitsluitend afgraven van uiterwaarden, ophogen van dijken en andere maatregelen die wel technisch maar weinig duurzaam zijn. Als dat dreigt te gebeuren, als die signalen die hier en daar te horen zijn niet hier en nu door de stas de kop worden ingedrukt, dan kan de stas met alle waardering die wij voor haar inzet hebben, het vermoedelijk de komende drie jaar wel schudden. We zijn hier bezig met een project tot 2050, waarvoor veel ministeries verantwoordelijkheid dragen. Daarom vragen wij de stas hier onomwonden te verklaren dat ze er alles aan zal doen om de door haar en haar ministerie gewekte verwachtingen waar te maken.




---- --

Hoofdlijnen van inbreng PvdA - Begroting Verkeer & Waterstaat 2004


4 november 2003


Kilometerheffing

De Partij van de Arbeid is verheugd dat de Minister van Verkeer en Waterstaat tot de conclusie komt dat beprijzen een onmisbaar instrument is om de mobiliteit in de toekomst enigszins te kunnen garanderen. Bij de effecten van een platte kilometerheffing plaatsen we evenwel vraagtekens en over de situatie na 2010 zoals Peijs die voor zich ziet is nog veel onduidelijk.


Onderhoud

De Partij van de Arbeid heeft waardering voor de keuze die de Minister maakt om zwaar in te zetten op onderhoud van infrastructuur. De situatie zoals die nu is ontstaan, moet in de toekomst ten alle tijden worden vermeden. Daarom dringt de PvdA er sterk op aan om inzicht te geven in de kwaliteit van de infrastructuur (weg, spoor, water) op dit moment en het geld dat ermee is gemoeid om nooit meer een situatie van achterstallig onderhoud te laten ontstaan.


Kwartje van Kok

De Partij van de Arbeid is ontevreden over de inzet van het `Kwartje van Kok': 61% naar de weg, en 39% naar spoor en water. De oplossing van de mobiliteitsproblematiek zal in belangrijke mate moeten ontstaan door stimuleren van de laatste twee categorieën.


Schiphol

De PvdA kiest ervoor om Schiphol niet te privatiseren zolang de discussie over de toekomst van de nationale luchthaven nog niet is afgerond. De noodzaak is nog onvoldoende aangetoond.


Openbaar vervoer

De PvdA constateert dat de bezuinigingen op het OV alle rek uit het systeem hebben gehaald. Daarom pleiten wij ervoor de bezuinigingen minder zwaar te laten zijn. Ook de generieke bezuinigingsmaatregel om via het ziekteverzuim E30 te korten leidt ertoe dat de goeden onder de kwaden lijden. Dat kan niet de bedoeling zijn.
De PvdA wil af zien van het privatiseren van gemeentelijke vervoerbedrijven onder voorwaarde dat die bedrijven er de komende jaren in slagen om dezelfde kwaliteit te bieden als de private vervoersector.
De sociale veiligheid is het beste gediend met snelle invoering van de OV-chipcart. Voorkomen dat zwartrijders in het OV stappen verdient de voorkeur boven maatregelen om het kwaad ongedaan te maken als het is geschied.


Waterschappen

De PvdA pleit ervoor om uiterlijk 2005 naar het waterschapsbestel te kijken. De afgelopen jaren zijn door waterschappen tevergeefs kapitalen uitgegeven om zichzelf als functionele democratie op de kaart te zetten.


Water

De PvdA maakt zich zorgen over het megaproject Ruimte voor de Rivier. Als alle gewekte verwachtingen niet worden waargemaakt en wordt gekozen voor het simpelweg ophogen van dijken en uitgraven van uiterwaarden, dan zakt het hele project als een plumpudding in elkaar.




---- --