Ingezonden persbericht

Amsterdam, 4 november 2003

ABN AMRO reikt Jan Huygen van Linschoten Prijs uit aan Adimec

Adimec ontving vandaag de Jan Huygen van Linschoten Prijs tijdens het openingsevenement van de ABN AMRO Wereldweken. Adimec heeft deze prestigieuze prijs gewonnen omdat zij qua ambitie, ondernemerschap, verkoopconcept, innovatie en (verkoop) cijfers het best scoort in het internationale handelsverkeer.

Adimec ontwikkelt en produceert high tech camera's (CCD camera's) voor defensie, de medische wereld en industriële toepassingen. De camera's worden in samenwerking met de opdrachtgever c.q. afnemer ontwikkeld voor de desbetreffende toepassing. Het betreft een "key-compent" en is dus maatwerk. Dit betekent dat er een hoge mate van afhankelijkheid bestaat, die voor Adimec een zekere continuïteit in de relatie betekent. Het bedrijf is opgericht in 1992 en heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. De gemiddelde groei sinds 1992 bedroeg ruim 25%.

Adimec heeft zich met haar innovatieve videocamera's in korte tijd ontwikkeld tot een toonaangevende leverancier in een competitieve markt. Door haar slimme organisatie opereert Adimec met een beperkt aantal medewerkers toch als een multinationale onderneming. Door haar flexibele productie is het Adimec ondanks wisselende eisen en langlopende politieke kwesties gelukt om een grote order van de Duitse overheid binnen te halen. Adimec's business offices in de VS en Japan slagen erin om de goede resultaten in Nederland ook in het buitenland tot stand te brengen. Haar marktbenadering sluit daardoor prima aan bij de lokale business cultuur en vormt de basis voor haar succes.

Omdat ABN AMRO ondernemers wil stimuleren om hun grenzen te verleggen en een positieve bijdrage wil leveren aan het handelsklimaat, beloont zij de meest innovatieve en succesvolle ondernemer met de Jan Huygen van Linschoten Prijs. Naast een bokaal en oorkonde heeft Adimec een bedrag van EUR 25.000,- ontvangen.

Jan Huygen van Linschoten was een pionier. Weinig Nederlanders maakten in zijn tijd - 16de eeuw - verre reizen naar bijvoorbeeld Azië. Tijdens zijn reizen verzamelde hij informatie over de handel in Aziatische producten en stelde twee boeken samen. Deze boeken kwamen de Nederlandse kooplieden goed van pas bij de voorbereiding op hun eerste reizen naar Azië.

Persvragen:
ABN AMRO Persvoorlichting 020 ­ 6288900