Spector Photo Group ­ Resultaten 3e kwartaal en eerste negen maanden 2003

EUR 11 miljoen geconsolideerde winst na 9 maanden

- Het derde kwartaal blijft veruit het belangrijkste voor de groep. Sinds eind juni 2003 (halfjaarresultaten) is het geconsolideerd resultaat gegroeid van EUR 1,60 miljoen naar EUR 11,26 miljoen (aandeel van de groep: EUR 10,4 miljoen)
- Traditionele en digitale fotografie evolueren vandaag niet tegen dezelfde snelheid, maar de transitie blijft voor Spector op een beheersbare manier verlopen
- Verkoop van consumentenelektronica (Photo Hall) blijft sterk
- Schuldafbouw uit recente verleden blijft het financieel resultaat verder verbeteren

Wetteren (België), 4 november 2003 ­ Ook na negen maanden blijkt dat Spector Photo Group de overgang van traditionele naar digitale fotografie goed kan opvangen. Dankzij de differentiatie van de groepsactiviteiten kan de daling van omzet voor de periode januari tot september 2003 beperkt blijven tot ­1,05%. Hiermee presteert Spector beduidend beter dan de markt. Daarnaast zorgt de schuldafbouw van de voorbije twee jaar voor een sterke vermindering van de financiële lasten.

Daardoor blijft het geconsolideerd resultaat zich zelfs in deze transitieperiode gunstig ontwikkelen.

Ondertussen analyseert de groep permanent op welk tijdstip verdere investeringen in digitale fotografie dienen plaats te vinden. Timing is hier cruciaal om optimaal te kunnen inspelen op de ontluikende behoeften van de "digitale consument".

Niet-gereviseerde, geconsolideerde cijfers     Juli-sept. 2003    januari-sept. 2003  Januari-sept. 2002   Verschil
In EUR ('000) tenzij anders aangegeven         3e kwartaal 03       YTD 2003           YTD 2002            YTD03/
YTD02
Geconsolideerde netto omzet                        105 084,1           278 891,5          281 845,6          - 1,1%
Bedrijfskasstroom (EBITDA)                          20 164,5             40 572,1           41 037,8         - 1,1%
Als % van omzet                               19,2%                14,5%               14,6%
Afschrijvingen                                       8 068,5             23 074,4           22 791,4         + 1,2%
Waarvan afschrijvingen goodwill                553,5              1 660,4             1 660,4          0,0%
Bedrijfsresultaat (EBIT)                            12 096,0             17 497,7           18 246,5         - 4,1%
Als % van omzet                               11,5%                 6,3%                6,5%
Financieel resultaat                                (1 326,1)            (4 279,3)         (5 524,4)       + 22,5%
Resultaat uit de gewone                             10 769,9             13 218,4           12 722,1         + 3,9%
bedrijfsuitoefening
Als % van omzet 10,2% 4,7% 4,5% Uitzonderlijk resultaat (4,1) (294,7) (8 239,9) + 96,4% Resultaat vóór belastingen 10 765,8 12 923,7 4 482,2 + 188,3% Belastingen (1 147,1) (1 664,3) (1 703,6) + 2,3% Geconsolideerd resultaat 9 618,7 11 259,4 2 778,6 + 305,2% Aandeel van de groep 9 228,1 10 403,1 2 003,2 + 419,3% Persbericht 4 november 2003 ­ onder embargo tot 17.45 uur ­ p. 1/4



Kerncijfers per aandeel Januari- Januari- Verschil (niet gereviseerd) september september YTD03/ 2003 2002 YTD02 Aantal aandelen 6 761 253 6 761 253 0,0% Bedrijfskasstroom (EBITDA) per aandeel EUR 6,00 EUR 6,07 - 1,1% Bedrijfsresultaat (EBIT) per aandeel EUR 2,59 EUR 2,70 - 4,1% Resultaat uit de gewone EUR 1,96 EUR 1,88 + 3,9% bedrijfsuitoefening per aandeel
Geconsolideerd resultaat per aandeel EUR 1,67 EUR 0,41 + 305,2% Geconsolideerd resultaat per aandeel, EUR 1,95 EUR 1,88 + 4,2% exclusief afschrijvingen goodwill en
uitzonderlijke resultaten
Aandeel van de groep in het EUR 1,54 EUR 0,30 + 419.3% geconsolideerd resultaat per aandeel
Aandeel van de groep in het geconsoli- EUR 1,83 EUR 1,76 + 3,8% deerd resultaat -- vóór afschrijvingen
goodwill en uitzonderlijke resultaten -- per
aandeel
Slotkoers bij het afsluiten van de periode EUR 12,29 EUR 12,10 + 1,6%

Noot: Het college van commissarissen heeft geen nazicht uitgevoerd van de tussentijdse geconsolideerde toestand van Spector Photo Group per 30 september 2003.

Mail Order: betere prestatie dan de markt
De omzet van de Mail Order-organisaties is in de rapporteringperiode quasi stabiel gebleven (-1,25%) en bedraagt EUR 95,8 miljoen. Ook het volume aan analoge films dat in deze organisaties werd verwerkt, bleef slechts 2,2% onder het niveau van vorig jaar. Het merendeel van de analisten van de markt voor analoge films en voor photofinishing meent dat deze markten dalen met 7% tot 10% door de opkomst van de digitale fotografie. De postorderorganisaties van Spector blijken dus beter bestand tegen deze evolutie in de markt. Niettemin bleven ook voor Spector de verkopen in het derde kwartaal 2003 enigszins onder de verwachtingen. Mogelijk is dit deels ook te verklaren door het consumentenvertrouwen, dat nog steeds niet geheel is hersteld. Dat zou nog steeds een effect kunnen gehad hebben op het toerisme, dat op zijn beurt op het fotografiegedrag heeft gewogen.
De verkoop van hybride en digitale producten kende wel een uitgesproken positief verloop in het derde kwartaal.
De vraag van consumenten om hun analoge foto's bij ontwikkeling meteen ook te digitaliseren en op een VCD te plaatsen blijft groeien (+ 16,6% volumetoename). Gemiddeld wordt nu 13% van alle analoge films die voor ontwikkeling worden aangeboden, tegelijkertijd gedigitaliseerd en op VCD geplaatst. Ook het aantal digitale fotoafdrukken via postorder bleef in het derde kwartaal verder groeien. Het volume ligt 245% hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Deze bestellingen komen in hoofdzaak binnen langs de websites van de postorderorganisaties.
Daarnaast lanceerde de Zwitserse postorderorganisatie deze zomer ook het "digitale bestelformulier". Dit is een alternatieve manier om afdrukken van digitale foto's te bestellen aan de hand van een aangepaste en gebruiksvriendelijke software. Het "digitale bestelformulier" leent zich vooral voor grotere bestellingen. De consument kan immers rustig de bestelling op zijn PC voorbereiden en op een CD plaatsen, die via de post wordt doorgestuurd naar het lab. Het digitale bestelformulier blijkt een onmiddellijk succes. De Zwitserse postorderorganisatie haalt sinds de lancering al 60% van de digitale orders binnen via het digitale bestelformulier, tegenover 40% via de website. Ondertussen zijn zowat alle andere postorderorganisaties in de groep klaar met hun voorbereiding om eveneens het "digitale bestelformulier" in te voeren. De inlooptijd voor photofinishing websites is iets langer. Dit wordt ook geïllustreerd door de nieuwe pan- Europese website voor online photofinishing, die in de tweede helft van augustus werd opengesteld onder de merknaam ExtraFilm.com. Bij dit project werd het duidelijk dat er meer tijd nodig is om de werkelijke impact van "virale marketing" te meten en te evalueren.
Persbericht 4 november 2003 ­ onder embargo tot 17.45 uur ­ p. 2/4



Alhoewel de omzet uit MMS-fotodiensten nog marginaal is, blijft Spector Photo Group deze nieuwe mogelijkheden verder verkennen. Nadat de Belgische postorderorganisatie is gestart met het verzorgen van MMS-fotopostkaarten voor Proximus, heeft nu ook de Zweedse ExtraFilm organisatie een partnership voor MMS-fotopostkaarten afgesloten met Vodaphone.

Retail haalt 4,0% omzetgroei dankzij sterke verkoop van consumentenelektronica De Retail-activiteiten van Spector Photo Group hebben de positieve trend van de eerste jaarhelft nog verder doorgetrokken in het derde kwartaal. Voor de periode januari-september 2003 bedraagt de omzet in dit segment EUR 167,7 miljoen. Dit is 4,0% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze omzetgroei komt grotendeels op rekening van Photo Hall België, dat zowat 40% van de totale Retail- omzet van de groep levert. Voor alle productcategorieën werd de voorbije negen maanden een omzetstijging opgetekend. De sterkste groei komt uit een aantal nieuwe technologische ontwikkelingen, die sinds kort echt doorbreken: mobiele telefoons met ingebouwde camera, digitale fototoestellen en vlakke beeldschermen (LCD en plasma). Ook de laptop-PC's blijven het bijzonder goed doen. Photo Hall Hongarije gaat door met zich om te vormen tot een multimediawinkelketen volgens het concept van Photo Hall in België. Als onderdeel in dit plan werd er heel recent nog beslist om de vaste kosten voor photofinishing in Hongarije variabel te maken door dit werk uit te besteden.Daardoor kan de organisatie flexibeler de beschikbare middelen toewijzen aan de uitvoering van de nieuwe strategie. De omzet uit photofinishing is in alle Retail-entiteiten iets achtergebleven. De verkopen van digitale photofinishingdiensten kende echter een groei van 75,3%. Vooral in de winkels waar al een digitale kiosk staat, was de stijging van digitale fotoafdrukken spectaculair. Deze bemoedigende resultaten leiden ertoe dat Spector in een versneld tempo digitale kiosken gaat installeren in zijn Retail-entiteiten. Tegen het seizoen 2004 wil Spector in totaal ongeveer 280 digitale kiosken installeren, bovenop de huidige 50. De concrete plannen worden momenteel gefinaliseerd.

Andere activiteiten
De omzet van de andere activiteiten blijft ook na negen maanden ongeveer een derde lager dan in 2002, hetgeen in sterke mate wordt bepaald door de groothandels- en exportorganisaties Sacap (Frankrijk) en Fotronic. Dit werd reeds gemeld bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Sindsdien zijn er geen wezenlijke nieuwe elementen.
180.000
`000 EUR 167 738 161 245 160.000
140.000
120.000
96 985 95 780
100.000
80.000
60.000
40.000
23 616 15 373 20.000

---
Omzet Mail Order Omzet Retail Omzet Andere Activiteiten Persbericht 4 november 2003 ­ onder embargo tot 17.45 uur ­ p. 3/4



Ingrijpende verbetering van geconsolideerde winst
Op operationeel vlak heeft Spector Photo Group geanticipeerd op de impact van de overgang van analoge naar digitale fotografie door de groepsactiviteiten beter te spreiden tussen photofinishing en andere activiteiten (voornamelijk detailhandel van consumentenelektronica). Om absoluut zeker te zijn van een afdoende herstel van de winstgevendheid, heeft Spector Photo Group de voorbije twee jaar ook een aanzienlijke schuldafbouw gerealiseerd. Hierdoor konden de financiële lasten systematisch worden verlaagd. Het financieel resultaat werd bijgevolg kwartaal na kwartaal gunstiger. Op 30 september 2003 bedroeg het financieel resultaat EUR -4,3 miljoen tegenover EUR -5,5 miljoen een jaar eerder. Dit is een verbetering met 22,5%. Een deel hiervan komt uit wisselkoersverschillen die voor deze rapporteringperiode EUR 0,37 miljoen gunstiger uitvielen dan vorig jaar. De uitzonderlijke resultaten zijn nauwelijks gewijzigd sinds 30 juni 2003. Ze werden hoofdzakelijk bepaald door eenmalige herstructureringskosten m.b.t. het personeel van Sacap Frankrijk. Bijgevolg is de geconsolideerde winst per 30 september het viervoud van vorig jaar. Het aandeel van de groep in het geconsolideerd resultaat ligt zelfs vijf keer boven het niveau van 2002.

Vooruitzichten
Zowel de markt voor photofinishingdiensten als voor consumentenelektronica wordt gekenmerkt door tendensen die zich tegen een hoge snelheid manifesteren. Daarom is het moeilijk om cijfermatige vooruitzichten te geven voor de groep.
Specifiek voor photofinishing is het inmiddels duidelijk dat zelfs de exponentiële groei van de digitale photofinishingmarkt niet meteen zal volstaan om de daling van de analoge photofinishingmarkt te compenseren.
Spector Photo Group blijft erbij dat de overgang van analoge naar digitale fotografie voor de groep nog steeds op een beheersbare manier verloopt. In functie van de versnelling in dit transitieproces wordt momenteel de timing herbekeken voor de reeds geplande installering van digitale kiosken in het winkelnetwerk van de groep, en voor de investering in een industriële productielijn voor digitale photofinishing.

Agenda voor de aandeelhouder
Woensdag 4 februari 2004 : Publicatie omzetcijfers 2003 Woensdag 10 maart 2004 : Publicatie jaarresultaten 2003 Donderdag 6 mei 2004 : Publicatie resultaten eerste trimester 2004 Woensdag 12 mei 2004 : Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2003 Donderdag 2 september 2004 : Publicatie halfjaarresultaten 2004 Donderdag 28 oktober 2004 : Publicatie resultaten derde trimester 2004

Voor aanvullende informatie
Chris Van Raemdonck - Tel. 09/365 98 10 of 0497/592 735 E-mail: vanraemdonckc@spector.be - internet: www.spectorphotogroup.com Persbericht 4 november 2003 ­ onder embargo tot 17.45 uur ­ p. 4/4




---- --