4 nov 2003 - VVD: achterstanden verkeers- en vervoersbeleid wegwerken
De auto, zowel voor privé- als voor zakelijk gebruik, heeft een
dominante positie in de Nederlandse samenleving. Ook het Sociaal
Cultureel Planbureau bevestigt dit. Volgens de VVD is het daarom nodig
dat de overheid zorgdraagt voor de benodigde capaciteit. Om dit te
bekostigen, is het nodig gebruik te maken van Privaat Publieke
Samenwerking (PPS). De VVD is voor een oprichting van een Nederlandse
Infrastructuur Maatschappij (50/50 overheid en bedrijfsleven): door een
nauwe samenwerking met het bedrijfsleven kunnen kosten worden gedrukt en
kan eerder worden begonnen met belangrijke projecten.
Verkeer- en Waterstaatwoordvoerder Pieter Hofstra zal bij de begroting
pleiten voor meer aandacht voor een goed verkeers- en vervoersbeleid met
aandacht voor alle vormen van transport. Zo vindt Hofstra dat er naast
wegen ook aandacht moet zijn voor het openbaar vervoer en lucht- en
watertransport. Om de doorstroming op de Nederlandse wegen te
verbeteren, moet de huidige fileproblematiek worden aangepakt. Om dit
probleem zo goed mogelijk aan te pakken denkt Hofstra aan het gebruik
van spitsstroken. Hij beseft dat op lange termijn verdere
wegverbredingen noodzakelijk zijn. Ook is Hofstra voorstander van de
scheiding van het korte- en langeafstandsverkeer in de stedelijke
regio's. Door de scheiding kunnen files op de doorgaande wegen worden
bestreden.
De VVD is voorstander van variabilisering van kosten en belastingen en
dat betekent op termijn de invoering van gebruiksheffingen. De gebruiker
betaalt en wel naar mate van het gebruik. In deze regeerperiode kunnen
dergelijke systemen worden voorbereid, maar ze worden pas op langere
termijn ingevoerd, volgens de VVD pas na 2010.
Tevens zal de VVD zich bij de begroting hard maken voor de volgende
onderwerpen. Zo wil de fractie dat de kosten voor de herbouw van het
afgebrande Smedinghuis niet ten laste laten komen van het
infrastructuurfonds. Ook zal de partij zich inzetten voor
flexibilisering van maximum snelheden en vergroting van de
verkeersveiligheid. De VVD denkt hierbij aan motorrijdervriendelijke
vangrails.
VVD