VVD



4 nov 2003 - VVD: achterstanden verkeers- en vervoersbeleid wegwerken

De auto, zowel voor privé- als voor zakelijk gebruik, heeft een dominante positie in de Nederlandse samenleving. Ook het Sociaal Cultureel Planbureau bevestigt dit. Volgens de VVD is het daarom nodig dat de overheid zorgdraagt voor de benodigde capaciteit. Om dit te bekostigen, is het nodig gebruik te maken van Privaat Publieke Samenwerking (PPS). De VVD is voor een oprichting van een Nederlandse Infrastructuur Maatschappij (50/50 overheid en bedrijfsleven): door een nauwe samenwerking met het bedrijfsleven kunnen kosten worden gedrukt en kan eerder worden begonnen met belangrijke projecten.

Verkeer- en Waterstaatwoordvoerder Pieter Hofstra zal bij de begroting pleiten voor meer aandacht voor een goed verkeers- en vervoersbeleid met aandacht voor alle vormen van transport. Zo vindt Hofstra dat er naast wegen ook aandacht moet zijn voor het openbaar vervoer en lucht- en watertransport. Om de doorstroming op de Nederlandse wegen te verbeteren, moet de huidige fileproblematiek worden aangepakt. Om dit probleem zo goed mogelijk aan te pakken denkt Hofstra aan het gebruik van spitsstroken. Hij beseft dat op lange termijn verdere wegverbredingen noodzakelijk zijn. Ook is Hofstra voorstander van de scheiding van het korte- en langeafstandsverkeer in de stedelijke regio's. Door de scheiding kunnen files op de doorgaande wegen worden bestreden.

De VVD is voorstander van variabilisering van kosten en belastingen en dat betekent op termijn de invoering van gebruiksheffingen. De gebruiker betaalt en wel naar mate van het gebruik. In deze regeerperiode kunnen dergelijke systemen worden voorbereid, maar ze worden pas op langere termijn ingevoerd, volgens de VVD pas na 2010.

Tevens zal de VVD zich bij de begroting hard maken voor de volgende onderwerpen. Zo wil de fractie dat de kosten voor de herbouw van het afgebrande Smedinghuis niet ten laste laten komen van het infrastructuurfonds. Ook zal de partij zich inzetten voor flexibilisering van maximum snelheden en vergroting van de verkeersveiligheid. De VVD denkt hierbij aan motorrijdervriendelijke vangrails.