Gemeente Bedum
MEDEDELINGEN 5 NOVEMBER 2003
raadsvergadering
november aanstaande door de gemeenteraad behandeld. Ook de
gemeentelijk heffingen voor 2004 komen aan de orde. De vergadering is
openbaar.
Op beide dagen begint de vergadering om 19.30 uur (gemeentehuis).
De voorstellen van het college liggen ter inzage in het gemeentehuis,
afdeling Bestuurszaken. U kunt op een of meer agendapunten inspreken.
Als u van die gelegenheid gebruik wilt maken, dan moet dat worden
gemeld bij de raadsgriffier, de heer E. de Vries, tel. 050-3018282.
gemeentelijke basisadministratie
In de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (de officiële
naam voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar
bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of
geregistreerd partnerschap, de nationaliteit, ouders en kinderen. Deze
gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele
overheidsinstellingen. Ook enkele bijzondere maatschappelijk
instellingen, zoals pensioenfondsen, krijgen -voorzover dat
noodzakelijk is voor hun wettelijke taken- gegevens. Deze
instellingen, die automatisch alle belangrijke wijzigingen in de
persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak
direct op de informatie die uit de basisadministratie wordt verkregen.
Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald
door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.
De gegevensverstrekking voor `publiekrechtelijke doeleinden' kunt u
niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele
gevallen kunnen echter ook anderen vragen om gegevens over u die in
die basisadministratie staan aan hen te verstrekken. In zulke gevallen
kunt u om geheimhouding van uw gegevens verzoeken.
Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenaamde verplichte derden (zoals
een curator of advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil
uitbrengen) en de stichting interkerkelijke ledenadministratie. Deze
stichting houdt in beginsel voor alle kerkgenootschappen in Nederland
de ledenadministratie van de kerken bij.
Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan deze instellingen
geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken.
Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar. Nadat de gemeente uw
verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een bevestiging. Als u wilt
weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens over u zijn verstrekt uit
de basisadministratie, dan kunt u een overzicht van de gemeente
krijgen. Dit is gratis. U krijgt dat overzicht binnen enkele weken na
aanvraag thuisgestuurd.
Het is van groot belang, dat de over u in de basisadministratie
opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Als u daaraan twijfelt,
neemt u dan contact op met afdeling Burgerzaken, tel. 050-3018225 of
050-3018226. Over verstrekking uit en geheimhouding van
persoonsgegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie
Persoonsgegevens is een folder beschikbaar. Deze folder kunt u krijgen
bij afdeling Burgerzaken.
* veranderen bloemenwinkel in cafetaria, De Vlijt 10D, Bedum
(27-10);
* veranderen woning/onderbrengen logiesfunctie, Middelstumerweg 17A,
Onderdendam (29-10);
* vergroten kaasfabriek Boterdiep Wz 45, Bedum (30-10).
* plaatsen schutting De Lijnbaan 101, Bedum (27-10);
* plaatsen schutting De Kastanje 7, Bedum (27-10);
* verplaatsen achterdeur Ludgerstraat 44, Bedum (27-10);
* plaatsen garage Julianalaan 20, Bedum (30-10).
beschikking sloopmelding:
* verwijderen asbesthoudende beplating Middelstumerweg 24,
Onderdendam (27-10).
verleende bouwvergunning (licht):
* veranderen woning De Lijnbaan 78, Bedum (29-10).
vrijstelling bestemmingsplannen
van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling verlenen van de
volgende bestemmingsplannen:
1. DE VLIJT NOORDZIJDE (veranderen bloemenwinkel in cafetaria, De
Vlijt 10D, Bedum; verzoek M. Bos);
2. BUITENGEBIED (plaatsen overkapping Stedumerweg 3, Bedum; verzoek
J.J. Rutgers).
De bouwplannen liggen vanaf 29 oktober 2003 vier weken lang ter inzage
bij de afdeling VROM. Tijdens deze periode kunnen zienswijzen worden
ingebracht bij burgemeester en wethouders, Postbus 38, 9780 AA Bedum.
voorbereidingsbesluit
De gemeenteraad van Bedum heeft op 23 oktober 2003 verklaard dat een
bestemmingsplan wordt voorbereid voor de bouw van woningen op een
locatie ten oosten van de Almastraat te Bedum.
Het raadsbesluit met bijbehorende tekening ligt met ingang van 6
november 2003 zes weken lang ter inzage in het gemeentehuis, afdeling
VROM. Tijdens deze termijn kunnen belanghebbenden op grond van de
Algemene wet bestuursrecht een bezwaarschrift indienen bij de
gemeenteraad van Bedum, Postbus 38, 9780 AA Bedum. Tegelijkertijd kan
om een voorlopige voorziening worden verzocht aan de President van de
rechtbank te Groningen, postbus 150, 9700 AD Groningen.
Het raadsbesluit is in werking getreden op 3 november 2003.
wet milieubeheer
Voor verschillende soorten inrichtingen (bedrijven) die onder de Wet
milieubeheer vallen, zijn algemene regels vastgesteld. Inrichtingen
die aan die regels voldoen, worden vrijgesteld van de wettelijke
vergunningplicht. Volstaan kan worden met een kennisgeving door het
indienen van een meldingsformulier. Van de volgende inrichtingen zijn
zulke meldingen ontvangen:
* C.J. Conradie, Groningen (Besluit tandartspraktijken milieubeheer;
nieuwe tandartspraktijk, Kapelstraat 4, 9781 GK Bedum);
* Molenstichting Onderdendam (Besluit horeca-, sport- en
recreatie-inrichtingen milieubeheer; oprichten horecabedrijf,
inclusief terras en croissanterie met logies en ontbijt,
Uiterdijk, Onderdendam);
* J.J. van Buizen, Bedum (Besluit bouw- en houtbedrijven
milieubeheer; oprichten kleinschalige timmerwerkplaats,
Ellerhuizen 29, 9781 TS Bedum);
* AB Groningen, Bedum (Besluit woon- en verblijfsgebouwen
milieubeheer; kantoor en kleine onderhoudswerkplaats, Industrieweg
39, 9781 AC Bedum);
* M. Bos, Middelstum (Besluit horeca-, sport- en
recreatie-inrichtingen milieubeheer; (oprichten cafetaria, De
Vlijt 10D, 9781 NR Bedum).
De meldingsformulieren liggen vanaf vandaag 14 dagen lang ter inzage
op het gemeentehuis, afdeling VROM. Voor een afspraak buiten
kantoortijd kunt u contact opnemen met de afdeling VROM, tel.
050-3018911.
parkeerverbod
Aan de Prof. Boermastraat wordt een nieuw verzorgingstehuis gebouwd.
Om een vlotte aan- en afvoer van bouwmaterialen te garanderen en om de
verkeersveiligheid te waarborgen, is voor een deel van die straat een
parkeerverbod ingesteld. Dat deel betreft de Prof. Boermastraat tussen
de Schoolstraat en de Riekele Prinsstraat. Het verbod geldt van
maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 17.00 uur.
De maatregel geldt in beginsel tot eind 2004. Er zijn inmiddels borden
geplaatst.
Het besluit over de maatregel en bijbehorende stukken liggen van 6
november tot en met 18 december 2003 ter inzage op het gemeentehuis,
afdeling VROM. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders,
Postbus 38, 9780 AA Bedum.
Kulturele Kommissie
De Kulturele Kommissie Bedum organiseert in de maand november de
volgende activiteiten:
* Dichtersfestival voor de leerlingen van alle basisscholen in de
gemeente Bedum op vrijdag 21 november. Plaats: Trefcentrum Bedum,
aanvang 19.00 uur.
* Concert Symfonieorkest MIRA (60 pers) op vrijdag 28 november.
Plaats: Maranathakerk Bedum, aanvang 20.15 uur.
Heeft u een culturele activiteit geef die dan door aan de secretaris
van de Kulturele Kommissie Bedum (tel. 3018204). Wij zorgen voor een
databank en plaatsing in deze mededelingenrubriek
Het spreekuur van het bureau voor jeugdhulpverlening Hajon komt
aanstaande donderdag, 6 november, te vervallen.