Persbericht: 5 november 2003, no. 205
College wil 10 procent regeling kamerverhuur afschaffen
Het college heeft besloten de raad voor te stellen om de 10% regeling
voor kamergewijze verhuur af te schaffen. De 10% regeling, uit de
Huisvestingsverordening Eindhoven 1998, schrijft voor dat er in een
straat niet meer dan 10% van de woningen voor kamerbewoning (3 of meer
studenten) mag worden gebruikt. Het college wil deze regeling
afschaffen zodat het aanbod van panden voor studenten vergroot kan
worden. Hiermee wordt het nijpend tekort aan studentenhuisvesting
verkleind. Daarnaast wordt de regeling afgeschaft omdat spreiding van
kamerbewoners niet meer gewenst is.
Studentenhuisvesting
De druk op de kamermarkt is de afgelopen jaren toegenomen. De
gemiddelde wachttijd in de sociale sector voor studentenkamers wordt
geschat op 8 tot 14 maanden. Het gaat niet alleen om een kwantitatief
tekort maar ook om een kwalitatief tekort (een goede
prijs-kwaliteitverhouding en locaties binnen de Ring).
Om iets aan dit tekort te doen zijn meerdere maatregelen nodig. Daarom
hebben de gemeente, Woonstichting Hertog Hendrik van Lotharingen,
Fontys Hogescholen en de TU/e op 13 oktober jl. een
intentieovereenkomst ondertekend over studentenhuisvesting. Het
afschaffen van de 10% regeling was daarbij een van de intenties van de
gemeente.
De 10%-norm verdwijnt niet alleen om het tekort aan
studentenhuisvesting te verkleinen, maar ook omdat de spreiding van de
kamerbewoners in de stad niet meer gewenst is. Deze spreiding is niet
meer gewenst omdat kamerverhuur niet meer als een bijzondere vorm van
wonen wordt beschouwd en kamerverhuur het behoud of de samenstelling
van de woningvoorraad niet schaadt. Het college ziet de student niet
meer als tijdelijke bewoner of als gast van onze stad maar als een
permanente bevolkingsgroep met dezelfde rechten (keuzevrijheid van
woonlocatie) en plichten (geen overlast bezorgen aan overige bewoners
c.q. buren). In deze benadering past het niet dat er een speciale
10%-regeling is voor studenten.
Overlast
De 10%-regeling was een van de beheersinstrumenten in met name
kwetsbare gebieden om verloedering van de woon- en leefomgeving te
beperken. Het college vindt echter dat de gemeente ook zonder de
10%-regeling de normen in de sfeer van veiligheid en woonoverlast moet
kunnen handhaven. Overlast kan ook via de Algemene plaatselijke
verordening worden aangepakt. Daarnaast zijn er ook maatregelen
mogelijk voordat er sprake is van strafbare feiten. Het ministerie van
VROM heeft hiervoor in juni 2003 een Handreiking Burenlawaai
ontwikkeld. Hieruit blijkt dat de beperking van overlast maatwerk is
en een integrale aanpak vereist.
Deze integrale aanpak past prima binnen bestaande projecten in
Eindhoven zoals het project Buurtbemiddeling en de leefbaarheidsteams
die in diverse wijken al zijn opgezet.
Veiligheid: gebruiksvergunning
Met het vervallen van de 10% regeling vervalt geheel hoofdstuk 4 van
de Huisvestingsverordening, waaronder de kamerverhuurvergunning. Deze
vergunning maakte preventief toezicht op bouw- en brandveiligheid
mogelijk. De bouw- en brandveiligheid kan ook door middel van de
Bouwverordening en het Bouwbesluit gewaarborgd worden. De
Bouwverordening is onlangs aangepast. Verhuurders hebben nu voor
kamerverhuur een gebruiksvergunning nodig. Zo kunnen ten behoeve van
de veiligheid van de bewoners (en daardoor) ook de directe omgeving
toch nadere eisen worden gesteld aan de kwaliteit van het pand, de
verhuurder en de kamerbewoners, zoals nu op grond van hoofdstuk 4 van
de Huisvestingsverordening mogelijk is.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven