Gemeente Eindhoven

Persbericht: 5 november 2003, no. 205

College wil 10 procent regeling kamerverhuur afschaffen

Het college heeft besloten de raad voor te stellen om de 10% regeling voor kamergewijze verhuur af te schaffen. De 10% regeling, uit de Huisvestingsverordening Eindhoven 1998, schrijft voor dat er in een straat niet meer dan 10% van de woningen voor kamerbewoning (3 of meer studenten) mag worden gebruikt. Het college wil deze regeling afschaffen zodat het aanbod van panden voor studenten vergroot kan worden. Hiermee wordt het nijpend tekort aan studentenhuisvesting verkleind. Daarnaast wordt de regeling afgeschaft omdat spreiding van kamerbewoners niet meer gewenst is.

Studentenhuisvesting
De druk op de kamermarkt is de afgelopen jaren toegenomen. De gemiddelde wachttijd in de sociale sector voor studentenkamers wordt geschat op 8 tot 14 maanden. Het gaat niet alleen om een kwantitatief tekort maar ook om een kwalitatief tekort (een goede prijs-kwaliteitverhouding en locaties binnen de Ring). Om iets aan dit tekort te doen zijn meerdere maatregelen nodig. Daarom hebben de gemeente, Woonstichting Hertog Hendrik van Lotharingen, Fontys Hogescholen en de TU/e op 13 oktober jl. een intentieovereenkomst ondertekend over studentenhuisvesting. Het afschaffen van de 10% regeling was daarbij een van de intenties van de gemeente.

De 10%-norm verdwijnt niet alleen om het tekort aan studentenhuisvesting te verkleinen, maar ook omdat de spreiding van de kamerbewoners in de stad niet meer gewenst is. Deze spreiding is niet meer gewenst omdat kamerverhuur niet meer als een bijzondere vorm van wonen wordt beschouwd en kamerverhuur het behoud of de samenstelling van de woningvoorraad niet schaadt. Het college ziet de student niet meer als tijdelijke bewoner of als gast van onze stad maar als een permanente bevolkingsgroep met dezelfde rechten (keuzevrijheid van woonlocatie) en plichten (geen overlast bezorgen aan overige bewoners c.q. buren). In deze benadering past het niet dat er een speciale 10%-regeling is voor studenten.

Overlast
De 10%-regeling was een van de beheersinstrumenten in met name kwetsbare gebieden om verloedering van de woon- en leefomgeving te beperken. Het college vindt echter dat de gemeente ook zonder de 10%-regeling de normen in de sfeer van veiligheid en woonoverlast moet kunnen handhaven. Overlast kan ook via de Algemene plaatselijke verordening worden aangepakt. Daarnaast zijn er ook maatregelen mogelijk voordat er sprake is van strafbare feiten. Het ministerie van VROM heeft hiervoor in juni 2003 een Handreiking Burenlawaai ontwikkeld. Hieruit blijkt dat de beperking van overlast maatwerk is en een integrale aanpak vereist.
Deze integrale aanpak past prima binnen bestaande projecten in Eindhoven zoals het project Buurtbemiddeling en de leefbaarheidsteams die in diverse wijken al zijn opgezet.

Veiligheid: gebruiksvergunning
Met het vervallen van de 10% regeling vervalt geheel hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening, waaronder de kamerverhuurvergunning. Deze vergunning maakte preventief toezicht op bouw- en brandveiligheid mogelijk. De bouw- en brandveiligheid kan ook door middel van de Bouwverordening en het Bouwbesluit gewaarborgd worden. De Bouwverordening is onlangs aangepast. Verhuurders hebben nu voor kamerverhuur een gebruiksvergunning nodig. Zo kunnen ten behoeve van de veiligheid van de bewoners (en daardoor) ook de directe omgeving toch nadere eisen worden gesteld aan de kwaliteit van het pand, de verhuurder en de kamerbewoners, zoals nu op grond van hoofdstuk 4 van de Huisvestingsverordening mogelijk is.

© 2003 Gemeente Eindhoven