Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
30 oktober 2003

6 november: Afsluitende bijeenkomst EKO-catering bij Universiteit Utrecht met Biologische Champagne!!

Na 2,5 jaar stimulering Biologische Catering in bedrijfsrestaurant wordt nu het project van de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu afgesloten. Er zijn goede resultaten geboekt; onder andere de ondertekening van de intentieverklaring Biologische Catering door alle belangrijke cateraars en distributeurs, 40 grote landelijke opdrachtgevers (200 lokaties) en 28 producenten. Hiermee geeft de sector aan te streven naar het halen van 5% van de omzet uit biologische producten in 2004. Op het programma staan: Directeur Generaal Bergkamp van LNV die het eerste exemplaar van de EKO-brochure ontvangt en het korte termijn-beleid van LNV toelicht. Verder wordt ingegaan op twee succesvolle invoeringen van Biologische Catering. Uli Schnier (vz. TaskForce Marktontwikkeling Biologische Landbouw) zal tot slot zijn visie geven op de Marktontwikkeling van Biologische Landbouw en de EKO-proeverij openen. De bijeenkomst vindt plaats bij de Universiteit Utrecht, in het Minnaertgebouw; op donderdag 6 november, van 14.45 tot 17.30 uur.

Na al eerdere provinciale initiatieven van enkele milieufederaties is halverwege 2001 het landelijke project 'biologische catering in bedrijfsrestaurants' van start gegaan. Dit hield in dat niet alleen de provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu hierin samen optrokken, maar dat er ook een structurele samenwerking met de landelijke cateraars, distributeurs en producenten ontstond. Dit project heeft veel resultaat geboekt. Het onderwerp Biologische Catering zit niet alleen tussen de oren van cateraars en hun distributeurs, maar heel concreet zijn al ruim 200 lokaties ermee aan de slag gegaan. Nico Salm (vz netwerk Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu) benadrukt dat het proces van invoering van meer EKO-producten in bedrijfsrestaurants succesvol gestart is maar zeker nog veel inspanningen vergt in de toekomst. Hij drukt het Ministerie, de TaskForce MBL en de marktpartijen dan ook op het hart hier tijd en middelen voor vrij te maken.

In de EKO-brochure staan opvallende verhalen. Grote bedrijven hebben zich aan de doelstelling 5% in 2004 gecommitteerd middels ondertekening intentieverklaring. Zo komen bijvoorbeeld aan het woord: Achmea, SNS-Reaal Groep, Universiteiten Nijmegen en Utrecht, NUON. Andere grote bedrijven die bij dit project betrokken zijn geraakt middels ondertekening van de intentieverklaring, zijn bijvoorbeeld de ING Bank, IKEA Nederland, Rabobank, Christelijke Hogeschool Windesheim. Ambitieuze overheden zijn het ministerie van LNV, Provinciehuis Utrecht, Gemeente Hengelo, Provinciehuis Brabant (zie de bijlage bij dit bericht voor meer gedetailleerde informatie over deze bedrijven en overheden). In totaal is het aantal lunchgebruikers bij alle ondertekenaars zo'n 125.000. Op de 2 miljoen dagelijkse lunchgebruikers, is dit dus iets meer dan 5%.

De succesfactor voor het behalen van de doelstellingen, blijkt te zijn: een aantal makkelijk in te voeren producten 1 op 1 vervangen. De meeste lokaties beginnen dan met biologische zuivel en brood. In het verleden waren er nog wel eens problemen met de levering van zuivel, maar tegenwoodig hebben de distributeurs dit product beter op voorraad. Ook het slechts kleine prijsverschil bij zuivel en brood maakt invoering hiervan aantrekkelijk. De Milieufederaties zien heel graag de vraag naar biologische zuivel in de cateringsector stijgen. Alleen al omdat er momenteel sprake is van een biologische melkplas en er biologische melk in het gangbare kanaal verdwijnt. De cateringsector is een ideale markt waarop op grote schaal EKO-zuivel kan worden afgezet.

Uiteindelijk zijn de cateraars en de distributeurs, de regisseurs in deze markt, natuurlijk de eindverantwoordelijken om de doelstelling van 5% omzetaandeel uit biologische producten in 2004, te halen. Nu is het aandeel nog geen 1%, landelijk gezien. De milieu-organisaties adviseren deze partijen dan ook volgend jaar een aantal gangbare producten 1 op 1 te vervangen door biologische. Als dat in samenspraak met elkaar (tegengaan concurrentievervalsing) en met andere partijen uit de keten gaat, kan dat niet anders dan een groot succes worden!

Meer informatie en foto's bij NMU, Ieke Benschop, landelijke projectleider. Tel: 030 - 254 44 57, i.benschop@nmu.nl Bijlage: meer achtergrond informatie BIJLAGE BIJ PERSBERICHT
29 oktober 2003

6 november: Afsluitende bijeenkomst EKO-catering bij Universiteit Utrecht met Biologische Champagne!!
Meer achtergrond informatie

Overheidsbeleid
De overheid wil dat in 2010 het biologisch landbouwareaal 10% van het totale landbouw areaal beslaat. Als tussendoelstelling is er door verschillende overheids- en marktpartijen in 2001 een convenant ('Marktontwikkeling Biologische Landbouw') ondertekend waarin wordt gesteld dat in 2004, 5% van de consumentenbesteding afkomstig moet zijn uit biologische producten. De Milieufederaties en SNM geven die groei van de biologische landbouw een extra duwtje in de rug middels het stimuleren van bedrijven en overheden in hun bedrijfsrestaurant biologische producten in te voeren. Naast het "retailkanaal" (supermarkten), is namelijk ook hier een markt te winnen: dagelijks gebruiken in Nederland zo'n 2 miljoen mensen hun lunch in een bedrijfsrestaurant. Bij een stijgende vraag naar biologische producten zullen meer gangbare boeren de overstap naar biologisch maken.

Intentieverklaring Biologische Catering

Op 2 april en 7 november 2002 is door diverse partijen uit de cateringketen de intentieverklaring Biologische Catering ondertekend. Met deze ondertekening sloten op 2 april vier grote landelijke cateringorganisaties (Albron, Elior (Holland Catering Specialisten en Restoplan), SAB Catering en Sodexho), twee grote landelijke distributeurs (Deli XL en Kruidenier Foodservices), 14 grote opdrachtgevers en 14 producenten zich aan bij de doelstelling zoals ook opgenomen in het Convenant Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Dit houdt in dat in 2004 de biologische producten een aandeel hebben van 5% van de consumentenbestedingen.

Op 7 november 2002, tijdens de tweede ondertekeningsronde hebben opnieuw ruim 40 bedrijven, cateraars en producenten toegezegd zich sterk te maken voor bovengenoemde doelstelling. De cateraars waren Appèl en Prorest en de distributeurs: Sligro, Ven groothandel, MAXXAM, BD-Totaal, ODIN, Udea, de Zaai-Ster. Op donderdag 6 november 2003 tekent nog een aantal grote opdrachtgevers en producenten. En de grootste cateraar: Compass Group. Meer details over bedrijven en overheden

- Achmea (19 vestigingen, 4500 lunchgebruikers)
- SNS-Reaal Groep (6 vestigingen)

- productiebedrijf De Beer Lakfabrieken

- Universiteiten Nijmegen en Utrecht (16 vestigingen)

Zij komen allemaal aan het woord in de brochure. Bij NUON heeft de Raad van Bestuur bijvoorbeeld besloten in haar 18 vestigingen biologische catering in te voeren. Nuon Friesland neemt hierin het voortouw en haalt nu al een percentage van ongeveer 15%. Cateringmanager Van der Laan zegt zelfs in 2005 op 30% te zitten. Van der Laan heeft brood, zuivel en toetjes alleen nog maar biologisch. Voor de andere biologische producten schuift hij wat met de winstmarges zodat ze tegen dezelfde prijs als gangbaar kunnen worden aangeboden.

Andere grote bedrijven die bij dit project betrokken zijn geraakt middels ondertekening van de intentieverklaring, zijn bijvoorbeeld de
- ING Bank (22 vestigingen)

- IKEA Nederland (11 vestigingen, 35.000 gasten per dag)
- Rabobank (4 grote vestigingen)

- Christelijke Hogeschool Windesheim (15.000 lunchgebruikers)

Ambitieuze overheden zijn het

- ministerie van LNV (nu 30%, volgend jaar 50%)
- Provinciehuis Utrecht (nu 10%, volgend jaar 15%)
- Gemeente Hengelo (nu 20%, volgend jaar 25%)

- Provinciehuis Brabant (nu 37,5 %, volgend jaar 50%).

Meer informatie over het landelijk project vindt u op de website www.natuurenmilieunederland.nl (onder het thema Groene ruimte.)

---- --