Gemeente Nieuwegein

Rapportage luchtkwaliteit

De luchtverontreiniging door het wegverkeer in en rondom Nieuwegein veroorzaakt geen risico´s voor de gezondheid. Dit is de conclusie van een onderzoek naar de luchtkwaliteit in Nieuwegein, dat in opdracht van de gemeente is uitgevoerd.
Op basis van het Besluit luchtkwaliteit is de gemeente Nieuwegein verplicht jaarlijks de lokale luchtkwaliteit in kaart te brengen en te bepalen of de lucht-kwaliteit voldoet aan de normen. Het onder-zoeks-rapport wordt vier weken ter inzage gelegd in de stadswinkel.

In opdracht van de gemeente Nieuwegein heeft het bureau KEMA Nederland B.V. te Arnhem onder-zocht hoe de luchtkwaliteit in Nieuwegein in 2002 heeft gescoord op de -normen volgens het Besluit luchtkwaliteit. Daarbij gaat het om grenswaarden en plandrempels. Een grens-waarde is het kwaliteitsniveau, waaraan in 2005 of in 2010 moet worden voldaan. Een plandrempel is het huidige acceptabele kwaliteits-niveau, volgens het Besluit luchtkwaliteit. Als een plandrempel overschreden wordt, moeten er maatregelen worden getroffen om in de toekomst aan de grenswaarde te kunnen voldoen. Het onderzoek richt zich op de stoffen stikstofdioxide en fijn stof. Fijn stof is niet zichtbaar stof dat wordt gevormd bij allerlei natuurlijke processen en verbrandingsprocessen door het verkeer, industrieën en openhaarden. Stikstofdioxide en fijn stof zijn tegenwoordig de belangrijkste veroorzakers van negatieve effecten op de gezondheid door luchtverontreiniging. In Nieuwegein zijn deze stoffen vooral afkomstig van het verkeer.

Uitkomsten onderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat de concentratie stikstofdioxide niet hoger is dan de plandrempel, maar dat de grenswaarde voor stikstofdioxide op diverse plaatsen in Nieuwegein wordt overschreden. Deze plaatsen liggen vooral langs de A2, Batauweg en de Zuidstedeweg. Omdat er tegenwoordig strengere eisen gelden voor de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door (vracht)auto's, verwacht de gemeente in de toekomst aan de grenswaarde voor stikstofdioxide te kunnen voldoen.
In geheel Nieuwegein wordt de grenswaarde voor fijn stof overschreden. Bovendien is langs alle drukke wegen in en rondom Nieuwegein de concentratie fijn stof hoger dan de plandrempel. Deze overschrijdingen zijn niet uniek voor Nieuwegein, maar doen zich in heel Nederland voor. Ze worden niet veroorzaakt door het wegverkeer, maar door de hoge achtergrondconcentratie van fijn stof. Deze achtergrondconcentratie is er dus ook zonder de bijdrage van het lokale verkeer. Deze problematiek speelt op nationale schaal. Daarom is de minister van VROM verantwoordelijk voor de in- en uitvoering van maat-regelen, die de luchtverontreiniging door fijn stof moeten verminderen. De grenswaarde voor fijn stof geldt voor 2005. De verwachting is dat deze grenswaarde niet haalbaar is. De grenswaarde en plandrempel voor fijn stof hebben daarom voorlopig een indicatieve status.

Verbeterd onderzoek
Vorig jaar is de luchtkwaliteit in 2001 onderzocht. Het onderzoek over 2001 was vooral een verkennend onderzoek. Door verbetering van de software en de richtlijnen, geeft de rapportage luchtkwaliteit 2002 een beter en volledig beeld. Volgens de rapportage over 2001 werd de plandrempel voor stikstofdioxide langs de A2 en A12 overschreden. Toen was echter geen rekening gehouden met de aanwezigheid van geluidsschermen langs de A2 en de verhoogde ligging van de A12, waardoor de luchtverontreiniging wordt verminderd. Hierdoor wordt de plandrempel voor stikstofdioxide niet meer overschreden. Dit positieve effect is in de rapportage over 2002 verwerkt.

Vervolg
Omdat de grenswaarden worden overschreden, zal de gemeente volgend jaar een rapportage uitbrengen over de luchtkwaliteit in 2003. Dan zal ook worden gekeken naar toekomstige concentraties stikstofdioxide en fijn stof. Hoewel dit niet verplicht is, wil de gemeente inzicht hebben in de gevolgen voor het wegverkeer van bijvoorbeeld de ontwikkeling van de binnenstad en de aansluiting van Nieuwegein op de A27. Op basis hiervan kunnen zonodig nu al maatregelen worden getroffen, zodat de plandrempels in de toekomst niet worden overschreden.

Besluit luchtkwaliteit
Goede luchtkwaliteit is van groot belang voor de gezondheid van de mens. Wegverkeer, industrieën en huishoudens brengen grote hoeveelheden schadelijke stoffen in de lucht. Om de luchtverontreiniging tegen te gaan, zijn er in Europees verband afspraken gemaakt over normen voor een goede luchtkwaliteit en hoe dit kan worden bereikt. Deze normen gelden sinds 2001 in Nederland en zijn opgenomen in het Besluit luchtkwaliteit.

Invoerdatum 6-11-2003