PERSBERICHT
12 november 2003

EBITDA STIJGT VIJFDE ACHTEREENVOLGENDE KWARTAAL
ZAKELIJKE RETAILVERKOPEN meer DAN 75% VAN DE OMZET

|Kerncijfers[1]   |2e         |3e kwartaal|1e t/m 3e  |1e t/m 3e  |
|(EUR miljoen)    |kwartaal   |           |kwartaal   |kwartaal   |
|                 |2003       |2003       |2002[2]    |2003       |
|Omzet            |27,7       |26,6       |86,8       |80,9       |
|Brutomarge       |17,9       |17,8       |53,1       |52,8       |
|% brutomarge     |64,9%      |66,8%      |61,2%      |65,3%      |
|EBITDA           |3,1        |3,4        |(5,6)      |9,1        |
|                 |           |           |           |           |
|Liquide middelen |27,9       |29,8       |27,9       |29,8       |
|Investeringen    |(4,0)      |(3,0)      |(24,0)     |(10,3)     |
Hoogtepunten 3e kwartaal 2003

Dit kwartaal is 76% van de totale omzet gerealiseerd door de verkoop van hoge marge diensten aan zakelijke retailklanten (tegenover 62% in het derde kwartaal van 2002). Dit is een rechtstreeks gevolg van de omzetrationalisatiestrategie, waarbij de focus wordt gelegd op de zakelijke retailmarkt en de exposure ten aanzien van wholesale contracten die lagere marges genereren wordt gereduceerd.

De EBITDA is gestegen tot EUR 3,4 miljoen en daarmee is dit kwartaal het vijfde achtereenvolgende kwartaal met een stijgende positieve EBITDA en het tweede achtereenvolgende jaar waarin de EBITDA ieder kwartaal verbetert. Tevens is dit een kwartaal waarin de EBITDA minus investeringen een positief resultaat van EUR 0,3 miljoen opleverde.

Een positieve cashflow van EUR 1,8 miljoen in het derde kwartaal als gevolg van stringent werkkapitaal beheer en een positief operationeel resultaat. De beschikbare liquide middelen zijn hierdoor gestegen naar EUR 29,8 miljoen.

Verschillende nieuwe contracten gesloten, met o.a. BASF, Beatrix Ziekenhuis, Tintel en ROC Amsterdam.

David Chadwick, Chief Executive Officer van Priority Telecom, over het derde kwartaal van 2003: "De focus van het management van Priority Telecom blijft gericht op EBITDA en het genereren van cash flow en we zijn er in dat opzicht in geslaagd om een flinke vooruitgang te boeken in het traditioneel zwakkere derde kwartaal. Dit kwartaal markeert het vijfde achtereenvolgende kwartaal waarin sprake is van een toegenomen positieve EBITDA en het tweede achtereenvolgende jaar waarin de EBITDA ieder kwartaal stijgt. We hebben onze omzet succesvol gerationaliseerd, waardoor de retail sales binnen de zakelijke- en overheidssector meer dan 75% van de totale omzet bedraagt. Door de afronding van de rationalisatiefase is Priority Telecom in de positie haar financiële performance te verbeteren. Door landelijk de diensten aan te bieden is ons marktpotentieel op de Nederlandse markt uitgebreid. Dit vormt de basis voor het op grote schaal aanbieden van die value-added diensten waar veel vraag naar is in de corporate sector, zoals onze IP-VPN services, het recent geïntroduceerde Ethernet MetroLAN Virtual Private Network en de Enterprise IP Telephony solutions."

Operationeel

Priority Telecom heeft in het derde kwartaal van 2003 haar klantenbestand in haar kernmarkten verder uitgebreid. In de eerste negen maanden van 2003 werden nieuwe diensten geïnstalleerd op bijna 600 directe glasvezelverbindingen, meer dan 250 vaste draadloze verbindingen en ruim 1000 koper- of coax-verbindingen.

Op de Nederlandse markt sloot Priority Telecom overeenkomsten met diverse DSL aanbieders, waarbij de dienstverlening landelijk werd uitgebreid. Deze overeenkomsten betekenen een aanvulling op het uitgebreide glasvezel- en coax-netwerk voor de levering van symmetrische toegangsdiensten tot 2 Mbps over het gehele land. Dankzij dit initiatief beschikken de zakelijke klanten van Priority Telecom over een volledig geïntegreerde oplossing voor geavanceerde landelijke IP VPN en InterLAN implementaties.

Voortbordurend op het succes op de Nederlandse markt werd het beheerde Customer Care Solution dienstenpakket in Noorwegen gelanceerd. Gedurende het derde kwartaal werden contracten voor CCS toepassingen en diensten gesloten met Tintel, Call One en UPC Norway, met een totale contractwaarde van ruim EUR 1 miljoen.

Tijdens het derde kwartaal vond de installatie plaats van een geavanceerd Customer Relationship Management (CRM) platform. Dit platform is volledig geïntegreerd met facturatie- en probleembeheersystemen. Verder biedt het CRM platform interfaces voor aansluiting met de interne ordersystemen van klanten, waardoor het totale orderverwerkings- en contractverwervingsproces wordt vereenvoudigd.

Priority Telecom was sponsor van het 2003 Dutch Open tennistoernooi. Dit evenement trok meer dan 40.000 bezoekers, waarmee het dit jaar een van de grootste media-evenementen op sportgebied was in Nederland.

Financieel overzicht

Ten opzichte van het tweede kwartaal steeg de EBITDA van EUR 3,1 miljoen tot EUR 3,4 miljoen. Priority Telecom slaagde er in voor het tweede achtereenvolgende kwartaal een positieve kasstroom te behalen. Tevens was de EBITDA minus investeringen met EUR 0,3 miljoen in het afgelopen kwartaal positief, waardoor de liquide middelen stegen tot EUR 29,8 miljoen.

|Financieel overzicht |1e        |2e        |3e        |3e        |
|(EUR miljoen)        |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |
|                     |2003      |2003      |2003      |2002      |
|Omzet                |26,6      |27,7      |26,6      |29,0      |
|Directe kosten       |(9,5)     |(9,7)     |(8,8)     |(11,8)    |
|Brutomarge           |17,1      |17,9      |17,8      |17,1      |
|% brutomarge         |64,2%     |64,9%     |66,8%     |59,1%     |
|Operationele kosten  |(14,5)    |(14,8)    |(14,4)    |(16,6)    |
|EBITDA               |2,6       |3,1       |3,4       |0,5       |
|Nettoverlies         |(8,5)     |(9,5)     |(10,9)    |(18,2)    |
|Investeringen        |(3,5)     |(4,0)     |(3,0)     |(7,1)     |
|                     |          |          |          |          |
|Liquide middelen     |21,3      |27,9      |29,8      |27,9      |
|Werkkapitaal         |(10,0)    |(14,8)    |(14,1)    |(8,9)     |
|Langlopende          |22,0      |23,0      |25,2      |17,3      |
|verplichtingen       |          |          |          |          |
De omzet daalde met EUR 1,1 miljoen, van EUR 27,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2003 tot EUR 26,6 miljoen in het derde kwartaal. Deze daling is voornamelijk te wijten aan het lagere seizoensgebonden verbruik van spraakdiensten in dit kwartaal en, zoals eerder aangekondigd, aan het afstoten van de pre-select business in Noorwegen gedurende het derde kwartaal.

De directe kosten daalden met EUR 0,9 miljoen, van EUR 9,7 miljoen in het tweede kwartaal 2003 tot EUR 8,8 miljoen in het derde kwartaal. De brutomarge van EUR 17,8 miljoen was iets lager dan de EUR 17,9 miljoen in het voorgaande kwartaal, maar procentueel steeg de brutomarge in het derde kwartaal naar 66,8%, vergeleken met 64,9% in het tweede kwartaal van 2003. Deze stijging reflecteert de verbeterde mix van zakelijke retailomzet met hoge marge ten opzichte van de lage marge wholesale diensten en de reductie van het seizoensgebonden verbruik van spraakdiensten met een lage marge.

Operationele kosten daalden naar EUR 14,4 miljoen in het derde kwartaal, tegenover EUR 14,8 miljoen in het tweede kwartaal van 2003. Deze daling is voornamelijk veroorzaakt door de succesvolle heronderhandeling van licentie- en onderhoudscontracten en de vrijval van voorzieningen voor belastingen naar aanleiding van de positieve uitkomst van een fiscale review. Daarentegen is in het derde kwartaal EUR 0,7 miljoen ten laste van het resultaat geboekt voor aan werknemers gerelateerde herstructureringskosten.

EBITDA steeg met EUR 0,2 miljoen, van EUR 3,1 miljoen in het tweede kwartaal van 2003 tot EUR 3,4 miljoen. De EBITDA over de eerste drie kwartalen van 2003 bedroeg EUR 9,1 miljoen, tegenover een negatieve EBITDA van EUR 5,6 miljoen voor de vergelijkbare periode in 2002, een belangrijke toename van EUR 14,7 miljoen.

Het nettoverlies bedroeg in het derde kwartaal EUR 10,9 miljoen vergeleken met een netto verlies van EUR 9,5 miljoen in het tweede kwartaal van 2003 of een nettoverlies van EUR 12,2 miljoen in het tweede kwartaal, aangepast voor het gerapporteerde positieve resultaat van het minderheidsbelang in nl.tree van EUR 2,7 miljoen.

Investeringen daalden tot EUR 3,0 miljoen in het derde kwartaal, tegenover EUR 4,0 miljoen in het tweede kwartaal van 2003. Deze daling reflecteert het budgettaire beleid voor 2003, waarbij 80% van de investeringen gerelateerd zijn aan nieuwe klantencontracten.

De liquide middelen stegen met EUR 1,8 miljoen tot EUR 29,8 miljoen in het derde kwartaal, tegenover EUR 27,9 miljoen respectievelijk EUR 21,3 miljoen in het tweede en eerste kwartaal van 2003. Werkkapitaal bleef redelijk stabiel met EUR 14,1 miljoen (liquide middelen niet meegenomen), een lichte daling ten opzichte van EUR 14,8 miljoen aan het einde van het tweede kwartaal van 2003. De stringente maatregelen die in 2002 zijn ingevoerd voor het beheer van werkkapitaal zijn gehandhaafd in het derde kwartaal.

Langlopende verplichtingen stegen met EUR 2,2 miljoen tot EUR 25,2 miljoen, tegenover EUR 23,0 miljoen in het tweede kwartaal. Deze stijging is veroorzaakt door additionele financiering ingevolge de in-kind overeenkomst met UPC, verminderd met aflossingen op uitstaande leningen door leveranciers. De uitstaande schuld aan UPC in het kader van de in-kind financiering bedroeg ca. EUR 21,6 miljoen, naast een schuld van EUR 7,1 miljoen aan leveranciers. Hiervan is EUR 3,5 miljoen aflosbaar binnen een jaar en aldus opgenomen onder de kortlopende schulden.

Segmentinformatie

|Omzet                |1e        |2e        |3e        |3e        |
|(EUR miljoen)        |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |
|                     |2003      |2003      |2003      |2002      |
|Per land             |          |          |          |          |
|Nederland            |18,6      |19,9      |19,5      |21,5      |
|Noorwegen            |4,8       |4,8       |4,1       |5,1       |
|Oostenrijk           |3,2       |3,0       |3,0       |2,4       |
|Totaal               |26,6      |27,7      |26,6      |29,0      |
|                     |          |          |          |          |
|Per product          |          |          |          |          |
|Spraak               |9,5       |9,2       |9,3       |11,1      |
|Managed Data &       |17,1      |18,5      |17,3      |17,9      |
|IP/Hosting           |          |          |          |          |
|Totaal               |26,6      |27,7      |26,6      |29,0      |
De focus op zakelijke retailverkoop en vermindering van wholesale contracten hebben geleid tot gelijkblijvende of licht dalende kwartaalomzetten in het afgelopen jaar. De geconsolideerde omzet daalde tot EUR 26,6 miljoen in het derde kwartaal van 2003, tegenover EUR 29,0 miljoen in het derde kwartaal van 2002, als een rechtstreeks gevolg van deze acties.

De omzet uit spraakdiensten daalde tot EUR 9,3 miljoen in het derde kwartaal van 2003, tegenover EUR 11,1 miljoen in het derde kwartaal van 2002. Deze daling was het gevolg van dalingen van het minuuttarief en beëindiging van de pre-select contracten in Noorwegen. De omzet uit Managed Data & IP/Hosting is redelijk stabiel gebleven sinds het derde kwartaal van 2002, dankzij de omschakeling van carrier-leased lijnen naar zakelijke retail managed data netwerkcontracten en de omschakeling van point-to-point diensten naar virtuele private netwerkdiensten.

|Omzetsegmentatie     |1e        |2e        |3e        |3e        |
|(In procenten)       |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |kwartaal  |
|                     |2003      |2003      |2003      |2002      |
|Per klant[3]         |          |          |          |          |
|Grootverbruik /      |31%       |28%       |24%       |38%       |
|Carrier              |          |          |          |          |
|Zakelijke retail /   |69%       |72%       |76%       |62%       |
|Overheid             |          |          |          |          |
|Totaal               |100%      |100%      |100%      |100%      |
De omzet uit zakelijke retailverkopen steeg naar 76% van de totale omzet in het derde kwartaal van 2003, tegenover 62% van de omzet in het derde kwartaal van 2002. De verschuiving naar toegevoegde waarde diensten bij zakelijke klanten en de overheid, verklaart tevens de stijging van brutomarge van 59,1% tot 66,8% in dezelfde periode.

Recente gebeurtenissen
In september 2003 maakte KPN Telecom publiekelijk bekend dat zij met ingang van januari 2004 aan de onderwijssector gratis toegang tot het internet gaat aanbieden. Priority Telecom verwacht in 2003 een omzet uit de onderwijssector te behalen van EUR 13 miljoen. Deze omzet heeft met name betrekking op de rol van Priority Telecom in Kennisnet, een landelijk, op het internet gebaseerd onderwijs project dat verzorgd wordt door nl.tree, waarin Priority Telecom een minderheidsbelang heeft. De deelname in nl.tree is niet meegenomen in de derde kwartaal resultaten van 2003 (totaal EUR 4,4 miljoen was opgenomen in de eerste zes maanden van 2003)

Vooruitzichten
Priority Telecom heeft haar omzet gerationaliseerd, waarbij omzet met lage marges is verminderd of volledig is geëlimineerd. Priority Telecom's lopende acties waarbij de lage-marge pre-select business wordt afgestoten, zullen de omzet verder beïnvloeden gedurende de rest van dit jaar. Deze acties moeten leiden tot hogere operationele marges, een belangrijk element van de rationalisatiestrategie van Priority Telecom.

Als gevolg van de lagere dan oorspronkelijk verwachte omzetgroei, zal Priority Telecom haar omzet- en EBITDA-doelstellingen voor het gehele jaar zoals die afgelopen maart zijn aangekondigd niet realiseren.

Priority Telecom N.V.

Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan meer dan 7.700 zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Priority Telecom N.V.
Citigate First Financial

Uneke Dekkers
Tel: 020 - 5754021

E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com

Forward-looking statements
Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.

Tabellen volgen

Voor de financiële informatie die opgenomen is in de navolgende tabellen, geldt dat dezelfde accounting principles zijn toegepast als bij de laatste jaarrekening.

De hier gepresenteerde cijfers betreffen werkelijke resultaten, afgerond op honderdduizend euro's. De gepresenteerde cijfers voor de eerste drie kwartalen van 2002 zijn exclusief inkomsten uit de beëindigde interconnectiviteitsdiensten voor de particuliere markt en directe kosten van EUR 5,1 miljoen elk. Deze aanpassing, die per 1 juni 2002 van kracht wordt, heeft geen invloed op de brutomarge. Gebaseerd op actuele terugkerende omzet, exclusief facturatie buiten de periode en vergoedingen voor vroegtijdige contractbeëindiging.


---- --