Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit

OPTA

KPN Mobile houdt zich niet aan regels meenemen mobiele nummers

Den Haag, 12 november 2003. OPTA legt KPN Mobile een dwangsom op, omdat zij zich niet houdt aan de regels voor het meeverhuizen van mobiele telefoonnummers. KPN Mobile maakt het consumenten en zakelijke bellers onnodig lastig om van belbedrijf te veranderen. De regels zorgen ervoor dat consumenten gemakkelijk hun mobiele telefoonnummer mee kunnen nemen. Hierdoor blijven consumenten gevrijwaard van de rompslomp van een nieuw telefoonnummer. Tevens wordt de concurrentie bevorderd in de mobiele markt.

Nieuwe regels maken het gemakkelijker om een mobiel nummer mee te nemen naar een nieuw belbedrijf. Vooralsnog houdt KPN Mobile zich niet aan deze regels.

Aan welke regels houdt KPN Mobile zich niet?
Mobiele bellers moeten hun telefoonnummers mee kunnen nemen los van nog lopende abonnementscontracten. KPN Mobile verhindert momenteel dat bellers voor het eind van een lopend contact hun nummer mee kunnen nemen naar een andere mobiele telefonieaanbieder. Vanzelfsprekend beogen de regels voor nummerbehoud bellers niet te ontslaan van nakoming van hun (oude) contractuele verplichtingen. 10)Het overzetten van mobiele nummers mag hooguit tien werkdagen duren. Uiteraard tenzij de beller specifiek om een latere datum heeft gevraagd.

OPTA zal scherp letten op de naleving van de regels voor het meeverhuizen van mobiele nummers. Bellers kunnen klachten daarover bij OPTA indienen. OPTA zal optreden tegen elke aanbieder die zich niet aan de regels houdt voor het meenemen van mobiele nummers.

12 nov 03 08:54