OPTA
KPN Mobile houdt zich niet aan regels meenemen mobiele nummers
Den Haag, 12 november 2003. OPTA legt KPN Mobile een dwangsom op,
omdat zij zich niet houdt aan de regels voor het meeverhuizen van
mobiele telefoonnummers. KPN Mobile maakt het consumenten en zakelijke
bellers onnodig lastig om van belbedrijf te veranderen. De regels
zorgen ervoor dat consumenten gemakkelijk hun mobiele telefoonnummer
mee kunnen nemen. Hierdoor blijven consumenten gevrijwaard van de
rompslomp van een nieuw telefoonnummer. Tevens wordt de concurrentie
bevorderd in de mobiele markt.
Nieuwe regels maken het gemakkelijker om een mobiel nummer mee te
nemen naar een nieuw belbedrijf. Vooralsnog houdt KPN Mobile zich niet
aan deze regels.
Aan welke regels houdt KPN Mobile zich niet?
Mobiele bellers moeten hun telefoonnummers mee kunnen nemen los van
nog lopende abonnementscontracten. KPN Mobile verhindert momenteel dat
bellers voor het eind van een lopend contact hun nummer mee kunnen
nemen naar een andere mobiele telefonieaanbieder. Vanzelfsprekend
beogen de regels voor nummerbehoud bellers niet te ontslaan van
nakoming van hun (oude) contractuele verplichtingen.
10)Het overzetten van mobiele nummers mag hooguit tien werkdagen
duren. Uiteraard tenzij de beller specifiek om een latere datum heeft
gevraagd.
OPTA zal scherp letten op de naleving van de regels voor het
meeverhuizen van mobiele nummers. Bellers kunnen klachten daarover bij
OPTA indienen. OPTA zal optreden tegen elke aanbieder die zich niet
aan de regels houdt voor het meenemen van mobiele nummers.
12 nov 03 08:54
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit