YOUNG WORKS BV

Antwoord op alle vragen via de bibliotheek

De openbare bibliotheken hebben hun digitale dienstverlening sterk uitgebreid. Vanaf nu kan elke Nederlander alles wat hij altijd al had
willen weten via de bibliotheek vinden. Twee nieuwe digitale diensten zorgen daarvoor: de persoonlijke vraagbaak al@din op www.bibliotheek.nl biedt iedereen de kans alle vragen vanuit huis te
stellen. Daarnaast kan de consument nu in de computers van alle bibliotheken een grote hoeveelheid krantenartikelen, consumententests, recensies, uittreksels en historische informatie vinden. Of het nu om een krantenartikel uit 1995 gaat of de laatste consumententest van digitale cameras: de bibliotheek heeft het in huis.

Gratis raad van al@din
Waarom is de lucht nu eigenlijk blauw? Wat was het allereerste popliedje? Op www.bibliotheek.nl, de website van de openbare bibliotheken, kan iedereen een vraag stellen aan de persoonlijke vraagbaak al@din. Het landelijke netwerk van informatiespecialisten dat meewerkt aan deze gratis service, is gespecialiseerd in de selectie van informatie en het herkennen van betrouwbare bronnen. Daarom staat al@din garant voor een betrouwbaar antwoord. Dat antwoord wordt in principe binnen één en maximaal binnen vijf werkdagen gemaild. Kan al@din niet verder helpen, dan geeft de vraagbaak een verwijzing naar andere bronnen of instanties. Ook kan iedereen zelf op www.bibliotheek.nl zoeken in de kennisbank met eerder aan bibliotheken gestelde vragen en antwoorden.

Digitale databestanden
Razendsnel digitaal bladeren in alle grote landelijke dagbladen, onderzoeken, consumententests, recensies en uittreksels is nu voor iedereen binnen handbereik. Naast de online informatiedienst al@din bieden de bibliotheken binnen hun muren toegang tot een aantal digitale databanken die buiten de bibliotheek alleen via een abonnement toegankelijk zijn. Het gaat om De Krantenbank (archieven van zes landelijke dagbladen), KHA (Keesings Historisch Archief), Publiekwijzer (een groot aantal databases op wetenschappelijk en specialistisch gebied), Consumententests (testresultaten van de Consumentenbond) en een aantal databanken op het gebied van (jeugd)literatuur, zoals LiteRom (meer dan 60.000 boekrecensies) en de Uittrekselbank. Het enige dat nodig is om toegang te krijgen tot al deze diensten is het binnenstappen van een bibliotheek. Lidmaatschap van de bibliotheek is daarbij niet vereist.

De bibliotheek als digitaal kenniscentrum
Met bovenstaande nieuwe diensten breiden de bibliotheken hun digitale dienstverlening aanzienlijk uit. In alle bibliotheken kunnen
bezoekers het internet op. Daarnaast verzorgen bibliotheken websites op allerlei gebieden, internetcursussen, en kan bij veel bibliotheken online gereserveerd, besteld en verlengd worden.