YOUNG WORKS BV

Medy van der Laan ontdekt bron van kennis

Op woensdag 12 november om 10.00 uur verzorgt staatssecretaris Medy van der Laan van cultuur en media de officiële opening van al@din, de persoonlijke vraagbaak van de openbare bibliotheken op www.bibliotheek.nl. Ze krijgt met deze dienst, net als alle andere Nederlanders, gratis toegang tot antwoorden op alle vragen die ze altijd al had willen stellen. Al@din is vanuit huis, school of kantoor
beschikbaar via www.bibliotheek.nl. De opening vindt dan ook plaats op de werkkamer van de staatssecretaris; Rijnstraat 50 te Den Haag.

Gratis raad van al@din
Waarom is de lucht nu eigenlijk blauw? Wat was het allereerste popliedje? Op www.bibliotheek.nl, de website van de openbare bibliotheken, kan iedereen een vraag stellen aan de persoonlijke vraagbaak al@din. Het landelijke netwerk van informatiespecialisten dat meewerkt aan deze gratis service, is gespecialiseerd in de selectie van informatie en het herkennen van betrouwbare bronnen. Daarom staat al@din garant voor een betrouwbaar antwoord. Dat antwoord wordt in principe binnen één en maximaal binnen vijf werkdagen gemaild. Kan al@din niet verder helpen, dan geeft de vraagbaak een verwijzing naar andere bronnen of instanties. Ook kan iedereen zelf op www.bibliotheek.nl zoeken in de kennisbank met eerder aan bibliotheken gestelde vragen en antwoorden.

Digitale databestanden
Naast de introductie van al@din hebben de openbare bibliotheken hun digitale dienstverlening uitgebreid door de aankoop van een groot aantal digitale databestanden. Deze databestanden maken het mogelijk razendsnel digitaal te bladeren in alle grote landelijke
dagbladen, onderzoeken, consumententests, recensies en uittreksels. Deze databestanden zijn binnen de muren van de bibliotheek gratis beschikbaar, terwijl ze buiten de bibliotheek alleen
via een abonnement toegankelijk zijn. Het gaat om De Krantenbank (archieven van zes landelijke dagbladen), KHA (Keesings Historisch Archief), Publiekwijzer (een groot aantal databases op wetenschappelijk en specialistisch gebied), Consumententests (testresultaten van de Consumentenbond) en een aantal databanken op het gebied van (jeugd)literatuur, zoals LiteRom (meer dan 60.000 boekrecensies) en de Uittrekselbank. Het enige dat nodig is om toegang te krijgen tot al deze diensten is het binnenstappen van een bibliotheek. Lidmaatschap van de bibliotheek is daarbij niet vereist.

De bibliotheek als digitaal kenniscentrum
Met bovenstaande nieuwe diensten breiden de bibliotheken hun digitale dienstverlening aanzienlijk uit. In alle bibliotheken kunnen
bezoekers het internet op. Daarnaast verzorgen bibliotheken websites op allerlei gebieden, internetcursussen, en kan bij veel bibliotheken online gereserveerd, besteld en verlengd worden.