Gemeente Maastricht

Maastricht Passage moet verkeersveiligheid en uitstraling MECC verbeteren

Vandaag wordt in Maastricht de Maastricht Passage geopend. Een voetgangersverbinding tussen de parkeerplaats (P6) aan de Kennedysingel over de Paul-Henri-Spaaklaan naar de vernieuwde oost-entree van het MECC. De brug scheidt verkeer en voetgangers van elkaar en verbetert zo de verkeersveiligheid op en rond de terreinen van het MECC. Met de markante, glazen entree van de Maastricht Passage op P6 worden tevens de uitstraling, herkenbaarheid en bereikbaarheid van het MECC-complex verbeterd.

Verkeersveiligheid
De route van en naar parkeerplaats P6 is niet bepaald veilig. De toegenomen hoeveelheid auto's op de wegen rondom het MECC zorgt voor de nodige problemen. Het drukke verkeer van bezoekers, op- en afbouwers van stands en toeleveranciers zorgt bij grotere evenementen iedere keer weer voor hachelijke situaties. En automobilisten die `de weg zoeken' dragen ook niet altijd bij tot verkeersveiligheid. De Maastricht Passage maakt een einde aan deze situatie. De entree wordt voor de bezoekende automobilist goed zichtbaar en door bezoekers- en verkeersstromen van elkaar te scheiden wordt het een stuk veiliger op en rond de MECC-terreinen. De huidige parkeergarage aan de Paul-Henri-Spaaklaan (P5) en het parkeerdek van het naastgelegen kantoorgebouw zijn rechtstreeks aangesloten op de Maastricht Passage.

Uitstraling
Niet alleen de veiligheid neemt toe. De Maastricht Passage verbetert ook de uitstraling en herkenbaarheid van het MECC. Raymond Theunissen, projectmanager bij Gemeente Maastricht: "De bereikbaarheid en herkenbaarheid van het congres- en evenementencentrum zijn de laatste jaren sterk afgenomen door de bouw van nieuwe, grote kantoren. Het MECC is daardoor als het ware `ingekapseld'. Dat is nadelig omdat bereikbaarheid en uitstraling belangrijke criteria zijn bij het uitkiezen van een locatie voor beurzen en congressen. De Maastricht Passage met de opvallende entree zorgt ervoor dat het MECC weer opvalt tussen alle andere stedenbouwkundige ontwikkelingen." De voetgangersbrug is zes meter breed en 150 meter lang. Ze is gemaakt van vandalismebestendig, gemakkelijk schoon te maken materiaal en biedt voldoende ruimte voor het ontvangen van de soms zeer grote bezoekersaantallen van het MECC. Een ander groot voordeel van de nieuwe voetgangersbrug is de verbetering van de bereikbaarheid van de in het MECC gevestigde bedrijven. Daarbij is het ook aantrekkelijker geworden voor bedrijven om zich in de toekomst in het MECC-complex te vestigen; wat weer een positieve invloed zal hebben op de uitstraling van het MECC.

Subsidie
Het idee om een voetgangersbrug aan te leggen bestond al langer, maar was financieel niet haalbaar. Begin dit jaar kwam de realisatie echter in een enorme stroomversnelling. Een EU-subsidie (uit het Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling) maakte een versnelde aanleg mogelijk. Het project wordt gefinancierd door de gemeente (30%), het MECC (40%) en zoals gezegd met EFRO-subsidie (30%). De totale kosten van het project bedragen ongeveer 3,7 miljoen euro, exclusief BTW. Theunissen: "Gemeente Maastricht (die opdrachtgever voor het project is) en het MECC hebben durf getoond toen zij eind maart van dit jaar besloten dit project uit te voeren. Een subsidievoorwaarde was immers dat het project vóór 1 november gereed moest zijn. Dat is een bijzonder korte termijn voor zowel het uitwerken van het bouwplan als het bouwen zelf. Maar dankzij de enorme inspanningen van alle betrokken partijen is de Maastricht Passage binnen de termijn gerealiseerd, met een resultaat dat er zijn mag!"