Maastricht Passage moet verkeersveiligheid en uitstraling MECC
verbeteren
Vandaag wordt in Maastricht de Maastricht Passage geopend. Een
voetgangersverbinding tussen de parkeerplaats (P6) aan de
Kennedysingel over de Paul-Henri-Spaaklaan naar de vernieuwde
oost-entree van het MECC. De brug scheidt verkeer en voetgangers van
elkaar en verbetert zo de verkeersveiligheid op en rond de terreinen
van het MECC. Met de markante, glazen entree van de Maastricht Passage
op P6 worden tevens de uitstraling, herkenbaarheid en bereikbaarheid
van het MECC-complex verbeterd.
Verkeersveiligheid
De route van en naar parkeerplaats P6 is niet bepaald veilig. De
toegenomen hoeveelheid auto's op de wegen rondom het MECC zorgt voor
de nodige problemen. Het drukke verkeer van bezoekers, op- en
afbouwers van stands en toeleveranciers zorgt bij grotere evenementen
iedere keer weer voor hachelijke situaties. En automobilisten die `de
weg zoeken' dragen ook niet altijd bij tot verkeersveiligheid. De
Maastricht Passage maakt een einde aan deze situatie. De entree wordt
voor de bezoekende automobilist goed zichtbaar en door bezoekers- en
verkeersstromen van elkaar te scheiden wordt het een stuk veiliger op
en rond de MECC-terreinen. De huidige parkeergarage aan de
Paul-Henri-Spaaklaan (P5) en het parkeerdek van het naastgelegen
kantoorgebouw zijn rechtstreeks aangesloten op de Maastricht Passage.
Uitstraling
Niet alleen de veiligheid neemt toe. De Maastricht Passage verbetert
ook de uitstraling en herkenbaarheid van het MECC. Raymond Theunissen,
projectmanager bij Gemeente Maastricht: "De bereikbaarheid en
herkenbaarheid van het congres- en evenementencentrum zijn de laatste
jaren sterk afgenomen door de bouw van nieuwe, grote kantoren. Het
MECC is daardoor als het ware `ingekapseld'. Dat is nadelig omdat
bereikbaarheid en uitstraling belangrijke criteria zijn bij het
uitkiezen van een locatie voor beurzen en congressen. De Maastricht
Passage met de opvallende entree zorgt ervoor dat het MECC weer opvalt
tussen alle andere stedenbouwkundige ontwikkelingen." De
voetgangersbrug is zes meter breed en 150 meter lang. Ze is gemaakt
van vandalismebestendig, gemakkelijk schoon te maken materiaal en
biedt voldoende ruimte voor het ontvangen van de soms zeer grote
bezoekersaantallen van het MECC. Een ander groot voordeel van de
nieuwe voetgangersbrug is de verbetering van de bereikbaarheid van de
in het MECC gevestigde bedrijven. Daarbij is het ook aantrekkelijker
geworden voor bedrijven om zich in de toekomst in het MECC-complex te
vestigen; wat weer een positieve invloed zal hebben op de uitstraling
van het MECC.
Subsidie
Het idee om een voetgangersbrug aan te leggen bestond al langer, maar
was financieel niet haalbaar. Begin dit jaar kwam de realisatie echter
in een enorme stroomversnelling. Een EU-subsidie (uit het Europees
Fonds voor de Regionale Ontwikkeling) maakte een versnelde aanleg
mogelijk. Het project wordt gefinancierd door de gemeente (30%), het
MECC (40%) en zoals gezegd met EFRO-subsidie (30%). De totale kosten
van het project bedragen ongeveer 3,7 miljoen euro, exclusief BTW.
Theunissen: "Gemeente Maastricht (die opdrachtgever voor het project
is) en het MECC hebben durf getoond toen zij eind maart van dit jaar
besloten dit project uit te voeren. Een subsidievoorwaarde was immers
dat het project vóór 1 november gereed moest zijn. Dat is een
bijzonder korte termijn voor zowel het uitwerken van het bouwplan als
het bouwen zelf. Maar dankzij de enorme inspanningen van alle
betrokken partijen is de Maastricht Passage binnen de termijn
gerealiseerd, met een resultaat dat er zijn mag!"
Gemeente Maastricht