Provincie Limburg

Herstructurering toeristische sector (246)
De toeristische sector in Limburg krijgt een andere structuur, als Provinciale Staten dit goedkeuren. Vandaag hebben Gedeputeerde Staten ingestemd met een voorstel tot aanpassing van de structuur. Het Limburgs Bureau voor Toerisme wordt opgeheven en in de nieuwe structuur worden de samenwerkende regio-VVVs verantwoordelijk voor Limburgpromotie. Het regiomanagement wordt ondergebracht bij de Provincie.

In de nieuwe structuur gaan de regio-VVVs Maastricht, Zuid-Limburg en Noord- en Midden-Limburg samenwerken in de nieuwe 'Stichting samenwerkende VVVs Limburg' (SVL). Deze Stichting gaat werk maken van de (inter-)nationale promotie van Limburg. Ook gaat zij vernieuwende productmarktcombinaties (pmcs) in de markt zetten, samen met het bedrijfsleven. De stichting SVL wordt preferred supplier van de Provincie voor deze taken. De Provincie neemt het regiomanagement voor haar rekening, specifiek gericht op het ontwikkelen en begeleiden van een aantal bovenregionale projecten. Voorbeelden hiervan zijn de doorontwikkeling van het fietsroutesysteem samen met het bedrijfsleven en het toeristisch medegebruik van natuur en landschap. Binnen het thema 'Ruimte voor Limburg' van het coalitieakkoord zijn dit prioriteiten.

Met de nieuwe structuur komt een einde aan het LBT. In de nieuwe constructie wordt meer aangesloten bij bestaande structuren. Daarmee ontstaat voor het toeristisch bedrijfsleven een heldere situatie, verantwoordelijkheden zijn duidelijk. Tegelijk wordt bespaard op de kosten van overhead, naar schatting een bedrag van 200.000,- per jaar. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in aansprekende toeristische projecten. Tot slot kunnen de regio-VVV's zich in de nieuwe structuur beter profileren. Kortom: met minder instellingen meer actie!

Met het daadwerkelijk opheffen en daarmee de liquidatie van het LBT is voor de Provincie een bedrag gemoeid van 195.622,-. De Provincie Limburg en de Stichting SVL sluiten, na goedkeuring van de voorgestelde structuur door Provinciale Staten, een raamovereenkomst voor de periode 2004 t/m 2007. In deze overeenkomst worden concrete afspraken vastgelegd over doelen en te behalen resultaten op gebied van Limburgpromotie en productmarktcombinaties.

Met liquidatie van het LBT en de keuze voor nauw samenwerkende regio-VVVs is een duurzame structuur verzekerd voor de toeristische sector, met grote voordelen. Limburg loopt hierin landelijk voorop. Wij zijn de eerste Provincie waar regio-VVVs zo nadrukkelijk kiezen voor structurele samenwerking op het gebied van (inter)nationale Limburgpromotie en productmarktcombinaties. Met deze structuur sluiten we ook aan bij een expliciete wens van het bedrijfsleven. We gaan samen aan de slag" aldus verantwoordelijk gedeputeerde Martin Eurlings.
12-11-2003 11:37