Herstructurering toeristische sector (246)
De toeristische sector in Limburg krijgt een andere structuur, als
Provinciale Staten dit goedkeuren. Vandaag hebben Gedeputeerde Staten
ingestemd met een voorstel tot aanpassing van de structuur. Het
Limburgs Bureau voor Toerisme wordt opgeheven en in de nieuwe
structuur worden de samenwerkende regio-VVVs verantwoordelijk voor
Limburgpromotie. Het regiomanagement wordt ondergebracht bij de
Provincie.
In de nieuwe structuur gaan de regio-VVVs Maastricht, Zuid-Limburg en
Noord- en Midden-Limburg samenwerken in de nieuwe 'Stichting
samenwerkende VVVs Limburg' (SVL). Deze Stichting gaat werk maken van
de (inter-)nationale promotie van Limburg. Ook gaat zij vernieuwende
productmarktcombinaties (pmcs) in de markt zetten, samen met het
bedrijfsleven. De stichting SVL wordt preferred supplier van de
Provincie voor deze taken. De Provincie neemt het regiomanagement voor
haar rekening, specifiek gericht op het ontwikkelen en begeleiden van
een aantal bovenregionale projecten. Voorbeelden hiervan zijn de
doorontwikkeling van het fietsroutesysteem samen met het bedrijfsleven
en het toeristisch medegebruik van natuur en landschap. Binnen het
thema 'Ruimte voor Limburg' van het coalitieakkoord zijn dit
prioriteiten.
Met de nieuwe structuur komt een einde aan het LBT. In de nieuwe
constructie wordt meer aangesloten bij bestaande structuren. Daarmee
ontstaat voor het toeristisch bedrijfsleven een heldere situatie,
verantwoordelijkheden zijn duidelijk. Tegelijk wordt bespaard op de
kosten van overhead, naar schatting een bedrag van 200.000,- per jaar.
Dit bedrag wordt geïnvesteerd in aansprekende toeristische projecten.
Tot slot kunnen de regio-VVV's zich in de nieuwe structuur beter
profileren. Kortom: met minder instellingen meer actie!
Met het daadwerkelijk opheffen en daarmee de liquidatie van het LBT is
voor de Provincie een bedrag gemoeid van 195.622,-. De Provincie
Limburg en de Stichting SVL sluiten, na goedkeuring van de
voorgestelde structuur door Provinciale Staten, een raamovereenkomst
voor de periode 2004 t/m 2007. In deze overeenkomst worden concrete
afspraken vastgelegd over doelen en te behalen resultaten op gebied
van Limburgpromotie en productmarktcombinaties.
Met liquidatie van het LBT en de keuze voor nauw samenwerkende
regio-VVVs is een duurzame structuur verzekerd voor de toeristische
sector, met grote voordelen. Limburg loopt hierin landelijk voorop.
Wij zijn de eerste Provincie waar regio-VVVs zo nadrukkelijk kiezen
voor structurele samenwerking op het gebied van (inter)nationale
Limburgpromotie en productmarktcombinaties. Met deze structuur sluiten
we ook aan bij een expliciete wens van het bedrijfsleven. We gaan
samen aan de slag" aldus verantwoordelijk gedeputeerde Martin
Eurlings.
12-11-2003 11:37
Provincie Limburg