ChristenUnie


Bijdrage debat Begroting VROM 2004 Dinsdag 11 November 2003 - 20:54

Tineke Huzinga-Heringa: MdV! Woningtekort, stagnerende nieuwbouwproductie, slechte doorstroming, de leefbaarheid in achterstandswijken: de problemen van de minister van Volkshuisvesting zijn de problemen van alledag voor heel veel mensen in dit land. Ik heb er dan ook waardering voor dat de minister al zo vroeg na haar aantreden met een hele serie beleidsbrieven is gekomen die ingaan op veel van die belangrijke beleidsvragen. Dat versterkt de hoop dat VROM inderdaad steeds meer een ontwikkelkracht wordt in plaats van een hindermacht.

Huurbeleid korte termijn
Voorzitter, ik begin met het huurbeleid op de korte termijn. We werken nu voor het tweede jaar met de maximale huurverhoging gebaseerd op het vijfjaarlijkse gemiddelde inflatiecijfer. Destijds was iedereen er tevreden over: de jaarlijkse debatten over de huurverhoging waren verleden tijd, er kwam bestuurlijke rust, en vooral: zekerheid voor de huurder. Maar nu worden we geconfronteerd met de schaduwzijde. De kloof tussen de maximale huurstijging van 2,9% (1) en de inflatie van volgend jaar (naar verwachting 1,5% of lager), én de lonen en uitkeringen die ingevolge het Sociaal Akkoord zijn bevroren, is fors. Tel daarbij de bezuiniging op huursubsidie (2), het ziekenfondspakket en de sociale zekerheid, en ik stel vast dat de financiële last voor huurders (3) zeer zwaar kan zijn. Wil de minister in overleg treden met de huurders en de verhuurders over huurmatiging? Mijn fractie stelt voor om een eventueel akkoord meteen voor twee jaar te sluiten parallel aan de afspraken in het Sociaal Akkoord, dus voor 2004 en 2005 (4). Kan de minister ook schriftelijk berekeningen aan de Kamer doen toekomen waaruit blijkt hoeveel op de huursubsidieuitgaven kan worden bespaard door de huurstijging te beperken tot respectievelijk 0%, 0,5%, 1% en 1,5%?

Huurbeleid lange termijn
Voorzitter, in het huurbeleid op lange termijn krijgen verhuurders meer ruimte om de huurprijzen op te trekken, zodat zij voldoende rendement halen om ook meer sociale huurwoningen te realiseren. Ik ben voor die wens nog niet erg gevoelig omdat bekend is dat corporaties een collectieve vermogensovermaat van 10,5 miljard euro hebben, welke zelfs oploopt tot 23 miljard in 2011 (5). Graag opheldering hierover, natuurlijk ook in het licht van de herstructureringsopgave.

De voorgestelde ruimte voor huurverhoging is gekoppeld aan de kwaliteitsbeleving van de woning. Leidt zon beleid er niet toe, dat lagere inkomensgroepen worden verbannen naar de onaantrekkelijke achterstandswijken, oftewel tot meer segregatie? Hoe verhoudt zich dat tot de tendens om meer te spreiden? Principieel zeg ik ook: mooi wonen is toch geen voorrecht voor de rijken!? (6)

Starters
Voorzitter, zonder af te doen aan de kamernood vraag ik de minister of zij met de aanpak van het tekort aan studentenhuisvesting haar prioriteiten juist stelt. Het probleem zit -zo lees ik in de brief over studentenhuisvesting- niet in het tekort aan onzelfstandige woningen, maar in het tekort aan betaalbare zelfstandige woningen, waardoor de doorstroming van afgestudeerden stagneert. (7) In dat verband vraag ik de minister waarom zij de KENCES-corporaties niet heeft gevraagd 12.000 zelfstandige woningen voor starters te bouwen in plaats van extra studentenkamers? Tijdelijk kan soelaas worden gezocht in kantoorpanden en vrijgekomen asielcentra, op lange termijn moet doorstroming de oplossing bieden. (8)

Mijns inziens had de minister er beter aan gedaan haar actieplan te richten op starters op de woningmarkt, en studenten daarbij te betrekken. Enerzijds omdat die problematiek sterk vervlochten is, anderzijds omdat ook in plattelandsgemeenten starters geen betaalbare woning kunnen huren of kopen. Ik pleit dan ook voor een landelijke aanpak van het tekort aan starterswoningen. Daarbij zouden wat mijn fractie betreft ook bindingseisen en fiscale maatregelen moeten worden onderzocht, zoals een specifieke korting op de overdrachtsbelasting. (-> motie).

Bouwproductie
Voorzitter, vol spanning wacht mijn fractie op de uitwerking van de maatregelen tegen de achterblijvende bouwproductie. Aanjaagteams, terugdringen en stroomlijnen van de regels, zoals met één VROM-vergunning, juicht mijn fractie toe. Maar waar blijft de grondexploitatiewet? Ook de spoedwet voor een planschade-regeling komt voor veel gemeenten als geroepen, na het arrest van de Hoge Raad over Nunspeet. Planschade loopt vaak flink in de papieren. Denkt de minister ook na over wettelijke criteria om de hoogte van planschade beter te bepalen? (-> motie)

Ruimtelijke Ordening
Mijn fractie vindt de gekozen lijn over permanente bewoning van recreatiewoningen, waarbij gemeenten voor drie opties kunnen kiezen (9), verstandig. Eén vraag heb ik wel: verwacht de minister geen procedures over rechtsongelijkheid? (10)

Mijn fractie maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de onlangs aangepaste ammoniak- en stankzonering. Met name in de Gelderse Vallei ontvalt hierdoor de basis voor de reconstructieplannen: veel meer boerenbedrijven zouden moeten afbouwen doordat gebieden die juist geschikt waren voor agrarisch gebruik alsnog onder het beschermingsregime zouden vallen. Ik vraag de staatssecretaris of hij de betreffende reconstructieplannen volgens de oorspronkelijke regels wil toestaan.

Milieubeleid
Voorzitter, de staatssecretaris van milieu heeft het opnieuw niet makkelijk in dit kabinet. Het gebrekkig rentmeesterschap wordt niet duidelijker geïllustreerd dan door de bezuiniging van 900 miljoen (11) euro op milieubeleid!. Ik kan het slecht plaatsen dat de staatssecretaris er het volste vertrouwen in heeft dat hij de milieudoelen gaat halen, want ik lees dat volgens het RIVM het behalen van onze klimaatdoelstelling onzeker is en dat de doelstellingen voor verzuring (12) buiten bereik blijven. Graag reactie.

Met instemming las ik dat de klimaatdoelstelling dit najaar nog per sector wordt gespecificeerd. Krijgt ook de verkeers- en vervoerssector nu een CO2-plafond? Ik heb ook waardering voor de kabinetsinzet voor de post-Kyoto periode: 30% reductie in 2030, prima! Ik nodig de staatssecretaris uit tot een beschouwing over de internationale bereidheid om hieraan mee te werken: wat doen de VS? Gaat Rusland Kyoto-I nog ratificeren? En accepteren China en India een plafond in Kyoto-2? Hieraan gekoppeld: hoe heeft het kabinet de motie- Van Middelkoop/Crone over hot air uitgevoerd? (13)
De stijging van de CO2-uitstoot kan voorlopig nog worden gecompenseerd door reductie van de overige broeikasgassen, maar hoe lang houden we dat vol? Wat gaat het kabinet doen aan de reductie van CO2?

Schrappen in de EnergiePremieRegeling komt wat mijn fractie betreft ook te vroeg: het is zeker nog niet zo dat woningisolatie en zonnepanelen zodanig zijn ingeburgerd dat er geen prikkel meer nodig is. Wij zijn benieuwd naar het aangekondigde voorstel om zonne-energie toch in de lucht te houden.
Tot slot: mét Greenpeace maakt de ChristenUnie zich ernstig zorgen over de aantasting van de oerbossen, de longen van de aarde en de woonomgeving van inheemse volken en dieren. De inzet van de regering in de bestrijding van illegale houtkap mag wat de ChristenUnie betreft een tandje scherper. Waarom pleit u niet voor een Europees invoerverbod in plaats van vrijwillige afspraken?


1 En zelfs van 4,9% voor woningen die nu nog onder 70% van de maximaal toegestane huur zitten
2 80 mln euro op huursubsidie, ca. 12 euro per maand. Dat is 144 euro per jaar: voor mensen met een krap budget niet weinig! 3 je hebt recht op IHS (individuele huursubsidie) bij een inkomen tussen 16.000 en 24.000 euro, afhankelijk van leeftijd, aantal medebewoners en overig vermogen; de ZFW-loongrens is 31.750,-- 4 GroenLinks heeft een amendement ingediend waarin een huurstijging van 0% is vastgelegd. Dit gaat misschien iets te snel, je zou moeten kunnen differentiëren. De richting heeft wel draagvlak, ook bij CDA die nieuw overleg toejuichen (van Bochove op de radio). 5 volgens het Centraal Fonds Volkshuisvesting, dus betrouwbare bron 6 Ik zie voorts ook niet in hoe dit beleid de doorstroming van scheefwoners kan bevorderen: als mensen gelet op hun inkomen te goedkoop wonen, en de prijs van hun woning gaat omhoog, wat is dan de prikkel om te vertrekken? Ze wonen vanaf dat moment toch niet meer scheef, maar juist goed?
7 Want: het urgent tekort aan studentenwoningen is 15.000: er zijn 15.000 studenten die meer dan 45 minuten moeten reizen naar de collegebanken. Er zijn echter meer mensen die een onzelfstandige woning willen verruilen voor een zelfstandige woning dan dat er studenten zijn die een onzelfstandige woning zoeken. Er is daardoor volgens het WBO een overschot van 4.000 onzelfstandige en een tekort van 35.000 zelfstandige woningen.
8 (Komt ook het voorstel van de tijdelijke campuscontracten niet te vroeg? Je kunt afgestudeerden toch niet hun kamer uitjagen zonder beschikbaar alternatief?)
9 handhaven recreatiebestemming, bestemming wijzigen in wonen, individueel gedogen gedurende een overgangstermijn 10 bijv. wanneer het ene gezin mag blijven, en de buren moeten weg. 11 In 2007
12 SO2 (zwaveldioxide), NOx (Stikstofoxiden) en VOS (Vluchtige Organische stoffen) luchtverontreiniging, via regen, sneeuw, en smog; wordt uitgestoten door verbranding van fossiele brandstoffen (uit verkeer, energiecentrales en industrie)
13 NB: de motie riep Nederland op geen hot air te kopen, maar ook om EU-landen te bewegen dit niet te doen

---