Persbericht 12 november 2003 Begin
---
Voorlichting nodig over veilig gebruik Advanced Cruise Control in de
auto
Automobilisten moeten worden voorgelicht over het veilig gebruik van
Advanced Cruise Control (ACC). Want behalve dat ACC het rijcomfort
verhoogt én dat het kan bijdragen aan de veiligheid, kan verkeerd
gebruik tot meer verkeersonveiligheid leiden. Dit blijkt uit onderzoek
van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.
Advanced Cruise Control is een vorm van cruise control dat de auto
niet alleen op een door de bestuurder ingestelde snelheid laat rijden
(zoals een conventionele cruise control), maar dat ook eventuele
voorliggers in de gaten houdt. Zodra het ACC-systeem een voorligger
ontdekt, berekent het de afstand en het snelheidsverschil, en past het
de eigen snelheid aan om voldoende volgafstand te bewaren.
Uit een literatuurstudie die SWOV op basis van verschillende
buitenlandse en Nederlandse onderzoeksresultaten heeft uitgevoerd,
blijkt dat ACC op een autosnelweg met relatief weinig verkeer en goed
zicht kan bijdragen aan een veiliger autorit. ACC-gebruikers blijken
in die situaties met een lagere gemiddelde snelheid en met minder
snelheidsschommelingen te rijden. Ook wordt er minder dicht op de
bumper van de voorligger gereden en raken bestuurders door het grotere
rijcomfort, minder snel vermoeid. In drukke verkeerssituaties heeft
het gebruik van ACC echter een negatieve invloed op de
verkeersveiligheid. Bestuurders blijken dan juist met een hogere
gemiddelde snelheid te rijden en minder afstand tot hun voorligger te
houden. Een andere zorg is, dat tijdens het gebruik van ACC de
alertheid van de bestuurder afneemt, waardoor deze in kritieke
situaties later op voorliggers en op verkeer van rechts reageert
(plotseling en hard remmen).
De SWOV beveelt aan om bestuurders voor te lichten over de
omstandigheden waarin ACC veilig kan worden gebruikt. Die
omstandigheden zijn: tijdens ritten op autosnelwegen als het rustig is
en de zicht- en weersomstandigheden goed zijn.
ACC-gebruik moet worden afgeraden bij druk verkeer op autosnelwegen,
op provinciale wegen waar ingehaald mag worden en waar veel
kruispunten zijn. Uit het rapport blijkt dat ook op bochtige
provinciale wegen en op wegen binnen de bebouwde kom het gebruik van
ACC moet worden afgeraden. De reden hiervoor is dat voorliggers door
het nemen van een bocht uit het gezichtsveld van de sensoren kunnen
raken, waardoor het systeem niet meer goed functioneert. Verder kan,
als tijdens het nemen van een bocht een tegenligger in het bereik van
de sensoren komt, plotseling door het systeem geremd worden.
Automobilisten die over het veilig gebruik van ACC worden voorgelicht
moeten er hierbij ook op worden gewezen dat zij het systeem regelmatig
laten controleren. De SWOV ziet de rijopleiding als een van de
manieren waarop de voorlichting zou kunnen worden gegeven.
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid