Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Persbericht 12 november 2003 Begin
---

Voorlichting nodig over veilig gebruik Advanced Cruise Control in de auto

Automobilisten moeten worden voorgelicht over het veilig gebruik van Advanced Cruise Control (ACC). Want behalve dat ACC het rijcomfort verhoogt én dat het kan bijdragen aan de veiligheid, kan verkeerd gebruik tot meer verkeersonveiligheid leiden. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV.

Advanced Cruise Control is een vorm van cruise control dat de auto niet alleen op een door de bestuurder ingestelde snelheid laat rijden (zoals een conventionele cruise control), maar dat ook eventuele voorliggers in de gaten houdt. Zodra het ACC-systeem een voorligger ontdekt, berekent het de afstand en het snelheidsverschil, en past het de eigen snelheid aan om voldoende volgafstand te bewaren.

Uit een literatuurstudie die SWOV op basis van verschillende buitenlandse en Nederlandse onderzoeksresultaten heeft uitgevoerd, blijkt dat ACC op een autosnelweg met relatief weinig verkeer en goed zicht kan bijdragen aan een veiliger autorit. ACC-gebruikers blijken in die situaties met een lagere gemiddelde snelheid en met minder snelheidsschommelingen te rijden. Ook wordt er minder dicht op de bumper van de voorligger gereden en raken bestuurders door het grotere rijcomfort, minder snel vermoeid. In drukke verkeerssituaties heeft het gebruik van ACC echter een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. Bestuurders blijken dan juist met een hogere gemiddelde snelheid te rijden en minder afstand tot hun voorligger te houden. Een andere zorg is, dat tijdens het gebruik van ACC de alertheid van de bestuurder afneemt, waardoor deze in kritieke situaties later op voorliggers en op verkeer van rechts reageert (plotseling en hard remmen).

De SWOV beveelt aan om bestuurders voor te lichten over de omstandigheden waarin ACC veilig kan worden gebruikt. Die omstandigheden zijn: tijdens ritten op autosnelwegen als het rustig is en de zicht- en weersomstandigheden goed zijn.

ACC-gebruik moet worden afgeraden bij druk verkeer op autosnelwegen, op provinciale wegen waar ingehaald mag worden en waar veel kruispunten zijn. Uit het rapport blijkt dat ook op bochtige provinciale wegen en op wegen binnen de bebouwde kom het gebruik van ACC moet worden afgeraden. De reden hiervoor is dat voorliggers door het nemen van een bocht uit het gezichtsveld van de sensoren kunnen raken, waardoor het systeem niet meer goed functioneert. Verder kan, als tijdens het nemen van een bocht een tegenligger in het bereik van de sensoren komt, plotseling door het systeem geremd worden.

Automobilisten die over het veilig gebruik van ACC worden voorgelicht moeten er hierbij ook op worden gewezen dat zij het systeem regelmatig laten controleren. De SWOV ziet de rijopleiding als een van de manieren waarop de voorlichting zou kunnen worden gegeven.
---

Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie Jolanda Maas: 070 - 317 3315 Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318 E-mail: info@swov.nl

Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is beschikbaar op deze website in de sectie Profiel.
---