Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederland ziet kinderen graag zorgzaam en sociaal vaardig

ROTTERDAM, 12 november 2003 - Ouders willen het liefst kinderen die sociaal vaardig, slim, creatief en zorgzaam zijn en een beetje lef hebben. De karaktereigenschappen sportief, sterk, bescheiden, ambitieus en onafhankelijk vindt men minder belangrijk. Dit blijkt uit het RelaxIndexonderzoek onder 1200 Nederlanders, Duitsers en Belgen, uitgevoerd in opdracht van Center Parcs. Uit dit onderzoek blijkt ook dat ruim tweederde van de Nederlanders (69%) het ermee eens is dat kinderen het tegenwoordig druk hebben. Waar Duitse en Belgische kinderen het op de eerste plaats druk hebben met huiswerk en bijles (Duitsland 67% en België 58%), zijn Nederlandse kinderen vooral druk met computeren, aldus 58% van de ondervraagde ouders in ons land.

Karaktereigenschappen kinderen

De ouders kregen in het onderzoek telkens twee karaktereigenschappen voorgelegd waaruit ze moesten kiezen wat ze het liefst in hun kind zouden zien. Zo moest onder andere gekozen worden tussen ambitieus versus zorgzaam, moedig versus intellectueel en bescheiden versus lef. Opvallend meer Duitsers (84%) kiezen voor lef in plaats van voor bescheiden, dan Belgen (58%) en Nederlanders (52%). Nederlandse ouders scoren in vergelijking met Duitsland en België relatief hoog op 'softe' eigenschappen als sociaal vaardig en zorgzaam. In Nederland kiest 71% voor zorgzaam in plaats van voor ambitieus. In Duitsland is dat 60% en in België 59%. De keuze tussen sociaal vaardig en onafhankelijk vertoont dezelfde verdeling tussen de landen. Moedig of intellectueel is een moeilijke keuze voor alle ouders, deze karaktereigenschappen eindigen in alle drie de landen vrijwel gelijk. De keuze tussen slim en sterk blijkt daarentegen eenvoudig: de meerderheid kiest voor slim (Nederland en Duitsland 81%, België 71%).

Druk met computeren

Men vindt niet alleen dat kinderen het in het algemeen druk hebben. 62% van de Nederlandse ouders vindt dat hun eigen kinderen te veel bezigheden hebben. De kinderen zijn druk met computeren (58%) en daarnaast met sporten en televisie kijken (beiden 50%). Op de vierde plaats volgt dan uiteindelijk huiswerk en bijles.

Nederlandse kinderen lopen voorop met de tijd die ze besteden aan zwemles. Gevraagd naar de activiteiten van de kinderen noemt 20% van de Nederlandse ouders zwemles, tegenover 9% van de Belgen en Duitsers. Ook zijn Nederlandse kinderen drukker met het bezoeken van kinderfeestjes (21%) en met spelen bij elkaar (39%), dan onze ooster- en zuiderburen (Duitsland 14% en 35%, Belgie 18% en 24%).

Het lijkt erop dat het belang dat ouders hechten aan sociale vaardigheden van hun kinderen en de druk bezochte kinderfeestjes niet op toeval berust.

Balans in bezigheden

Wat doen de ouders er aan om meer rust voor hun kinderen in te bouwen? In Nederland werd genoemd: op tijd naar bed (58%), in het weekend laten uitslapen (40%) en zelf het goede voorbeeld geven (29%). Duitse ouders proberen ook tijd te nemen voor de begeleiding van hun kinderen om zo de balans tussen drukte en rust veilig te stellen (26%). Nederland loopt hier minder warm voor, slechts 8% gaf aan op deze manier meer rust voor hun kroost te creëren. Daarnaast geven Duitse ouders vaker aan zelf het goede voorbeeld te geven aan hun kinderen (42%). Belgische ouders grijpen één op de vijf keer in door een limiet te stellen aan de wekelijkse activiteiten (21%).

De onderzoeksresultaten en bijbehorende grafieken kunt u bekijken op: http://www.online-pr.nl/docs/onderzoeksresultaten%20oktober%202003.pdf

Over de Center Parcs RelaxIndexâ

Center Parcs doet onderzoek naar de (on)balans die mensen voelen in hun gemoedstoestand. Op basis van dit onderzoek publiceert Center Parcs de RelaxIndexâ, een index die de gemoedstoestand van mensen in een getal weergeeft. Deze RelaxIndex® wordt bepaald op basis van gegevens uit onderzoek dat door het onafhankelijke bureau Blauw Research wordt uitgevoerd. De toenemende spanning die mensen ervaren tussen hun situatie thuis (relaties, kinderen, vrienden), werk (carrière, inkomen) en maatschappelijke ontwikkelingen heeft in het onderzoek een bepalende plaats.

Center Parcs is van mening dat de gemoedstoestand van mensen en de wijze waarop zij zich relaxen een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van haar dienstverlening. Om ook een bijdrage te leveren aan de maatschappelijke bewustwording van factoren die stress veroorzaken of juist een gevoel van ontspanning geven, maakt Center Parcs deze onderzoeksgegevens openbaar.

Een samenvatting van de onderzoeksrapporten en de meest actuele stand van de RelaxIndexâ zijn beschikbaar op http://www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=22 .



Ingezonden persbericht