Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

MegaBanenMarkt
e v a l u a t i e de resultaten en lessen van de proeftuin
voor een nieuwe aanpak van werk & inkomen
amsterdam juni 2003




inhoudsopgave

voorwoord 3
managementsamenvatting 4
hoofdstuk 1 10
achtergrond en opzet van de MegaBanenMarkt
hoofdstuk 2 15
resultaten van de MegaBanenMarkt
hoofdstuk 3 25
lessen van de MegaBanenMarkt
hoofdstuk 4 32
financiële verantwoording

---


voorwoord


In november 2001 startte de gemeente Amsterdam een onorthodox en spraakmakend project om

de in het slop geraakte Sociale Dienst weer in goede banen te leiden: de MegaBanenMarkt. Belangrijkste opgaven waren het wegwerken van de achterstand en het activeren van de bijstands- cliënten. Tegelijkertijd bood de MegaBanenMarkt de gelegenheid om op afstand van het regulier werkproces te experimenteren met nieuwe werkwijzen, nieuwe verhoudingen en nieuwe culturen. De MegaBanenMarkt mocht zich verheugen op grote publieke en politieke aandacht. De verwachtingen waren hoog, de kritieken en meningen over het initiatief waren fel en divers. De MegaBanenMarkt had van meet af aan voor - en tegenstanders, van wie enkelen het project na een maand als mislukt verklaarden.
Alle emoties en commotie voorbij, acht de directie van de Sociale Dienst Amsterdam het wijs, bij wijze van evaluatie, een kritische zelfreflectie over de meest relevante resultaten en de achter- liggende processen te houden.
Dit evaluatierapport doet verslag van de resultaten en de geleerde lessen van de MegaBanen- Markt. Na de Managementsamenvatting, gaat hoofdstuk 1 in kort bestek in op de aanleiding, opzet en inrichting van de MegaBanenMarkt. Hoofdstuk 2 geeft de kernresultaten. Hoofdstuk 3 trekt conclusies uit de lessen die in de praktijk zijn geleerd met het oog op de toekomst. Hoofdstuk 4 geeft tenslotte een financiële verantwoording. Voor deze evaluatie is gebruik gemaakt van een groot aantal bronnen en interviews met sleutel- personen van de MegaBanenMarkt. De gebruikte cijfers zijn getoetst door externe accountants en de resultaten zijn geautoriseerd door de Inspectie Werk & Inkomen. Amsterdam, juni 2003 3 André Jansen, Algemeen Directeur Sociale Dienst Amsterdam Roy Mungra, Directeur MegaBanenMarkt


managementsamenvatting

Inleiding
De MegaBanenMarkt (MBM) was één van de maatregelen uit het Plan van Aanpak Sociale Dienst, een `noodoperatie' om de achterstand in werktoeleiding bij de Amsterdamse Sociale Dienst weg te werken. De bestuurlijke beslissing voor de MegaBanenMarkt werd genomen in september 2001, twee maanden later (op 9 november) was de markt operationeel. Een jaar later, op 23 oktober