Auto van de zaak zwaarder belast
Mobiliteitsbeleid
Francine Giskes
12-11-2003 - D66 wil de auto van de zaak zwaarder belasten. De
Democraten stellen voor de fiscale bijtelling te verhogen van 20% naar
22%. Kamerlid Francine Giskes noemt het ongewenst dat de leaserijders
in deze tijd een voordeeltje krijgen. Zij wil de opbrengst gebruiken
om de kilometervergoeding voor gebruik van de privé-auto te verhogen,
van 17 naar 18 cent per kilometer. Het voorstel van Giskes kan rekenen
op steun van een kamermeerderheid.
Volgens D66 is het goed dat het kabinet de regeling voor de bijtelling
van de lease auto vereenvoudigt: Als je het nu hebt over onnodige
bureaucratie dan is hier een goed voorbeeld te vinden, aldus Giskes.
Dat de vereenvoudiging de auto van de zaak per saldo ook goedkoper
maakt is volgens de Democraten echter een ongewenst neveneffect.
Giskes: De lease-auto bezitters zullen ons voorstel niet waarderen,
maar wij geloven dat het echt nodig is om de auto van de zaak te
ontmoedigen. De files worden alleen maar langer als de politiek
terugschrikt voor moeilijke maatregelen. Dat is slecht voor alle
autorijders en voor het milieu. Giskes vindt het wel goed te
verdedigen dat D66 de kilometervergoeding voor privé-gebruik van de
auto weer 10% omhoog brengt: De privé-auto wordt bijvoorbeeld veel
gebruikt door mensen die werken in de thuiszorg, en andere zorgende
beroepen. Die kunnen wat D66 betreft wel een steuntje in de rug
gebruiken.
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft D66 in het debat ook
toegezegd voorbereidingen te zullen treffen om snel na deze
kabinetsperiode de invoering van de kilometerheffing mogelijk te
maken.
D66