Gemeente Amsterdam

Vernieuwing Wibautas gaat door: 10 deelprojecten in 10 jaar

12 november 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De komende tien jaar gaat de gemeente Amsterdam de Wibautas, de doorgaande route tussen het Prins Bernhardplein en de IJtunnel, herinrichten. Uitgangspunt is het Masterplan Wibautas dat vanaf 1998 samen met omwonenden en betrokkenen werd gemaakt en begin 2002 door de vorige gemeenteraad is aangenomen.

De financiële middelen zijn destijds niet geregeld, maar het college van B&W heeft een uitvoeringsplan in tien deelprojecten aangenomen waardoor het Masterplan kan worden uitgevoerd.
Het Masterplan Wibautas beschrijft de herinrichting van de route over de Wibautstraat, de Weesperstraat en de Valkenburgerstraat. Belangrijke principes daarbij zijn: doorstroming, verkeersveiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte. De uitvoering van het plan is nu opgedeeld in tien deelprojecten in tien jaar. Dat heeft wethouder Mark van der Horst afgesproken met de stadsdeelbestuurders Guido Frankfurther van het stadsdeel Amsterdam-Centrum en Peter Sertons van het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. Het college heeft met dat plan ingestemd.

Bereikbaarheid

De gefaseerde aanpak in tien deelprojecten biedt flexibiliteit. Per deelproject kunnen de financiën worden geregeld. Ook kunnen de deelprojecten beter worden ingepast in andere lopende projecten in Amsterdam, zoals het Stationseiland en de Noord/Zuidlijn, in het kader van de bereikbaarheid van de stad. En de deelprojecten kunnen worden afgestemd op ontwikkelingen als bouwprojecten in de directe omgeving. Zo wordt bij het aanpakken van de Wibautstraat ingespeeld op de ontwikkeling van de Parooldriehoek en het Kohnstammhuis/Wibauthuis (bij het Rhijnspoorplein, Hogeschool Noord-Holland).

Planning

Eén deelproject is al uitgevoerd: de linksafbeweging van de Prins Hendrikkade naar de Foeliestraat, een belangrijke schakel in het hoofdwegennet. Ook is daar de weg opnieuw ingericht. Het eerstvolgende deelproject is de reconstructie van het Mr. Visserplein over circa twee jaar. De rotonde wordt opgeheven, waardoor onder meer de doorstroming verbetert en er een groter plein ontstaat bij de Portugees-Israëlitische synagoge. Het Mr. Visserplein is nu als eerste aan de beurt, omdat het een 'black spot' is, een plek met relatief veel verkeersongevallen. Omwonenden worden per deelproject tijdig op de hoogte gebracht, ook omdat de deelprojecten de gangbare inspraak- en bestuurlijke procedures doorlopen. Over circa twee weken ontvangen zij een algemene nieuwsbrief over de gefaseerde uitvoering van het Masterplan Wibautas.

De deelprojecten op een rij, in volgorde van jaar van uitvoering (inclusief uitvoeringsperiode):

* Valkenburgerstraat (al uitgevoerd in lijn met het Masterplan Wibautas).

* Linksafbeweging Prins Hendrikkade-Foeliestraat (uitgevoerd in 2003).

* Linksafbeweging Mauritskade-Wibautstraat (2004/2005).
* Mr. Visserplein (2005/2006).

* Weesperplein (2007/2008).

* Wibautstraat-noord (2007/2008).

* Mauritskade (2008).

* Wibautstraat-zuid (2009/2010).

* Nieuwe Foeliestraat en omgeving (na 2010).
* Weesperstraat (na 2010).

© Gemeente Amsterdam