Vernieuwing Wibautas gaat door: 10 deelprojecten in 10 jaar
12 november 2003 - Lisa Neves Gonçalves
De komende tien jaar gaat de gemeente Amsterdam de Wibautas, de
doorgaande route tussen het Prins Bernhardplein en de IJtunnel,
herinrichten. Uitgangspunt is het Masterplan Wibautas dat vanaf 1998
samen met omwonenden en betrokkenen werd gemaakt en begin 2002 door de
vorige gemeenteraad is aangenomen.
De financiële middelen zijn destijds niet geregeld, maar het college
van B&W heeft een uitvoeringsplan in tien deelprojecten aangenomen
waardoor het Masterplan kan worden uitgevoerd.
Het Masterplan Wibautas beschrijft de herinrichting van de route over
de Wibautstraat, de Weesperstraat en de Valkenburgerstraat.
Belangrijke principes daarbij zijn: doorstroming, verkeersveiligheid
en kwaliteit van de openbare ruimte. De uitvoering van het plan is nu
opgedeeld in tien deelprojecten in tien jaar. Dat heeft wethouder Mark
van der Horst afgesproken met de stadsdeelbestuurders Guido
Frankfurther van het stadsdeel Amsterdam-Centrum en Peter Sertons van
het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer. Het college heeft met dat plan
ingestemd.
Bereikbaarheid
De gefaseerde aanpak in tien deelprojecten biedt flexibiliteit. Per
deelproject kunnen de financiën worden geregeld. Ook kunnen de
deelprojecten beter worden ingepast in andere lopende projecten in
Amsterdam, zoals het Stationseiland en de Noord/Zuidlijn, in het kader
van de bereikbaarheid van de stad. En de deelprojecten kunnen worden
afgestemd op ontwikkelingen als bouwprojecten in de directe omgeving.
Zo wordt bij het aanpakken van de Wibautstraat ingespeeld op de
ontwikkeling van de Parooldriehoek en het Kohnstammhuis/Wibauthuis
(bij het Rhijnspoorplein, Hogeschool Noord-Holland).
Planning
Eén deelproject is al uitgevoerd: de linksafbeweging van de Prins
Hendrikkade naar de Foeliestraat, een belangrijke schakel in het
hoofdwegennet. Ook is daar de weg opnieuw ingericht. Het eerstvolgende
deelproject is de reconstructie van het Mr. Visserplein over circa
twee jaar. De rotonde wordt opgeheven, waardoor onder meer de
doorstroming verbetert en er een groter plein ontstaat bij de
Portugees-Israëlitische synagoge. Het Mr. Visserplein is nu als eerste
aan de beurt, omdat het een 'black spot' is, een plek met relatief
veel verkeersongevallen. Omwonenden worden per deelproject tijdig op
de hoogte gebracht, ook omdat de deelprojecten de gangbare inspraak-
en bestuurlijke procedures doorlopen. Over circa twee weken ontvangen
zij een algemene nieuwsbrief over de gefaseerde uitvoering van het
Masterplan Wibautas.
De deelprojecten op een rij, in volgorde van jaar van uitvoering
(inclusief uitvoeringsperiode):
* Valkenburgerstraat (al uitgevoerd in lijn met het Masterplan
Wibautas).
* Linksafbeweging Prins Hendrikkade-Foeliestraat (uitgevoerd in
2003).
* Linksafbeweging Mauritskade-Wibautstraat (2004/2005).
* Mr. Visserplein (2005/2006).
* Weesperplein (2007/2008).
* Wibautstraat-noord (2007/2008).
* Mauritskade (2008).
* Wibautstraat-zuid (2009/2010).
* Nieuwe Foeliestraat en omgeving (na 2010).
* Weesperstraat (na 2010).
© Gemeente Amsterdam