EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht
11 november 2003

EVO vindt reactie van binnenvaart en spoor op langere vrachtauto´s zwaar overdreven

EVO is een groot voorstander van de tweede proef met ECO-Combi's in het wegtransport. ECO combi's zijn vrachtwagencombinaties met een groter laadvolume en laadvermogen. De eerste beperkte proef was een groot succes: minder brandstofverbruik , tot 30% minder ritten en niet minder veilig. Onacceptabel dat de binnenvaart deze innovatie wil blokkeren.

Jarenlange subsidiëring van de binnenvaart- en spoorsector heeft ertoe geleid dat deze sectoren bij de minste geringste verandering in het wegvervoer hun stem verheffen. Zij menen dat door innovatie in het wegvervoer hun markt instort. Ze gaan echter voorbij aan een belangrijk voordeel van de binnenvaart: de grote betrouwbaarheid.

De angst voor het instorten van de eigen markt is absoluut ongegrond. Onderzoek toont aan, dat door de inzet van ECO-Combi's slechts een zeer geringe verschuiving zal plaatsvinden van binnenvaart en spoor terug naar de weg. EVO heeft een lijst met bedrijven die groot belang hechten aan langere en zwaardere voertuigen om hun vervoer efficiënter uit te kunnen voeren. Slechts bij 3% van deze bedrijven is binnenvaart een reële optie. Voor de overige 97% is binnenvaart absoluut geen optie.

De overheid verwacht een groei van het goederenverkeer op Nederlands grondgebied tussen 2001 en 2020 van meer dan 50%. Om deze groei op te kunnen vangen, zullen alle modaliteiten moeten worden ingezet. De groei van het goederenvervoer is de komende jaren als volgt verdeeld. Dit is met subsidies voor de binnenvaart en zonder subsidies voor het wegvervoer.

                  1999  2020
Binnenvaart 39    58                      Eenheid: miljard tonkilometers
(CBS/NEA)
Spoor       4     7
Weg         44    76
Totaal            87    141
Uit de tabel valt duidelijk af te leiden dat het wegvervoer toeneemt. Een efficiencyslag door inzet van langere en zwaardere voertuigen, vermindert de druk op het wegennet met 14 tot 30%. EVO vindt het dan ook van maatschappelijke noodzaak dat langere en zwaardere voertuigen worden toegelaten worden op de Nederlandse wegen.
Vroeger dacht de rijksoverheid dat binnenvaart en spoor beter zijn voor het milieu. Echter uit recent onderzoek van RIVM blijkt het tegendeel.

Nederland zal door het toelaten van ECO-Combi's een voorsprong op andere landen krijgen, waardoor Nederland als vestigingsland weer aantrekkelijker wordt, en dat is hard nodig. Uit recent onderzoek van de Raad van Verkeer en Waterstaat blijkt dat veel bedrijven nieuwe vestigingen openen in het buitenland.