http://www.evo.nl
Persbericht
11 november 2003
EVO vindt reactie van binnenvaart en spoor op langere vrachtauto´s zwaar overdreven
EVO is een groot voorstander van de tweede proef met ECO-Combi's in het
wegtransport. ECO combi's zijn vrachtwagencombinaties met een groter
laadvolume en laadvermogen. De eerste beperkte proef was een groot succes:
minder brandstofverbruik , tot 30% minder ritten en niet minder veilig.
Onacceptabel dat de binnenvaart deze innovatie wil blokkeren.
Jarenlange subsidiëring van de binnenvaart- en spoorsector heeft ertoe
geleid dat deze sectoren bij de minste geringste verandering in het
wegvervoer hun stem verheffen. Zij menen dat door innovatie in het
wegvervoer hun markt instort. Ze gaan echter voorbij aan een belangrijk
voordeel van de binnenvaart: de grote betrouwbaarheid.
De angst voor het instorten van de eigen markt is absoluut ongegrond.
Onderzoek toont aan, dat door de inzet van ECO-Combi's slechts een zeer
geringe verschuiving zal plaatsvinden van binnenvaart en spoor terug naar
de weg. EVO heeft een lijst met bedrijven die groot belang hechten aan
langere en zwaardere voertuigen om hun vervoer efficiënter uit te kunnen
voeren. Slechts bij 3% van deze bedrijven is binnenvaart een reële optie.
Voor de overige 97% is binnenvaart absoluut geen optie.
De overheid verwacht een groei van het goederenverkeer op Nederlands
grondgebied tussen 2001 en 2020 van meer dan 50%. Om deze groei op te
kunnen vangen, zullen alle modaliteiten moeten worden ingezet. De groei van
het goederenvervoer is de komende jaren als volgt verdeeld. Dit is met
subsidies voor de binnenvaart en zonder subsidies voor het wegvervoer.
1999 2020 Binnenvaart 39 58 Eenheid: miljard tonkilometers (CBS/NEA) Spoor 4 7 Weg 44 76 Totaal 87 141Uit de tabel valt duidelijk af te leiden dat het wegvervoer toeneemt. Een efficiencyslag door inzet van langere en zwaardere voertuigen, vermindert de druk op het wegennet met 14 tot 30%. EVO vindt het dan ook van maatschappelijke noodzaak dat langere en zwaardere voertuigen worden toegelaten worden op de Nederlandse wegen.
Vroeger dacht de rijksoverheid dat binnenvaart en spoor beter zijn voor het milieu. Echter uit recent onderzoek van RIVM blijkt het tegendeel.
Nederland zal door het toelaten van ECO-Combi's een voorsprong op andere landen krijgen, waardoor Nederland als vestigingsland weer aantrekkelijker wordt, en dat is hard nodig. Uit recent onderzoek van de Raad van Verkeer en Waterstaat blijkt dat veel bedrijven nieuwe vestigingen openen in het buitenland.