Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA DEN HAAG Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk 24 oktober 2003 SV/A&L/03/82796 nr. 2030401800
Onderwerp Datum Kamervragen van het lid Aptroot 12 november 2003

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Aptroot (VVD) over de afschaffing van de WAZ.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)




---

Nr. 2030401800


1. Vraag
Kent u het bericht `WAO voor zelfstandigen voorlopig niet afgeschaft'?1


1. Antwoord
Ja.


2. Vraag
Klopt het dat de afschaffing van de WAZ pas per 1 januari 2005 een feit is als het aan u ligt?


2. Antwoord
Het kabinet stuurt aan op afschaffing van de WAZ per 1 juli 2004, inhoudend dat vanaf 1 juli 2005 geen instroom meer mogelijk is in de WAZ.


3. Vraag
Wat is daarvoor de reden?

3. Antwoord
Met het Verbond van Verzekeraars wordt overlegd over een adequate overgang van de huidige publieke naar de toekomstige private arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Verzekeraars zullen hun particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen moeten aanpassen onder invloed van de afschaffing van de WAZ. Van het Verbond is vernomen dat deze aanpassingen eenvoudig en snel doorgevoerd kunnen worden. Vervolgens dienen de potentieel verzekerde zelfstandigen voldoende tijd te hebben om te bepalen of zij al dan niet een particuliere verzekering willen sluiten en dienen zij zich te kunnen oriënteren op de verzekeringsmarkt.
Tevens worden met het Verbond mogelijkheden geïnventariseerd ter oplossing van mogelijke onverzekerbaarheid van zelfstandigen die momenteel niet arbeidsongeschikt zijn in de zin van de WAZ, maar bij de keuring voor de particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering geweigerd worden of te maken krijgen met uitsluitingen of een hoge premie. Omdat de uitkomsten van dit overleg relevant zijn voor de vormgeving van het wetsvoorstel ter afschaffing van de WAZ, heeft het kabinet het wenselijk geacht deze uitkomsten af te wachten, alvorens tot afschaffing over te gaan.
Een en ander maakt dat het beëindigen van de toegang tot de WAZ niet per 1 januari 2005, maar niet eerder dan per 1 juli 2005 gerealiseerd kan worden.


4. Vraag
Deelt u de mening dat het regeerakkoord voortvarend moet worden uitgevoerd, met name als het om minder regels en minder administratieve lasten gaat?

4. Antwoord
De beleidsintenties van het kabinet ten aanzien van vermindering van regels en administratieve lasten blijven overeind. Doordat de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt afgeschaft, verdwijnen ook de daarmee gepaard gaande administratieve lasten. Overigens komen daar in geval van particuliere verzekering


1 De Financiële Telegraaf, 22 oktober jl.





---

(niet-verplichte) administratieve lasten voor terug. Het kabinet is van mening dat bij de afschaffing van de WAZ het tempo waarin een adequate overgang van publieke naar private verzekering kan plaatsvinden, bepalend moet zijn voor de datum waarop de WAZ wordt afgeschaft.


5. Vraag
Bent u bereid om afschaffing van de WAZ alsnog op de kortst mogelijke termijn te realiseren, en dus per 1 januari 2004?

5. Antwoord
Met de vragensteller is het kabinet van mening de afschaffing van de WAZ op de kortst mogelijke termijn waarin een adequate overgang van de publieke op de private verzekering kan plaatsvinden, te realiseren. Naar de mening van het kabinet is dit mogelijk per 1 juli 2004.


6. Vraag
Deelt u de mening dat een directe aankondiging uwerzijds dat de WAZ per 1 januari 2004 wordt afgeschaft overgangsproblemen voorkomt, dit omdat zelfstandigen die dat willen voor
1 januari a.s. dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten, wat verzekeraars al lang in het pakket hebben?

6. Antwoord
Het kabinet hecht, zoals boven gesteld, aan een adequate overgang van publieke naar de private verzekering. Verzekeraars hebben inderdaad al aanvullende verzekeringen in hun pakket. Het kabinet acht het echter van groot belang dat zelfstandigen voldoende tijd hebben om te bepalen of zij in de nieuwe situatie een particuliere verzekering willen sluiten en dat zij zich desgewenst kunnen oriënteren op de verzekeringsmarkt. Dit is de reden om de voorgenomen afschaffing van de WAZ in vergelijking met het Hoofdlijnenakkoord een half jaar later door te voeren. Vooruitlopend op de afschaffing van de WAZ per 1 juli 2004, is de WAZ-premie voor het totale jaar 2004 op 0% bepaald, zodat feitelijk vanaf 1 januari 2004 geen WAZ-premie meer betaald wordt.