De Unie


Openbaar Vervoer - CAO Overleg hervat!

13 november 2003 - Het CAO overleg over de CAO Openbaar Vervoer is hervat op 10 november 2003. De werkgevers hebben in dit overleg aangegeven wat de loonruimte is. Ook is door werkgevers ingegaan op voorstellen van de vakbonden.

Het loonbod van de werkgevers
Door de werkgevers is voor 2003 en 2004 het volgende loonbod gedaan:
* 1-12-2003: 1% loonsverhoging salarissen en toeslagen
* 1-12-2003: 1,25% eenmalige uitkering

* 1-07-2004: 1,25% eenmalige uitkering

Werkgevers menen hiermee een goed loonbod gedaan te hebben, ook omdat zij over 2003 en 2004 een stijging van pensioen/Vut premies grotendeels voor hun rekening nemen.

De Unie is teleurgesteld over de geboden loonruimte De Unie heeft, net als de collegas van CNV en FNV, teleurgesteld gereageerd op deze geboden loonruimte. Wij krijgen de indruk dat de vakorganisaties door werkgevers niet serieus genomen worden.

Ook werknemers worden geconfronteerd met stijgende pensioenpremies. Bekend is bovendien dat er een akkoord is tussen werkgevers en werknemers over een beperkte loonstijging in 2003 van 2,5%, mede omdat de pensioenlasten voor werknemers en werkgevers fors zijn gestegen. Werkgevers in het openbaar vervoer doen het voorkomen of alle ruimte voor 2003 uit deze 2,5% moet komen, inclusief gestegen pensioenlasten.

Gevolg van dit loonbod van werkgevers is dat het moeilijk wordt een goede pensioenregeling in elkaar te timmeren die recht doet aan zowel oudere als jongere werknemers. Feitelijk blijft hiervoor maar een beperkte ruimte beschikbaar namelijk 1,25% per 1-1-2005 naast het huidige premievolume.

Om ook per 1-1-2005 een goede vroegpensioenregeling met overgangsmaatregelen te kunnen afspreken, hebben wij voor 2004 een loonruimte gevraagd van 3,5%. Dit niet als loon, maar als ruimte voor een pensioenregeling. Werkgevers zeggen deze ruimte niet te kunnen en willen bieden voor 2004.

Ook voor wat betreft andere zaken die op de CAO tafel liggen moet helaas geconstateerd worden dat hier weinig progressie in geboekt wordt. Zaken worden zoveel mogelijk door werkgevers verschoven naar achteren (Hay beloning, cafetariasysteem) i.v.m. prioriteitsstelling. Overige zaken worden door werkgevers verwezen naar de individuele bedrijven (demotiebeleid). Over concessiewisselingen willen werkgevers verder geen aanvullende afspraken maken. Enige toezegging van werkgevers naar De Unie is dat voor eind 2003 opnieuw het overleg wordt opgestart over de Hay beloningsmogelijkheden voor de schalen 9, 10 en 11 binnen de bedrijfstak. Hierover waren in 2002 ook al afspraken gemaakt.

Al met al een teleurstellend overleg.

Hoe nu verder?
Op 19 november 2003 wordt het overleg hervat. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.

Ewoud Teerink,
Bestuurder


donderdag, 13 november 2003