Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Toespraak minister De Graaf uitreiking Kordestrofee

13 november 2003

Alléén het gesproken woord geldt.
---

Nederland wordt grotendeels bevolkt door goed opgeleide, zelfbewuste en mondige burgers die goed in staat zijn om zelfstandige keuzes te maken. Burgers die maatschappelijk betrokken zijn en vaak bereid zijn zich in te zetten voor de publieke zaak.

In zijn verwachtingen van de overheid blijkt de doorsnee burger echter nog niet zo geëmancipeerd. Op het terrein van regelgeving, uitvoering, dienstverlening en handhaving wordt steevast een beroep op de overheid gedaan. Men verlangt van de overheid dat zij houvast biedt, knopen doorhakt, goede producten en diensten verleent, toezicht houdt en handhavend optreedt. Dat alles moet efficiënt, betrouwbaar, flexibel, transparant, snel en klantvriendelijk gebeuren. De overheid van vandaag de dag is onvoldoende in staat deze, vaak onrealistische verwachtingen waar te maken. Daarom gaat dit kabinet fors aan de slag met de modernisering van de overheid. Eind deze maand zal ik mijn plannen presenteren aan het kabinet en vervolgens aan de Kamer. Ik kan u wel alvast vertellen dat de vernieuwing en verbetering van de relatie tussen overheid en burgers in mijn plannen centraal staan. Deze relatie moet efficiënt en klantvriendelijk zijn: mensen en instellingen moeten zo weinig mogelijk last hebben van de overheidsbureaucratie en de producten en diensten van de overheid moeten zijn toegesneden op hun wensen.

Daarom moet de overheid zorgen voor een regelmatig contact tussen overheid en burgers: informatie en participatie kunnen het bewustzijn van mensen over hun verhouding tot de overheid, hun rechten en plichten, vergroten, en kunnen zorgen dat burgers een actieve(re) rol gaan spelen en hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Eén manier om dat te doen is om mensen zo vaak en zo goed mogelijk te laten weten wat we doen, waar we mee bezig zijn, wat onze plannen zijn. Publiekelijk verantwoording afleggen dus, op alle mogelijke manieren. Jos van Kemenade zei onlangs: "In veranderende maatschappelijke omstandigheden moet de overheid eigen communicatiekanalen vinden om daadwerkelijk contact met de burger te maken." Dat ben ik volledig met hem eens. Zeker omdat uit de Belevingsmonitor blijkt dat 75% van de mensen de communicatie van de overheid slecht tot zeer slecht vindt. Daarom zijn we bij het ministerie van BZK eind augustus begonnen met een eigen webtv-programma `De publieke verantwoording'. Dit is een tv-programma dat wordt uitgezonden vanuit de studio van BZK en bekeken kan worden via het Internet. Een interactief programma waarin mijn collega Remkes en ikzelf in beeld en live vragen beantwoorden van kijkers.

Jaarverslagen van publieke instellingen zijn minder moderne, maar zeker niet minder belangrijke manieren om publiek verantwoording af te leggen. Een nieuwe loot aan deze stam is het burgerjaarverslag. 2002 was het eerste jaar waarover burgemeesters een burgerjaarverslag moesten opstellen. Het is één van de nieuwigheden van het dualisme en is, naar mijn mening, een belangrijk instrument om de kwaliteit van het bestuur én de relatie tussen gemeente en burger te verbeteren. Vorige week werd tijdens een bijeenkomst van de Stichting Rekenschap de pluim voor het beste burgerjaarverslag uitgereikt aan de burgemeester van Den Haag.

De gemeente Barendrecht gaat nog een stapje verder om de mensen bij het bestuur te betrekken. Daar wordt naar aanleiding van het burgerjaarverslag voortaan jaarlijks een burgeronderzoek georganiseerd. Daarin wordt aan de inwoners gevraagd wat ze hebben gemerkt van de in het burgerjaarverslag aangegeven prioriteiten van de gemeente, en of die in hun ogen gerealiseerd zijn. Ook wordt hen gevraagd zelf prioriteiten voor het komende jaar aan te geven.

Vandaag gaat het om het beste financiële jaarverslag. De Kordestrofee is een prijs om de comptabiliteit en publieke verantwoording van publieke instellingen te stimuleren en te belonen. Want het lijkt wel heel logisch dat bedrijven en instellingen ieder jaar hun uitgaven en inkomsten verslaan, maar dat is het niet altijd geweest. Soms, of eigenlijk, vaak, kwamen jaarverslagen pas twee jaar of nog later na de afsluiting van het financiële jaar. Toen Kordes president was van de Algemene Rekenkamer is er een grote slag gemaakt in het comptabel maken van publieke organen, met andere woorden: om de jaarverslagen tijdig te laten verschijnen. Dat is gelukt. De volgende slag was het toegankelijk en de maatschappelijke relevant maken van de verslagen. Ook dat is voor een groot deel gelukt. Dat blijkt wel uit de jaarverslagen die werden ingezonden voor de Kordes-prijs. U begrijpt dat ik daar blij mee ben. Deze jaarverslagen zijn een steeds belangrijker instrument om ons als overheid en semi-overheid bij het publiek te verantwoorden. Daar hebben mensen immers recht op.

Ik vind het daarom een om de prijs uit te reiken én de prijswinnaar bekend te maken.

We houden de spanning er nog even in...

De eerste tip van de sluier: de winnaar is een gemeente....

Gemeenten zijn al jarenlang met afstand de grootste deelnemerscategorie. In vergelijking met de andere deelnemerscategorieën is het voor gemeenten, omdat ze over een omvangrijk dienstenpakket moeten rapporteren, volgens de jury een grotere uitdaging om een helder, samenhangend jaarverslag op te stellen. De gemeentelijke jaarverslagen waren dit jaar gemiddeld van goede kwaliteit. Een aantal gemeenten wist zelfs de zo belangrijke integratie tussen prestaties en middelen goed vorm te geven. De invoering van het dualisme heeft hier mogelijk aan bijgedragen.

De tweede en laatste tip: deze gemeente doet het de laatste tijd erg goed op prijzengebied...

Daar gaan we dan: Na ampel beraad en na zorgvuldige hantering van alle criteria is dit jaar als beste van de 94 beoordeelde jaarverslagen de gemeente Den Haag uit de bus gekomen.

Hun derde prijs in drie weken tijd dus, want ze hebben ook pas de Hein Roethofprijs gewonnen voor hun integratieproject `Trek die lijn'. Den Haag, driewerf gefeliciteerd!

Volgens het juryrapport, waar ik hier gemakshalve maar uit citeer, zet het jaarverslag van de gemeente Den Haag alle relevante verantwoordingsinformatie in een heldere structuur uiteen. In het jaarverslag worden de strategische doelstellingen van de gemeente en de gerealiseerde prestaties gestructureerd en helder met elkaar in verband gebracht. De belangrijkste resultaten in 2002 zijn in het jaarverslag per resultaatgebied weergegeven. Hierbij is de gemeente volgens de jury in staat gebleken een samenhangend overzichtelijk geheel te vormen van de doelstellingen, de gemeentelijke prestaties en de middeleninzet. De prestaties in 2002 worden steevast in de vorm van indicatoren vergeleken met indicatoren uit de nulmeting van 2001. Gedeeltelijk worden ook streefwaarden opgenomen die voortkomen uit de begroting 2002.

De jury was verder positief verrast over de heldere bedrijfsvoeringsparagraaf van de gemeente Den Haag. Het financiële verslag is uitgebreid, maar ook zeer gestructureerd en leesbaar. De lezer wordt op een heldere wijze door het financiële verslag geleid.

De jury heeft ook nog wat verbeterpunten, maar ik stel voor dat ze het daar straks met Den Haag en petit comité verder over hebben. Ik vind het nu wel tijd voor de prijsuitreiking.

Mag ik een vertegenwoordiger van de gemeente Den Haag vragen naar voren te komen?
---