Ingezonden persbericht


Persbericht

Consumenten in heel Twente klagen over agressieve verkoopmethoden

Concurrerende energiebedrijven maken Cogas-klanten blij met dode mus

ALMELO, 13 november 2003 Energiebedrijf Cogas Energie is de laatste weken overstelpt met honderden telefoontjes van bezorgde klanten, die klagen over agressieve verkoopmethoden van concurrerende energiebedrijven. Cogas Energie klanten voelen zich misleid en krijgen ongevraagd overeenkomsten toegestuurd. Tot overmaat van ramp blijkt het geboden voordeel van de concurrent vaak niet eens te bestaan.

Concurrentie op de energiemarkt is een goede zaak, maar niet op deze manier , aldus Cogas-directeur Nico Schiphorst. Een vrije energiemarkt is natuurlijk een gezonde ontwikkeling voor onze klanten. Het is goed dat ook onze klanten zelf kunnen bepalen van welk energiebedrijf zij gas en elektriciteit willen afnemen. Dit moet wel op de juiste wijze en met correcte informatie gebeuren.

Vorige maand plukte de politie in Almelo twee verkopers van de straat, die groene stroom namens energiebedrijf Greenchoice verkochten. De APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de gemeente Almelo laat deze verkoop langs de deur zonder vergunning niet toe. De verkopers hebben nooit een vergunning aangevraagd en als zij dit wel hadden gedaan dan hadden zij deze zeker ook nooit gekregen , bevestigt J. Eshuis van de gemeente Almelo. Veel Cogas-klanten laten weten zich misleid te voelen door deze colporteurs die bovendien suggereren een samenwerking te hebben met Cogas Energie. Cogas Energie werkt niet samen met andere aanbieders van groene stroom. Dit zijn immers onze concurrenten , aldus Schiphorst.

Ook via de telefoon worden op dit moment consumenten in heel Twente bestookt door verkopers van energiebedrijf Durion, onderdeel van Energiebedrijf.com, die 12 tot 15 procent korting zeggen te bieden op groene stroom. De onafhankelijke prijsvergelijkingssite greenprices.nl geeft echter een heel andere uitkomst. Een gemiddeld huishouden met een dubbeltariefmeter in Almelo is bij Cogas Energie zelfs goedkoper uit dan bij Durion. De informatie van de telefonische verkopers blijkt dus onjuist.

Ook de Consumentenbond heeft eind oktober Durion wederom gesommeerd te stoppen met de agressieve en oneerlijke verkoopmethodes. Regelmatig klagen consumenten bij de bond over de handelwijze van het energiebedrijf. Consumenten worden overgezet van hun huidige energieleverancier naar Durion, zonder dat zij daar toestemming voor hebben gegeven of zelfs zonder dat zij zelfs maar contact hebben gehad met het bedrijf. Klachten die ook bekend zijn bij Cogas Energie.

Cogas Energie heeft een aantal belangrijke tips voor klanten die niet gediend zijn van deze verkooppraktijken. Laat u niet verleiden door mooie verkooppraatjes. Als u twijfelt over prijzen, kijk dan gewoon even op www.greenprices.nl . Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook heel goed naar leveringsvoorwaarden: sommige leveranciers behouden zich het recht voor tussentijdse prijsverhogingen door te voeren. Als consumenten toch (on)gevraagd een contract voor groene stroom ontvangen, dan biedt de Nederlandse wetgeving uitkomst. Alle aankopen via telefoon of aan de deur vallen onder de colportagewet. Dit betekent dat op deze wijze gesloten contracten voor groene stroom binnen acht dagen door de consument schriftelijk ontbonden kunnen worden.

Over Cogas Energie

Cogas Energie is sinds 35 jaar het energiebedrijf in een groot deel van Overijssel. Het bedrijf levert gas, elektriciteit en radio- en televisiesignaal aan zo n 500.000 mensen.

EINDE PERSBERICHT

Noten voor de redactie:

Voor meer informatie of vragen over dit persbericht, kunt u contact opnemen met Cogas Energie, de heer H. Bijker, woordvoerder Cogas Energie, tel. 0546-836772 of 06-20396061 of via e-mail: h.bijker@cogas.nl . Meer informatie over Cogas Energie vindt u op www.cogas.nl .