VIPE

KPN kopieert dienst van startup Vipe

Internet BelBericht dienst bestaat al ruim 2 jaar

Vipe is een startup uit Delft. Vipe heeft in 2001 een internet bereikbaarheidsdienst geintroduceerd. KPN heeft nu een identieke dienst op de markt gebracht. Door dergelijke praktijken wordt het voor jonge ondernemingen onmogelijk om innovatieve diensten te exploiteren.

De oprichters van Vipe gingen ruim drie jaar geleden al in gesprek met KPN om in samenwerking hun idee, een Internet bereikbaarheidsdienst, in de markt te gaan zetten. Na een reeks van vertrouwelijke gesprekken kwam KPN echter tot de conclusie dat deze dienst niet interessant was.

Voor de oprichters van Vipe was dit in februari 2001 reden om dan op eigen initiatief de dienst te gaan ontwikkelen voor bereikbaarheid tijdens het Internetten. Al na enkele maanden van ontwikkelen kwam Vipe halverwege 2001 op de markt met de Vipe CallInfo dienst (www.CallInfo.nl).
Deze Internet bereikbaarheidsdienst geeft een bericht op het scherm van de gebruiker wanneer iemand deze probeert te bellen tijdens het Internetten via de vaste telefoonlijn. De gebruiker kan dan zelf beslissen om terug te bellen. Daarnaast biedt de CallInfo dienst ook de mogelijkheid om op andere manieren te worden ingelicht: bijvoorbeeld via email.

Nu, ruim 2 jaar later is KPN schijnbaar toch tot dezelfde conclusie gekomen als Vipe en heeft derhalve dezelfde dienst geïntroduceerd (als ware het een geheel nieuw concept). Zowel in gebruik als technisch heeft de 'nieuwste' KPN dienst wel heel veel overeenkomsten met de bestaande Vipe dienst.
Vipe betreurt dat KPN op geen enkele wijze contact heeft gezocht om te kijken naar nieuwe mogelijkheden voor samenwerking. Ook betreurt Vipe ten zeerste het schijnbare gebruik van informatie en ideeën uit de vertrouwelijke gesprekken die met KPN zijn gevoerd. Hiermee wordt het introduceren van leuke en vernieuwende diensten voor een kleine partij als Vipe zo goed als onmogelijk gemaakt. En dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn van de liberalisering van de telecommarkt! Vipe overweegt daarom de OPTA te vragen om te onderzoeken of het monopolie van KPN niet is misbruikt met de introductie van deze dienst.

Tenslotte wijst Vipe de gebruikers van de KPN Internet BelBericht dienst op de ondoorzichtige kosten van de KPN dienst. Het lijkt alsof KPN de dienst gratis aanbiedt, dat is echter valse schijn omdat er wel degelijk betaald moet worden op het moment dat mensen een Internet Belbericht ontvangen. Omdat de gebruiker geen invloed heeft op deze variabele kosten kan het bedrag behoorlijk oplopen. Vipe, daarentegen, hanteert een vast jaarbedrag.

Vipe BV
Vipe is een Delfts bedrijf bestaande uit telecom- en Internetspecialisten. Het bedrijf levert naast diensten op het grensvlak van Internet, vaste- en mobiele telefonie ook consultancy services.

Contact: Harrie van Barneveld

015 - 219 06 14
barneveld@vipe.nl
www.vipe.nl

14 nov 03 11:40