Gemeente Zevenaar

Infopagina week 47, 2003 (17 t/m 23 november )

AANVRAGEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

Bij burgemeester en wethouders zijn de volgende aanvragen ingekomen om met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van:

- het bestemmingsplan Schaapsdrift voor het plaatsen van een carport op het perceel
Didamseweg 136 te Zevenaar;

- het bestemmingsplan Ooy voor het oprichten van een woning met bijgebouw op kavel
166 in bouwplan Ooy (het betreft een aanvullende vrijstelling);
- het bestemmingsplan Lentemorgen II voor het uitbreiden van de woning op het perceel De
Hazelaar 15 te Zevenaar;

- van het bestemmingsplan Lentemorgen II voor het vestigen van een hypotheekshop in een
gedeelte van het pand op het perceel Doesburseweg 37 te Zevenaar.

Ter inzage
Deze aanvragen liggen met ingang van 20 november a.s. gedurende vier weken ter inzage bij de frontoffice van de sector Grondgebied. Tijdens deze periode kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en wethouders.

WELSTANDSCRITERIA KLEINE BOUWWERKEN

Inspraak welstand kleine bouwwerken
Op 1 januari 2003 is de bouwregelgeving ingrijpend gewijzigd. Dit houdt o.a. in dat de gemeenteraad een welstandsnota moet vaststellen. Wanneer dit niet voor 1 juli 2004 gebeurt, dan is het niet langer mogelijk om bouwvergunningen te weigeren wanneer een bouwplan lelijk is of niet in de omgeving past. Het ligt in de bedoeling om vooruitlopend op de welstandsnota alvast loketcriteria vast te stellen voor een aantal kleinere licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken (o.a. schuttingen, dakkapellen en uitbouwen en bijgebouwen bij woningen). Daarom is een ontwerp-sneltoetsnotitie opgesteld. De daarin opgenomen welstandscriteria zijn zo geformuleerd dat de aspirant-bouwer vooraf zelf kan inschatten of zijn bouwplan voldoet aan redelijke eisen van welstand. In de toekomst zullen de definitieve loketcriteria ook via internet kunnen worden ingezien.

Inspraak
De opgestelde ontwerp-notitie ligt met ingang van 20 november a.s. gedurende vier weken voor inspraak ter inzage bij de frontoffice van de sector Grondgebied. Tijdens deze periode kan iedereen schriftelijk zijn opmerkingen kenbaar maken aan burgemeester en wethouders.

MILIEUBERICHTEN

Burgemeester en wethouders maken bekend dat bij hen een melding is ingekomen als bedoeld in artikel 8.19 lid 2 onder b van de Wet milieubeheer, van de heer Th. Bles inzake verandering van de inrichting, Witte Kruis 4 te Babberich

De verandering omvat de wijziging van de omvang van het veebestand. De voorgenomen verandering leidt niet tot andere of grotere nadelige gevolgen voor het milieu dan ingevolge de op 9 juli 1996, onder nummer 772 verleende vergunning en de daaraan verbonden beperkingen en voorschriften is toegestaan. Naar het oordeel van B en W geeft de verandering ook geen aanleiding om de vergunning te wijzigen. Daarom hebben zij ook

besloten de melding te accepteren. Voornoemde milieuvergunning van 9 juli 1996, onder nummer 772 geldt tevens voor de voorgenomen verandering van de inrichting.

Ter inzage

De melding en de bijbehorende stukken worden op 19 november 2003 ter inzage gelegd bij de frontoffice van de sector Grondgebied van het gemeentehuis. Zij kunnen daar tot het einde van de bezwarentermijn tijdens de openingstijden worden ingezien. Op afspraak is dit ook buiten openingsuren mogelijk. Hiervoor kan contact worden opgenomen met mevrouw T. Wassink, doorkiesnummer 595 229, van de afdeling Bouwen, Wonen en Milieu.

Inspraak

Binnen zes weken na verzending van het besluit kunnen belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders.

Burgemeester en wethouders van Bergh
maken bekend dat ter inzage ligt de volgende beschikking op het verzoek van: Dhr. G.Th.L.M. Holleman, Oud Arnhemseweg 1 te Beek om een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning op grond van het bepaalde in de Wet milieubeheer, voor een fokzeugenbedrijf in/op het perceel kadastraal bekend s-Heerenberg, sectie A, nr. 196, plaatselijk gemerkt Beek, Oud Arnhemseweg 1. De beschikking voorziet in het weigeren van de gevraagde vergunning en wijkt vanwege ingediende bedenkingen deels af van de eerder ter inzage gelegde ontwerpbeschikking.

Ter inzage
De beschikking, alsmede de daarop betrekking hebbende bescheiden kunnen vanaf 19 november 2003 gedurende zes weken tijdens de openingstijden worden ingezien bij de publieksbalie in het gemeentehuis van Bergh, Hofstraat 1 te s-Heerenberg. De openingstijden van de publieksbalie zijn van 08.30 uur tot 15.00 uur op maandag tot en met donderdag, op vrijdag van 08.30 uur tot 13.00 uur en op woensdag van 17.30 uur tot 19.00 uur. Voor het inzien van de stukken buiten de openingstijden kunt u contact opnemen met de afdeling Bouwen en Milieu, telefoon (0314) 678972.

Beroep
Tegen bovenvermelde beschikking kan binnen zes weken beroep worden ingesteld door:

- degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;

- de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp van het besluit;
- degenen die bedenkingen hebben tegen afwijkingen van de ontwerpbeschikking;

- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben
ingebracht tegen het ontwerp van het besluit;
Het beroepschrift moet worden gericht aan de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA s-Gravenhage. Een verzoek om schorsing of het treffen van een voorlopige voorziening kan alsdan eveneens worden ingediend.

UITVOERINGSBESLUIT ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

Verbod op het te koop aanbieden van voertuigen op de openbare weg Op grond van artikel 5.1.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) hebben burgemeester en wethouders besloten om alle wegen en weggedeelten in de gemeente Zevenaar aan te wijzen als gebied waar het verboden is voertuigen te parkeren met het kennelijke doel deze te koop aan te bieden of te verhandelen. Dit besluit maakt het voor zowel de gemeente als de politie mogelijk om op te treden tegen situaties waarin het te koop aanbieden van autos op de openbare weg excessieve vormen aanneemt en derhalve overlast voor de omgeving veroorzaakt. Deze overlast bestaat voornamelijk uit de aantasting van het uiterlijk aanzien van de gemeente en een onevenredig beslag op de beschikbare parkeerruimte.

KLANTEN FRONTOFFICE GRONDGEBIED TEVREDEN

De gemeente heeft in het voorjaar onderzocht hoe tevreden de klanten zijn nadat ze aan de frontoffice van de sector Grondgebied geholpen zijn. Burgers kunnen voor verschillende zaken bij deze balie terecht. De één komt een bouwvergunning aanvragen, een ander wil bestemmingsplannen inzien en weer een ander wil weten of de schutting van de buren niet te hoog is.
De onderzoeksperiode liep van 24 maart tot en met 16 mei 2003. Alle klanten kregen aan het einde van hun bezoek de vraag om een korte, schriftelijke enquête in te vullen. In deze periode zijn er in totaal ongeveer 655 bezoekers aan de balie geweest. Er zijn 73 formulieren ingeleverd. Dit aantal is eigenlijk te laag om een goede conclusie te kunnen trekken.

Wel kan geconcludeerd worden dat de personen die de vragenlijst hebben ingevuld over het algemeen tevreden zijn over de dienstverlening van de frontoffice van de sector Grondgebied. Zij waardeerden het bezoek met het cijfer 8,1.

Verbeterpunten

Uit het onderzoek kwamen enkele verbeterpunten naar voren:
* Verwijzing naar de balie zou verbeterd moeten worden.
* Inrichting van de wachtruimte zou verbeterd kunnen worden.
* Een verdere standaardisering van de intake (verwerking van de gegevens).

Actie

De bovengenoemde verbeterpunten zullen uitgewerkt worden met de komende wijziging in het kader van de samenvoeging Angerlo en Zevenaar.

Het streven is bovendien om na de herindeling alle balies van de nieuwe gemeente te onderzoeken.

VERLENGING REACTIETERMIJN PERSPECTIEVENSCHETS RUIMTELIJK BELEIDSPLAN

De gemeente heeft besloten een Ruimtelijk Beleidsplan op te stellen. Ter voorbereiding op dit plan zijn drie mogelijke ontwikkelingsrichtingen geschetst. Deze ontwikkelingsrichtingen zijn beschreven in de Bouwstenen en Perspectievenschets. De gemeente wil graag weten wat u er van vindt.

Schriftelijk reageren
De periode om schriftelijk te reageren is verlengd tot 1 december 2003. Dit kan per brief of e-mail:

* gemeente Zevenaar, afdeling RZV
Postbus 10
6900 AA Zevenaar

* Gemeente@zevenaar.nl
De notitie Bouwstenen en Perspectievenschets ligt gedurende deze periode ter inzage bij frontoffice Grondgebied.

Informatiekrant niet ontvangen
Heeft u een exemplaar van de informatiekrant over het Ruimtelijk Beleidsplan niet ontvangen, dan kunt u een exemplaar afhalen bij de frontoffice Grondgebied.

VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE

De openbare vergadering van de Welstandscommissie wordt gehouden op 24 november 2003 om 13.30 uur in het gemeentehuis (kamer 402). De agenda van deze vergadering ligt ter inzage bij de frontoffice van de sector Grondgebied.

ONGEADRESSEERD RECLAME DRUKWERK

Stickers weer verkrijgbaar
Nadat er problemen waren bij de organisatie die de JA/NEE en NEE/NEE stickers verspreidt, heeft de gemeente via de nieuwe leverancier weer een voorraad van deze stickers bemachtigd. Deze zijn verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis. Met de JA/NEE sticker kunt u ongeadresseerd reclamedrukwerk uit uw brievenbus weren. Met de NEE/NEE-sticker ontvangt u ook geen huis-aan-huis-kranten. Overigens kunt u ook zelf een sticker bestellen. Dat kan via telefoonnummer 0900-2025095.

OUD PAPIER

In Zevenaar wordt maandelijks huis-aan-huis papier ingezameld. Hieronder leest u wanneer er in uw wijk wordt ingezameld. De inzameling is overdag, tenzij anders is vermeld. Papier gebundeld aanbieden op de aanbiedplaatsen. Wilt u svp plastic folies verwijderen. Papier van bedrijven wordt niet meegenomen.

Datum

Plaats/wijk

Inzamelaar

Woensdagavond 19 november

Babberich

drumfanfare Sint Jan

Zaterdag 22 november

Zonnemaat Zuid/Centrum/Molenwijk

supportersvereniging DCS

Dinsdagavond 25 november

Zonegge 1-6 15-24, Hooge Bongert/

Meidoorn, Bergvrede en HAT-woningen Methen

CV De Griethtreejers

OPENBARE BEKENDMAKINGEN

Ingekomen lichte bouwaanvragen week 45/2003:

---
Hunneveldweg 2a, oprichten reclamebord;

- Didamseweg 136, plaatsen van een carport;
- de Hazelaar 15, uitbreiden van de woning;
- Witte kruis 109, uitbreiden van de woning

Ingekomen lichte bouwaanvragen week 46/2003:

---
Lier 14, uitbreiden van de woning

De ingekomen aanvragen liggen bij de frontoffice van de sector Grondgebied voor een ieder ter inzage. Tegen deze aanvragen kan geen bezwaar worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen wel hun zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en wethouders, Postbus 10, 6900 AA Zevenaar. Hierbij wordt opgemerkt dat een bouwvergunning moet worden verleend als aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

BESLUITEN

Verleende reguliere bouwvergunningen week 45/2003:
---
Nijverheidsstraat 1, plaatsen van een opslagtank

Algemene Plaatselijke Verordening 2000 Zevenaar:
- Wijkteam Lentemorgen 2, vergunning voor het houden van een Sint Maarten optocht door de wijk Lentemorgen 2 op dinsdag 11 november 2003 van 18:00 tot 19:00 uur;

- VKS Security, standplaatsvergunning op Muldershof te Zevenaar op zaterdag 15 november 2003 van 09:00 tot 18:00 uur.

Kapverordening:

---
gemeente Zevenaar, vergunning voor het kappen van een Alnus Cordata op het trottoir voor het perceel Heesackers 1 te Zevenaar, met een herplantplicht voor 1 Alnus Cordata.
Twee weken na deze publicatie zal de gemeente Zevenaar beginnen met de kapwerkzaamheden.

Bouwverordening Zevenaar 2002:

- mw. A.W.T. Knaken-Stokman, vergunning voor het slopen van vier stallen op het perceel Babberichseweg83 te Babberich

Tijdstip van de aanvraag kan met zich meebrengen dat een vergunning/ontheffing niet tijdig wordt gepubliceerd. Degene wiens belang rechtstreeks bij één van de bovengenoemde besluiten is betrokken, kan binnen 6 weken na de bekendmaking van het betreffende besluit daartegen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft.