12 november 2003
Monteren spoorbruggen over Ringvaart van start
In de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 november worden de eerste
delen voor twee enkelsporige bruggen over de R4 en de Ringvaart
aangevoerd. Beide 126 meter lange boogbruggen passen in de bouw van
een derde en vierde spoor tussen Gent-Sint-Pieters en Landegem.
computersimulatie ringvaartbrug Op termijn zal de lijn tussen Gent en
Brugge over de hele lengte vier sporen tellen. De spoorverdubbeling is
nodig om het intense reizigers- en goederenverkeer vlot te verwerken
en het trage en snelle verkeer op dit drukke baanvak van elkaar te
scheiden.
Op 18 november 2002 begon de NMBS met de werkzaamheden tussen het
station Gent-Sint-Pieters en de bestaande spoorbrug over de Ringvaart
ter hoogte van de Blaarmeersen.
De werkzaamheden, die zich volledig op NMBS-terrein situeren, worden
binnenkort in de omgeving nog zichtbaarder met de montage van twee
sierlijke, enkelsporige bruggen. Er komt een brug aan elke zijde van
de bestaande spoorbrug. De vier landhoofden zijn zo goed als
afgewerkt. De vanaf 12 november aangevoerde brugdelen worden op de
verbrede spoorberm gemonteerd tot twee boogbruggen van 126 meter lang
die zonder tussenpijlers de R4 en de Ringvaart zullen overspannen.
Begin volgend jaar worden de boogbruggen op de landhoofden geplaatst.
In het raam van het derde en vierde spoor bouwt de NMBS tussen de
uitrit van Gent-Sint-Pieters en de Ringvaart een ongelijkgrondse
kruising. Die vrije kruising zorgt voor extra spoorcapaciteit. Die is
ook nodig om de modernisering van Gent-Sint-Pieters te kunnen
verwezenlijken met een minimum aan hinder voor de reizigers.
NMBS