NMBS

12 november 2003

Monteren spoorbruggen over Ringvaart van start

In de nacht van woensdag 12 op donderdag 13 november worden de eerste delen voor twee enkelsporige bruggen over de R4 en de Ringvaart aangevoerd. Beide 126 meter lange boogbruggen passen in de bouw van een derde en vierde spoor tussen Gent-Sint-Pieters en Landegem.

computersimulatie ringvaartbrug Op termijn zal de lijn tussen Gent en Brugge over de hele lengte vier sporen tellen. De spoorverdubbeling is nodig om het intense reizigers- en goederenverkeer vlot te verwerken en het trage en snelle verkeer op dit drukke baanvak van elkaar te scheiden.

Op 18 november 2002 begon de NMBS met de werkzaamheden tussen het station Gent-Sint-Pieters en de bestaande spoorbrug over de Ringvaart ter hoogte van de Blaarmeersen.

De werkzaamheden, die zich volledig op NMBS-terrein situeren, worden binnenkort in de omgeving nog zichtbaarder met de montage van twee sierlijke, enkelsporige bruggen. Er komt een brug aan elke zijde van de bestaande spoorbrug. De vier landhoofden zijn zo goed als afgewerkt. De vanaf 12 november aangevoerde brugdelen worden op de verbrede spoorberm gemonteerd tot twee boogbruggen van 126 meter lang die zonder tussenpijlers de R4 en de Ringvaart zullen overspannen. Begin volgend jaar worden de boogbruggen op de landhoofden geplaatst.

In het raam van het derde en vierde spoor bouwt de NMBS tussen de uitrit van Gent-Sint-Pieters en de Ringvaart een ongelijkgrondse kruising. Die vrije kruising zorgt voor extra spoorcapaciteit. Die is ook nodig om de modernisering van Gent-Sint-Pieters te kunnen verwezenlijken met een minimum aan hinder voor de reizigers.