18-11-2003
Achtcilinder Audi uit 1929 na restauratie weer als nieuw
Na een restauratie- en herbouwproces dat twee jaar in beslag nam, werd
deze week de Audi Imperator, een model met achtcilindermotor uit het
jaar 1929, overhandigd aan Audi Tradition. Deze afdeling behartigt het
historisch erfgoed van Audi en de voorganger-merken Auto Union, DKW,
Horch, NSU en Wanderer.
De Audi Imperator was de eerste Audi met achtcilindermotor en de
geheel gerestaureerde auto geldt als het enig overgebleven exemplaar
van dit type.
De 5,16 meter lange auto werd een aantal jaren geleden gevonden in de
Duitse deelstaat Saksen. Van de auto resteerden het chassis en de
motor, de carrosserie moest evenals in de jaren twintig speciaal op
maat worden gebouwd. De restauratie en herbouw werden uitgevoerd door
de firma Fahrzeugrestaurierung Rosenow uit Glienick bij Berlijn, die
al eerder een aantal opdrachten voor Audi Tradition uitvoerde. Aan de
hand van enkele historische fotos en tekeningen uit het archief van
Audi werd de auto weer opgebouwd als een open uitvoering. Ook bij de
kleur koos men voor originaliteit. Op een van de lampen kon nog de
oorspronkelijke kleur, een mengeling van bruin en olijfgroen, worden
vastgesteld. Deze kleur werd zo goed mogelijk nagemaakt.
Thomas Frank, hoofd van Audi Tradition, was bijzonder ingenomen met
het resultaat van de twee jaar durende restauratie: De Audi Imperator
ziet er tot in het kleinste detail fantastisch uit. De auto overtreft
al onze verwachtingen. Ook Peter Spillner, de 35-jarige eigenaar van
het restauratiebedrijf, is tevreden: Dit was tot dusver de grootste
uitdaging voor onze onderneming. Het heeft de nodige hoofdbrekens
gekost, maar onder het motto Kan niet bestaat niet zijn we erin
geslaagd. Audi Tradition zal de komende tijd de Audi Imperator vooral
bij bijzondere gelegenheden laten rijden.
Eind jaren twintig had Audi niet al teveel succes met de Imperator.
Als opvolger van de zescilinder Audi Type M maakte de achtcilinder
Imperator zijn debuut midden in een tijd waarin het de fabriek
economisch niet erg voor de wind ging. Uiteindelijk zou DKW-oprichter
Jörgen Skafte Rasmussen de fabriek overnemen. Ook de wereldwijde
economische crisis zorgde niet voor een gunstig klimaat voor de
Imperator. Zo werden er slechts 145 exemplaren van het model gebouwd.
Het enig resterende model werd vermoedelijk door een brandweerkorps
ingezet en bleef daardoor in relatief goede conditie. De motor, met
slechts 19.000 kilometer op de teller, liep nog toen de auto werd
teruggevonden. Inmiddels straalt de Audi Imperator weer de glans van
weleer uit.
AutoRai