AutoRai

18-11-2003

Achtcilinder Audi uit 1929 na restauratie weer als nieuw

Na een restauratie- en herbouwproces dat twee jaar in beslag nam, werd deze week de Audi Imperator, een model met achtcilindermotor uit het jaar 1929, overhandigd aan Audi Tradition. Deze afdeling behartigt het historisch erfgoed van Audi en de voorganger-merken Auto Union, DKW, Horch, NSU en Wanderer.

De Audi Imperator was de eerste Audi met achtcilindermotor en de geheel gerestaureerde auto geldt als het enig overgebleven exemplaar van dit type.

De 5,16 meter lange auto werd een aantal jaren geleden gevonden in de Duitse deelstaat Saksen. Van de auto resteerden het chassis en de motor, de carrosserie moest evenals in de jaren twintig speciaal op maat worden gebouwd. De restauratie en herbouw werden uitgevoerd door de firma Fahrzeugrestaurierung Rosenow uit Glienick bij Berlijn, die al eerder een aantal opdrachten voor Audi Tradition uitvoerde. Aan de hand van enkele historische fotos en tekeningen uit het archief van Audi werd de auto weer opgebouwd als een open uitvoering. Ook bij de kleur koos men voor originaliteit. Op een van de lampen kon nog de oorspronkelijke kleur, een mengeling van bruin en olijfgroen, worden vastgesteld. Deze kleur werd zo goed mogelijk nagemaakt.

Thomas Frank, hoofd van Audi Tradition, was bijzonder ingenomen met het resultaat van de twee jaar durende restauratie: De Audi Imperator ziet er tot in het kleinste detail fantastisch uit. De auto overtreft al onze verwachtingen. Ook Peter Spillner, de 35-jarige eigenaar van het restauratiebedrijf, is tevreden: Dit was tot dusver de grootste uitdaging voor onze onderneming. Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost, maar onder het motto Kan niet bestaat niet zijn we erin geslaagd. Audi Tradition zal de komende tijd de Audi Imperator vooral bij bijzondere gelegenheden laten rijden.

Eind jaren twintig had Audi niet al teveel succes met de Imperator. Als opvolger van de zescilinder Audi Type M maakte de achtcilinder Imperator zijn debuut midden in een tijd waarin het de fabriek economisch niet erg voor de wind ging. Uiteindelijk zou DKW-oprichter Jörgen Skafte Rasmussen de fabriek overnemen. Ook de wereldwijde economische crisis zorgde niet voor een gunstig klimaat voor de Imperator. Zo werden er slechts 145 exemplaren van het model gebouwd. Het enig resterende model werd vermoedelijk door een brandweerkorps ingezet en bleef daardoor in relatief goede conditie. De motor, met slechts 19.000 kilometer op de teller, liep nog toen de auto werd teruggevonden. Inmiddels straalt de Audi Imperator weer de glans van weleer uit.