Ingezonden persbericht


Weg met de klanttevredenheid

BuzzBack-onderzoek wijst uit: management moet in minder tijd, op basis van teveel informatie meer en complexere beslissingen nemen.

Amsterdam Zuidoost, 18 november 2003 Bedrijven die focussen op klanttevredenheid, bedriegen hun klanten. Dat zegt Werner Suelzer, VP EMEA Teradata. Immers, als de klant zijn aanschaf op tijd en zonder korting te bedingen betaalt en terugkomt voor herhalingsaankopen, weet je genoeg: zijn tevredenheid is prima. Als je echter sjoemelt met de prijs/kwaliteitsverhouding wil je onderzoeken hoe ver je kunt gaan. Vandaar de bezorgdheid over klanttevredenheid. Suelzer maakte zijn opmerkingen tijdens een persdiner op 4 november tijdens het evenement IT & Banking in het Okura Hotel te Amsterdam.

"Ondernemers moeten terugkeren naar de basis: doen waar ze goed in zijn en zich minder laten afleiden door externe factoren. En vooral: investeer minder in IT en denk zelf na, vindt Suelzer. Je kunt belangrijke beslissingen niet delegeren aan de IT-afdeling. Die beroept zich al te makkelijk op het vitale belang van de IT-systemen om vernieuwing en verandering tegen te houden. Maar als bedrijven fuseren of overnames plegen, blijken al die cruciale informatiesystemen geruisloos te kunnen worden ingewisseld voor een ander. Ondernemen betekent radicale keuzes maken, ook op het gebied van IT . Suelzer wijst erop dat het wereldwijde zakenleven in een crisis verkeert die het maken van radicale keuzes noodzakelijk maakt. Bedrijven zijn ondanks de overdaad aan informatie slecht geïnformeerd, ze hebben veel te veel computersystemen en ze hebben zeker als de economie weer aantrekt - te weinig mensen om ermee om te gaan. Nog meer investeren in databases en IT is geen oplossing. De best presterende bedrijven blijken zelfs een relatief kleiner deel van hun omzet in IT te stoppen, blijkt uit onderzoek van Forrester.

De informatiedruk op het management is immens. Teradata heeft nu voor de tweede keer door bureau BuzzBack laten onderzoeken hoe het met de informatieoverdaad gesteld is. Ten opzichte van 2002 blijkt dat CIO s van de grote ondernemingen vinden dat ze wéér meer beslissingen moeten nemen. Bovendien worden de beslissingen ingewikkelder, terwijl er steeds minder tijd is om te beslissen.

Suelzer: Er is duidelijk een crisis in de besluitvorming. De overgrote meerderheid van de respondenten onderkent de voordelen van Enterprise Datawarehousing om betere en snellere beslissingen te nemen. Zonder een single view op hun bedrijf voelen ze zich niet zeker over hun beslissingen. Ze maken zich zorgen over de gevolgen op lange termijn op de groei, de productiviteit en de klantenservice. De keuze voor Enterprise Datawarehousing loont, dat laten klanten van Teradata, zoals Dell, Wal-Mart en Vodafone zien. Zonder uitzondering zien deze hun marktpositie sterk verbeteren nadat belangrijke knopen waren doorgehakt. Deze bedrijven durven radicale keuzes te maken en hun bedrijfsprocessen aan te pakken. De keuze voor Teradata is daar onderdeel van, aldus Suelzer. Tot slot wijst hij terloops op het feit dat de grootste buitenlandse acquisities van de afgelopen periode in ons land zijn verricht door Teradata-gebruikers (KLM door Air France; Laurus door Casino). Dat zou te denken moeten geven.

Kijk hier voor persinformatie over het BuzzBack-onderzoek.

Over Teradata

Teradata, een divisie van NCR Corporation (NYSE:NCR), is wereldwijd de belangrijkste leverancier van datawarehousingoplossingen naast analytische technologie en diensten.

Ingezonden persbericht