Menzis


Bericht: CamCare: een consult via de TV

Binnenkort bij zevenhonderd huishoudens in Gelderland

Na een succesvolle proef, hebben het Zorgkantoor Arnhem van Amicon (Menzis) en zorgorganisatie Sensire besloten CamCare breed in te voeren. In februari 2004 en de maanden daarna, krijgen zevenhonderd thuiswonende zorgklanten de mogelijkheid direct zichtcontact te maken met verpleegkundigen via hun eigen televisie. Hierdoor ontstaat bij hen thuis een situatie met meer veiligheid, zekerheid en een goede beantwoording van hun (zorg)vragen.

"De sterk groeiende kosten in de gezondheidszorg maken dat er dit moment forse bezuinigen doorgevoerd worden, ook in de AWBZ. Dat vraagt om nog meer dan nu te zoeken naar creatieve en innovatieve manieren om doelmatig met de zorgcapaciteit om te gaan en tegelijkertijd het niveau van de zorg te verbeteren", zegt Bert van de Hoek, directeur Menzis Zorg. "CamCare is één van die innovatieve diensten. Via de telecaremethode slagen we erin efficiënter te werken en toch die zorg thuis te leveren waar mensen behoefte hebben, misschien zelfs meer te bieden dan dat ze nu via de reguliere methode ontvangen. Door deze methode kunnen mensen langer zelfstandig blijven wonen." Pieter Jeekel, directeur van Camcare B.V. legt uit: "De zorgbehoevenden die CamCare thuis hebben, kunnen wanneer nodig met een druk op de knop direct contact maken met het contactcenter van Sensire. De verpleegkundige verschijnt op de eigen televisie bij de mensen thuis; ze kunnen elkaar horen en zien. Als contact wordt gelegd, krijgt de verpleegkundige de betreffende klantgegevens automatisch op het computerscherm
. Zonder ter plekke aanwezig te hoeven zijn, kan de verpleegkundige de omgeving thuis overzien en de benodigde ondersteuning verlenen. De verpleegkundige kan de gehele kamer bekijken en indien nodig tot details inzoomen om bijvoorbeeld wonden, medicijnen of etiketten beter te bekijken." De eenvoudige bediening van CamCare maakt de dienst bij uitstek geschikt voor mensen die veel zorg nodig hebben. Dit zijn veelal ouderen en chronisch zieken.

Positieve deelnemers

Deelnemers aan de proef
waren positief over CamCare. Een 70-jarige deelnemer, de heer Kamphuis, reageerde: "Ik zie voordelen in veiligheid, zekerheid en een manier om antwoord te krijgen op mijn zorgvragen, zonder te veel te hoeven reizen. Ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat CamCare een product is dat ook daadwerkelijk ingevoerd wordt." Om privacyredenen is besloten dat alleen de klant het contact kan leggen. In de proef gaf mevrouw Siebelink -Tijken echter aan: "Ik zou me zeer zeker voelen als de verpleegkundige mij regelmatig belt en controleert of alles goed gaat met me." Deze mevrouw zit in een elektrische rolstoel en heeft al eens stilgestaan in het huis met lege batterijen. Met CamCare kunnen klanten ook op deze manier contact maken met familie en vrienden. Mevrouw van Gemert, die in een verpleeghuis ligt, vertelde: "Voor het eerst in 10 jaar kon ik bij mijn broer thuis kijken, het opent mijn wereld enorm, dit doet zo veel voor mij."

Zichtbaar en tijdwinst

Matthijs Almekinders, raad van bestuur Sensire: "Het grote voordeel van de zichtverbinding is dat de situatie van de zorgbehoevende thuis letterlijk heel zichtbaar wordt. Stel, een oudere mevrouw heeft een injectie gekregen en in de uren daarna ontstaat er een geïrriteerde plek op haar arm. Zij maakt zich zorgen, legt contact met Sensire en kan de plek voor de camera laten zien. Zo kan de verpleegkundige een veel gerichter advies geven en beter inschatten of een huisbezoek noodzakelijk is. Bij mensen die wat in de war zijn, kan via CamCare de situatie goed worden bekeken.

Ook de klant geruststellen kan met zichtcontact beter dan via de telefoon. De verpleegkundigen die deelnemen aan de proef vinden het prettig om echte zorgvragen met CamCare te beantwoorden. Eén van hen zei: "CamCare voegt meer informatie toe, vooral bij mensen die oud zijn en slecht ter been." Een andere verpleegkundige gaf aan dat ze door CamCare een persoonlijker contact had dan door de telefoon: "Door een beeld onthoud je beter dan door alleen een naam." Het is de verwachting dat CamCare het aantal onnodige bezoeken kan verlagen en toch de kwaliteit van de zorg gelijk kan houden of verbeteren.

CamCare reduceert onzekerheid en afhankelijkheid en bevordert daardoor de zelfstandigheid van zorgvragers.