NFO TRENDBOX BV

Vertrouwen consumenten in Nederlandse economie stijgt

Het vertrouwen in de Nederlandse economie is in het derde kwartaal van 2003 gegroeid. Inmiddels verwacht 28% van de Nederlanders dat de economische situatie in Nederland over een jaar beter zal zijn dan nu. In het tweede kwartaal van 2003 was dit nog 19%. Opvallend hierin is het verschil tussen mannen en vrouwen, zo blijkt uit de resultaten van het meest recente Life & Living onderzoek van NFO Trendbox onder 1.500 Nederlanders.

In 2003 is de houding van de Nederlander ten aanzien van financiën danig veranderd, zo blijkt uit het al 14 jaar lopende Life & Living onderzoek van NFO Trendbox. Aan dit onderzoek naar ontwikkelingen in houding, gedrag en mentaliteit van Nederland werken elk kwartaal 1.500 Nederlanders van 16 jaar en ouder mee.

In het derde kwartaal van 2003 is de Nederlandse economie met 0,1% gegroeid (bron: CBS). Tegelijkertijd zien we een veel grotere groei in het vertrouwen in de Nederlandse economie onder consumenten. Momenteel verwacht 28% van de Nederlanders dat de economische situatie in Nederland over een jaar beter zal zijn dan nu, tegen 19% in het tweede kwartaal. Het dieptepunt in deze houding zagen we in 2001, 13%. Opvallend is dat mannen veel positiever zijn in hun verwachting dan vrouwen. Maar liefst 38% van de mannen verwacht een economische vooruitgang, onder vrouwen is dit slechts 20%.

Op economisch vlak zien we nog meer verschillen tussen mannen en vrouwen, bijvoorbeeld in het vertrouwen in de euro. Op het moment van invoering was ruim een kwart (27%) van de Nederlanders van mening dat de euro goed zou zijn voor henzelf. Inmiddels is dat percentage gedaald en is nog maar 15% van de Nederlanders deze mening toegedaan. Mannen (21%) hebben duidelijk vaker het gevoel dat de invoering van de euro goed is geweest voor henzelf dan vrouwen (9%).

Waar komen de opmerkelijke verschillen in de houding ten opzichte van de economie tussen mannen en vrouwen vandaan? Wellicht speelt de directe confrontatie met de prijzen in het schap van de supermarkt een rol. Want daar waar vrouwen duidelijk hun maatschappelijke positie claimen op tal van gebieden, blijkt uit Life & Living dat in het huishouden de vrouw twee maal zo vaak verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen dan de man. De emancipatie ten spijt lijkt het er toch op dat vrouwen wat beter de prijzen kennen en op hun waarde weten te schatten. Prijzen die sinds de introductie van de euro in de ogen van de consument telkens hoger zijn geworden. In hoeverre de huidige supermarktoorlog dit beeld verandert moet blijken in het vierde kwartaal van dit jaar.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

NFO Trendbox
tel: 020 669 44 14

Bart Paashuis
(onderzoeksdirecteur)
bart.paashuis@nfoeurope.com

Gerton Poot
(onderzoeksdirecteur)
gerton.poot@nfoeurope.com

Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl

19 nov 03 07:01