Apeldoorn start als eerste met Paspomaat
Apeldoorn is de eerste gemeente in Nederland die de Paspomaat inzet om
de beveiliging en serviceverlening rond reis- en identiteitsdocumenten
te maximaliseren. Dat past in het beleid van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om gemeentelijke overheden
aan te sporen de dienstverlening te verbeteren door betere benutting
van moderne ICT-toepassingen.
De Paspomaat is een computergestuurd systeem dat borg staat voor een
veilige opslag en snellere uitgifte van waardedocumenten. Alle
documenten komen via een speciaal systeem op afroep en individueel
vanuit de kluis naar de balies. Naast de grotere veiligheid brengt de
investering in de Paspomaat meer voordelen: de wachttijd aan de balie
wordt aanzienlijk teruggebracht, de serviceverlening aan de burger
neemt toe en de werkdruk voor het baliepersoneel neemt af. Het systeem
kan in de toekomst ook worden benut voor de uitgifte van rijbewijzen
en vreemdelingendocumenten en is op termijn te koppelen aan nieuwe
technieken voor bijvoorbeeld biometrische herkenning (bijv.
gelaatsherkenning en iriscopie).
Testperiode positief verlopen
De Paspomaat is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de gemeente
Apeldoorn en het gespecialiseerde Apeldoornse bedrijf Ergotrans BV.
Het systeem is inmiddels uitgebreid in de praktijk getest en de
baliemedewerkers zijn zeer tevreden. Zo konden in de testperiode vóór
de zomer mede door de Paspomaat de wachttijden voor het afhalen van
reisdocumenten ingekort worden.
Doordat het systeem niet alleen de aanvraaggegevens verwerkt, maar ook
de volledige administratie van de voorraad documenten up-to-date
houdt, werd ook de verwachte reductie van de administratieve werkdruk
bereikt.
Belangstelling collega-gemeenten
Inmiddels heeft een aantal grote gemeenten ruime belangstelling
getoond voor de Paspomaat. Het project in Apeldoorn heeft duidelijk
aangetoond dat het systeem daadwerkelijk bijdraagt aan een hogere
efficiency, betere dienstverlening en betere beveiliging.
Officieel startschot
De officiële ingebruikname van de Paspomaat is gepland op vrijdag 28
november. De heer G. Rutgers (directeur van het Agentschap
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het
Ministerie van BZK) verricht de openingshandeling.
Voor het laatst bijgewerkt op: 19-nov-2003 09:08
Gemeente Apeldoorn