Gemeente Apeldoorn

Apeldoorn start als eerste met Paspomaat

Apeldoorn is de eerste gemeente in Nederland die de Paspomaat inzet om de beveiliging en serviceverlening rond reis- en identiteitsdocumenten te maximaliseren. Dat past in het beleid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om gemeentelijke overheden aan te sporen de dienstverlening te verbeteren door betere benutting van moderne ICT-toepassingen.

De Paspomaat is een computergestuurd systeem dat borg staat voor een veilige opslag en snellere uitgifte van waardedocumenten. Alle documenten komen via een speciaal systeem op afroep en individueel vanuit de kluis naar de balies. Naast de grotere veiligheid brengt de investering in de Paspomaat meer voordelen: de wachttijd aan de balie wordt aanzienlijk teruggebracht, de serviceverlening aan de burger neemt toe en de werkdruk voor het baliepersoneel neemt af. Het systeem kan in de toekomst ook worden benut voor de uitgifte van rijbewijzen en vreemdelingendocumenten en is op termijn te koppelen aan nieuwe technieken voor bijvoorbeeld biometrische herkenning (bijv. gelaatsherkenning en iriscopie).

Testperiode positief verlopen
De Paspomaat is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de gemeente Apeldoorn en het gespecialiseerde Apeldoornse bedrijf Ergotrans BV. Het systeem is inmiddels uitgebreid in de praktijk getest en de baliemedewerkers zijn zeer tevreden. Zo konden in de testperiode vóór de zomer mede door de Paspomaat de wachttijden voor het afhalen van reisdocumenten ingekort worden.

Doordat het systeem niet alleen de aanvraaggegevens verwerkt, maar ook de volledige administratie van de voorraad documenten up-to-date houdt, werd ook de verwachte reductie van de administratieve werkdruk bereikt.

Belangstelling collega-gemeenten
Inmiddels heeft een aantal grote gemeenten ruime belangstelling getoond voor de Paspomaat. Het project in Apeldoorn heeft duidelijk aangetoond dat het systeem daadwerkelijk bijdraagt aan een hogere efficiency, betere dienstverlening en betere beveiliging.

Officieel startschot
De officiële ingebruikname van de Paspomaat is gepland op vrijdag 28 november. De heer G. Rutgers (directeur van het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van BZK) verricht de openingshandeling.

Voor het laatst bijgewerkt op: 19-nov-2003 09:08