CDA
CDA
18-11-03
Nederland nummer één bij onderwijs-hulp
Nederland zorgt er meer dan andere westerse landen voor dat kinderen
wereldwijd naar school kunnen.
Minister van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) heeft op 18 november
een 'schoolrapport' in ontvangst gekregen waaruit dit blijkt.
Onderwijs voor iedereen in 2015 is een van de internationaal
afgesproken doelstellingen voor ontwikkeling, waar ook Nederland zich
achter heeft geschaard. De Global Campain for Education (GCE), waaraan
o.a. Plan Nederland, Novib en de Algemene Onderwijsbond meedoen, heeft
22 westerse landen langs de meetlat gelegd en bekeken in hoeverre zij
aan deze doelstelling hebben bijgedragen. Nederland steekt met kop en
schouders boven de andere landen uit. Terwijl Nederland begin 2000 nog
een dikke onvoldoende ontving van de GCE, staat zij nu, drie jaar
later, als beste kind van de klas te boek. Dit resultaat is des te
opmerkelijker omdat dit jaar 19 van de 22 landen onvoldoende
presteren.
Voor Van Ardenne is deze opsteker overigens geen reden om achterover
te leunen. Onderwijs is een van de hoofdthema's in haar nieuwe
ontwikkelingsbeleid, zoals neergelegd in de beleidsnotitie 'Aan Elkaar
Verplicht' die op 17 november in de Tweede Kamer wordt behandeld.
Onderwijs kan een cruciale rol spelen in het versnellen van
economische groei, zo wijst onderzoek uit. Het geeft kinderen
perspectief en draagt bij aan een betere en meer gelijke verdeling van
de kansen van de armen in de samenleving en aan versterking van hun
sociale, economische en politieke weerbaarheid. Minister van Ardenne
is van plan haar budget voor onderwijs jaarlijks te verhogen tot 15
procent van haar begroting in 2007. Het beleid is vooral gericht op
basisonderwijs en non-formeel onderwijs waarmee bijvoorbeeld ook
werkende kinderen kunnen worden bereikt. Om werkende kinderen en
vooral meisjes te bereiken komt er voorts meer aandacht voor
beroepsonderwijs en trainingen.