CDA

CDA
18-11-03
Nederland nummer één bij onderwijs-hulp
Nederland zorgt er meer dan andere westerse landen voor dat kinderen wereldwijd naar school kunnen.

Minister van Ardenne (Ontwikkelingssamenwerking) heeft op 18 november een 'schoolrapport' in ontvangst gekregen waaruit dit blijkt.

Onderwijs voor iedereen in 2015 is een van de internationaal afgesproken doelstellingen voor ontwikkeling, waar ook Nederland zich achter heeft geschaard. De Global Campain for Education (GCE), waaraan o.a. Plan Nederland, Novib en de Algemene Onderwijsbond meedoen, heeft 22 westerse landen langs de meetlat gelegd en bekeken in hoeverre zij aan deze doelstelling hebben bijgedragen. Nederland steekt met kop en schouders boven de andere landen uit. Terwijl Nederland begin 2000 nog een dikke onvoldoende ontving van de GCE, staat zij nu, drie jaar later, als beste kind van de klas te boek. Dit resultaat is des te opmerkelijker omdat dit jaar 19 van de 22 landen onvoldoende presteren.

Voor Van Ardenne is deze opsteker overigens geen reden om achterover te leunen. Onderwijs is een van de hoofdthema's in haar nieuwe ontwikkelingsbeleid, zoals neergelegd in de beleidsnotitie 'Aan Elkaar Verplicht' die op 17 november in de Tweede Kamer wordt behandeld.

Onderwijs kan een cruciale rol spelen in het versnellen van economische groei, zo wijst onderzoek uit. Het geeft kinderen perspectief en draagt bij aan een betere en meer gelijke verdeling van de kansen van de armen in de samenleving en aan versterking van hun sociale, economische en politieke weerbaarheid. Minister van Ardenne is van plan haar budget voor onderwijs jaarlijks te verhogen tot 15 procent van haar begroting in 2007. Het beleid is vooral gericht op basisonderwijs en non-formeel onderwijs waarmee bijvoorbeeld ook werkende kinderen kunnen worden bereikt. Om werkende kinderen en vooral meisjes te bereiken komt er voorts meer aandacht voor beroepsonderwijs en trainingen.