november 2003
Sleutelproject Den Haag Centraal vangt aan met bouw nieuw tramplatform
(19 november)
Vandaag heeft het college van B en W het voorlopig ontwerp voor het
nieuwe tramplatform op Den Haag CS vastgesteld en vrijgegeven voor
inspraak. Het tramplatform moet in juli 2006 voor de komst van
RandstadRail gereed zijn en is het eerste deel van het Sleutelproject
Den Haag Nieuw Centraal, de ombouw van het CS tot een hoogwaardige en
klantvriendelijke OV- terminal.
Het Centraal Station voldoet in zijn huidige uitvoering niet meer als
vervoersknooppunt en wordt daarom ingrijpend verbouwd. De
belangrijkste reden is dat het aantal gebruikers van het station in de
komende 20 jaar zal verdubbelen, van 100.000 naar rond de 200.000 per
dag. Niet in de laatste plaats door de komst van de HSL en
RandstadRail. Bovendien sluit de kwaliteit van het station niet meer
aan op het omliggende gebied, dat in de afgelopen jaren aanzienlijk is
verbeterd.
Het voorlopig ontwerp voor het tramplatform bevat diverse
verbeteringen voor de reiziger. Zo komen er eilandperrons waar door
reizigers makkelijk kunnen overstappen tussen RandstadRail en tram en
omgekeerd. Daarnaast wordt de toegang en de zichtbaarheid vanuit de
centrale hal van Den Haag Centraal aanzienlijk verbeterd: reizigers
krijgen via trap, roltrap of lift direct toegang tot het tramplatform.
Het tramplatform wordt transparanter en vormt hiermee een logische
eenheid met de centrale hal.
De werkzaamheden voor het tramplatform zullen in het najaar van 2004
van start gaan. In de zomer van 2006 zullen de werkzaamheden worden
afgerond omdat RandstadRail in juli 2006 voor het eerst via Den Haag
Centraal gaat rijden.
In de volgende fasen wordt de centrale hal van het Centraal Station
ruimer, lichter en overzichtelijker ingericht, met een duidelijk
herkenbare plek voor alle vervoersvormen. Wethouder Bruno Bruins
(Verkeer): "Reizigers moeten gemakkelijk hun weg kunnen vinden naar
HSL, trein, RandstadRail, tram, bus, taxi, auto en fiets en snel
kunnen overstappen. Dat wordt mogelijk door de stationshal groter te
maken, het bus- en tramplatform van elkaar los te koppelen en meer
daglicht in de hal toe te laten." Het Rijk draagt in totaal 128
miljoen euro bij aan de verbouwing van het Centraal Station, waarvan
34 miljoen voor de herinrichting van de openbare ruimte. De totale
verbouwing moet in 2008 voltooid zijn.
De inspraaktermijn voor het nieuwe tramplatform loopt van 26 november
2003 t/m 7 januari 2004. Belangstellenden kunnen gedurende de
inspraaktermijn het voorlopig ontwerp inzien in het Gemeentelijk
ContactCentrum in het stadhuis aan het Spui. Op maandag 8 december
wordt het plan toegelicht tijdens een inloopavond in de Haagse Lobby
van het stadhuis.
Gemeente Den Haag