Aanvragen & vergunningen
Bouwaanvragen:
* Lange Gewant 18, uitbreiden woning
* Nieuwhof 22, plaatsen garage
* Rhijndijk 21A t/m 21H, bouw 8 sanitaire gebouwen
Sloopaanvraag:
* Rhijndijk 21A t/m 21H, sloop 8 sanitaire units
* De Steenderens 54, verbouwen woning
* Lange Maat 25, uitbreiden garage
Vergadering welstand:
Wordt gehouden op dinsdag 25 november 2003 om 13:30 uur. De agenda is
op 24 november 2003 in te zien bij de afdeling Ruimte & Samenleving.
Bezoekers dienen zich voor 25 november aan te melden bij genoemde
afdeling, telefoonnummer 026-3179531.
Vrijstellingsprocedure
voornemens zijn vrijstellingen te verlenen voor de volgende
bouwplannen:
1. Plaatsen berging, Dorpstraat 2.
2. Uitbreiden woning, De Gemeint 1.
De bouwplannen zijn strijdig met het ter plaatse geldende
bestemmingsplan. Vrijstelling is mogelijk op basis van artikel 19, lid
3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De bouwplannen liggen 4 weken ter inzage vanaf 20 november 2003 bij de
afdeling Ruimte & Samenleving.
Inzage kan plaatsvinden op werkdagen van 08.30 - 12.30 uur en op
afspraak tussen 14.00 - 16.00 uur.
Binnen die termijn kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken
bij burgemeester en wethouders.
Overige verleende vergunningen
Voor de hieronder genoemde activiteiten zijn de benodigde
ontheffingen, vergunningen en toestemmingen verleend:
* Koeweide 16, voor het kappen van 2 dennen.
* Emmerik 40, voor het kappen van 1 walnoot en 1 berk.
* Ossenkamp 2, voor het kappen 3 bolesdoorns en 3 dennen.
* Brullenweide 43 in het plantsoen voor het kappen van 1 eik.
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Openbare Werken, tel.
3179363 (kapvergunningen).
Vorst en uw container
De winter komt er aan en dat betekent dat bij vriezend weer de inhoud
van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen opleveren
bij het ledigen van de container.
Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er
niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel
geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging".
U kunt proberen bevriezing te voorkomen door:
* de container op een beschutte plaats te zetten;
* de container donderdagavond zo mogelijk in de berging of garage te
zetten;
* een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.
Het beste advies dat we u kunnen geven is: biedt bij vastgevroren
inhoud de groene container niet aan, wacht tot de vorstperiode voorbij
is.
Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het gft-afval,
deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de container
helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container kapot gaat.
Vrijstelling Hazeland
Tijdelijke vrijstelling bestemmingsplan Het Ambacht besluit en
eindverslag inspraak
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat de
terinzagelegging van het voornemen tot tijdelijke vrijstelling van het
bestemmingsplan Het Ambacht, op grond van artikel 17 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening, niet heeft geleid tot inspraakreacties. Deze
vrijstelling beoogt het tijdelijke gebruik van een deel van het
perceel gemeentegrond, plaatselijk bekend A6257, gelegen naast het
perceel Hazeland 36 te Westervoort, te verlengen voor de duur van 3
jaar.
Het eindverslag van deze inspraakprocedure is thans vastgesteld en
ligt met ingang van 20 november 2003 gedurende een termijn van vier
weken bij de afdeling Ruimte & Samenleving van de gemeentesecretarie,
Dorpsplein 1 te Westervoort, voor een ieder ter inzage. Het besluit
tot toepassen van de tijdelijke vrijstelling ligt met ingang van 20
november 2003 gedurende een termijn van zes weken bij de afdeling
Ruimte & Samenleving voor een ieder ter inzage.
Inzage kan worden verkregen op het gemeentehuis op alle werkdagen van
08.00 uur - 12.30 uur of op afspraak van 14.00 uur - 16.00 uur en op
afspraak op maandag van 18.00 uur - 21.00 uur.
Bovengenoemde datum is tevens het officiële einde van de
inspraakperiode. De mogelijkheid bestaat om ten aanzien van de
uitvoering van de inspraakprocedure een schriftelijke klacht bij
burgemeester en wethouders in te dienen. Dit dient te geschieden
binnen vier weken na afloop van de inspraakprocedure.
Op grond van de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht kunnen
belanghebbenden binnen zes weken, met ingang van de dag na die van de
datum van bekendmaking van het besluit tot toepassing van de
tijdelijke vrijstelling, bij burgemeester en wethouders schriftelijk
een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Bij de behandeling daarvan
zal een onafhankelijke commissie voor de bezwaar- en beroepschriften
worden betrokken. Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn geen
kosten verbonden. De indiening van een bezwaarschrift schort de
werking van het besluit niet op.
In verband hiermede bestaat de mogelijkheid om een verzoek om een
voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te
worden gericht aan de President van de Arrondissementsrechtbank
Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030 te 6800 EM Arnhem. Hierbij
dient een kopie van het bezwaarschrift te worden overlegd. Aan de
behandeling van een dergelijk verzoek zijn overigens wel kosten (een
griffierecht) verbonden.
Uitkomen met inkomen!
Geld uitgeven doen we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse
boodschappen of een nieuwe auto, het zak- en kleedgeld van de
kinderen, de huur of de hypotheek en alle mogelijke vaste lasten.
Tijdens het telefonisch spreekuur kunt u met alle vragen over geld en
vooral het uitgeven daarvan bij een van de budgetconsulenten terecht.
Telefonisch spreekuur op het gemeentehuis iedere werkdag tussen 09.00
10.00 uur, tel: 31 79 630.
Indien gewenst kunt u voor advies ook een afspraak maken met één van
de budgetconsulenten
Een begroting maken
Soms is het handig om een begroting te maken. Bijvoorbeeld:
* U wilt weten of u uw inkomen hoog genoeg is om uw uitgaven te
kunnen betalen.
* Uw inkomsten worden binnenkort hoger of lager.
* U staat vaak rood en u wilt daar iets aan doen.
Een begroting is een lijstje van al uw inkomsten en uitgaven. Het is
het makkelijkst om een begroting per maand te maken. In dit advies
leest u hoe u een begroting maakt.
Inkomsten
Eerst schrijft u alle inkomsten op. Sommige inkomsten heeft u iedere
maand. Denk aan salaris of uitkering. Schrijf deze inkomsten op.
Andere inkomsten krijgt u één keer per drie maanden of zelfs per jaar.
Hiervan moet u eerst een bedrag per maand uitrekenen. Dat gaat als
volgt. De kinderbijslag krijgt u één keer per drie maanden. Deel het
bedrag door drie en schrijf de uitkomst op in het lijstje.
Vakantiegeld krijgt u één keer per jaar. Deel dit bedrag door twaalf
en schrijf de uitkomst ook op. U doet hetzelfde met alle andere
inkomsten die u niet per maand krijgt.
Tel alle inkomsten bij elkaar op. U weet nu hoeveel inkomsten u
gemiddeld per maand heeft.
Uitgaven
Daarna begint u met de uitgaven. Sommige uitgaven moet u iedere maand
betalen. Dit zijn bijvoorbeeld de huur en de energierekening. Schrijf
deze uitgaven op.
Sommige uitgaven betaalt u één keer per twee maanden of één keer per
jaar. Voorbeelden zijn de telefoonrekening en sommige
verzekeringspremies. Van deze uitgaven moet u eerst een bedrag per
maand uitrekenen. Dat gaat als volgt. De premie voor de
inboedelverzekering betaalt u één keer per jaar. Deel dit bedrag door
twaalf en schrijf de uitkomst ook op. U doet hetzelfde met alle andere
uitgaven die u niet per maand krijgt.
Ook de uitgaven telt u bij elkaar op. U weet nu hoeveel uitgaven u per
maand heeft.
Als u de uitgaven aftrekt van de inkomsten, weet u of u per maand
genoeg geld heeft om al uw uitgaven te kunnen betalen. Als u geld
tekort komt, zijn er twee dingen die u kunt doen:
* Minder uitgeven.
* Extra geld verdienen door een baantje te nemen.
Hoe weet u wat u uitgeeft?
Misschien vraagt u zich af waar u alle bedragen kunt vinden voor de
begroting. We geven hier een paar tips.
* Vaste lasten zoals de huur en de energierekening vindt u op de
afschriften van de bank of de giro.
* Voor grote uitgaven zoals een wasmachine of kleding kunt u een
vast bedrag per maand sparen. Voor kleding heeft u per persoon
minimaal ongeveer 40,- per maand nodig. Voor meubels en
huishoudelijke spullen heeft u minimaal ongeveer 70,- per maand
nodig. Voor vakantie kunt u het vakantiegeld gebruiken.
* Wat u aan boodschappen uitgeeft, kunt opschrijven in een schrift.
Twee maanden schrijven is lang genoeg. Dan weet u wat u uitgeeft.
Gemeente Westervoort