Gemeente Alkmaar


Inwoners Alkmaar positief over nieuwe `stille' wegdekken

Alkmaar, 19 november 2003

Alkmaar, 19 november 2003 - Een zeer groot deel van de omwonenden van enkele belangrijke verkeerswegen in Alkmaar heeft gemerkt dat de geluidsoverlast van het wegverkeer minder werd nadat deze wegen stillere wegdekken kregen. Dit blijkt uit een onderzoek dat begin dit jaar is gehouden in opdracht van de gemeente Alkmaar en Rijkswaterstaat door de gemeentelijke afdeling Onderzoek en Statistiek. De verbetering is zowel binnenshuis als buitenshuis merkbaar. Naarmate woningen dichter op het betreffende weggedeelte staan, ervaren omwonenden vaker dat het wegverkeer minder geluid maakt. Bij een nat wegdek is het effect veel geringer, aldus geïnterviewde bewoners in de "Eindrapportage Enquête `stille wegdekken' te Alkmaar, ervaringen van omwonenden met stil asfalt".

Wegen die onlangs door de gemeente Alkmaar tijdens groot onderhoud zijn voorzien van `stil' asfalt, zijn de Kanaaldijk (tussen de Landman en de Nauertogt) in Koedijk, de Saturnusstraat in Oudorp, de Geester- en Kennemersingel langs het Bolwerk, en de Huiswaarderweg tussen de Huiswaarderbrug en de Nollenweg (uitgezonderd de kruispunten). In 2002 zijn door Rijkswaterstaat de Heilooër Tolweg en de Martin Luther Kingweg (beiden onderdeel van de westelijke ringweg) voorzien van het zgn. "fluisterasfalt' (uitgezonderd de kruispunten), asfalt dat officieel bekendstaat onder de naam Zeer Stil Asfalt. Langs alle wegen is naderhand met meetapparatuur vastgesteld dat sprake is van een aanzienlijke reductie van het geluid van het wegverkeer. Dergelijke metingen willen echter niet meteen zeggen dat omwonenden de afname ook daadwerkelijk zo ervaren. Om antwoord te krijgen op deze vraag, is een enquête gehouden onder de mensen die nabij deze wegen wonen.

Het meest positief zijn bewoners van de Icarusstraat en de Junohof, waarvan een grote meerderheid zeer enthousiast is over het nieuwe wegdek van de Saturnusstraat. Langs het grootste deel van de wegen van de Alkmaarse ring zijn de reacties ook positief maar minder uitgesproken. Dit lijkt vooral te worden verklaard doordat een groter deel van de omwonenden ook voor de werkzaamheden weinig hinder bleek te ondervinden van het weggeluid van de ringweg. Bovendien blijkt dat de ringweg qua geluidsoverlast niet overal maatgevend is door de grotere afstand tussen weg en woningen. Wegen en straten in de wijk zelf zijn dan bepalender voor het geluidsniveau. Bij een deel van de bewoners van de Gabriël Metsulaan leeft de wens om langs dit deel van de Martin Luther Kingweg een geluidsscherm aan te brengen. Deze mensen hebben minder plezier van hun tuin of slapen soms noodgedwongen met het slaapkamerraam dicht. Dergelijke verzoeken om betere geluidwerende voorzieningen komen ook van mensen die langs de Huiswaarderweg wonen. Naarmate men dichter bij een kruispunt woont, merkt men minder van een afname van het verkeerslawaai. Kruispunten zijn niet voorzien van het duurdere stille asfalt, omdat hier door remmende, optrekkende en draaiende auto's andere eisen worden gesteld aan het asfalt. Daar komt bij, dat bandengeluid op het wegdek hier doorgaans ondergeschikt is aan het motorgeluid van remmende en optrekkende auto's.

Sommige geïnterviewden merkten op dat zij de indruk hadden dat automobilisten harder gaan rijden door het stillere asfalt, waardoor het geluid weer toeneemt van de motor. Ook maken sommige inwoners zich zorgen over overstekende voetgangers, die door het stillere asfalt auto's en motoren niet tijdig zouden horen aankomen. Vaak wordt opgemerkt dat men qua geluidsoverlast van verkeer meer last heeft van bijvoorbeeld brommers en vrachtverkeer dan van asfalt. Bij de Kanaaldijk zeggen omwonenden hinder te ondervinden van de snelheidsbeperkende drempels, die gelijktijdig met het stille asfalt zijn aangelegd. Deze veroorzaken trillingen (vooral van zwaar verkeer) en geluidsoverlast van de motor van remmende en weer optrekkende voertuigen.

De onderzoekers doen de aanbeveling meer onderzoek te doen naar het gesignaleerde effect dat de geluidsreductie dankzij stil asfalt volgens bewoners een stuk minder is bij een nat wegdek. Nader onderzoek vinden de onderzoekers ook wenselijk naar de vraag of automobilisten werkelijk geneigd zijn harder te gaan rijden op stil asfalt.

19 november 2003