TNS NIPO

| |
|Ruime meerderheid oordeelt: "al die tijd te veel betaald"      |
|                                                               |
Negen op de tien Nederlanders (92%) menen dat de prijsverlagingen als gevolg van de prijzenoorlog tussen de grote supermarkten, aantonen dat de consument al die tijd te veel heeft betaald voor de boodschappen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in het kader van de prijzenoorlog die sinds enkele weken tussen de grote supermarktketens woedt.

Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (84%) doet de dagelijkse boodschappen bij een van de grote supermarktketens. Slechts zes procent geeft aan de boodschappen overwegend bij een buurtsuper te doen en overig winkelend Nederland haalt de meeste dagelijkse boodschappen ergens anders (bijvoorbeeld bij speciaalzaken zoals de bakker en de slager).

TNS NIPO heeft aan de Nederlanders gevraagd wat zij van de prijsverlagingen vinden. In totaal noemt 87 procent het een goede ontwikkeling, elf procent vindt het een slechte ontwikkeling en twee procent heeft hierover geen mening.

Wanneer aan de Nederlanders wordt gevraagd of zij denken dat de kleinere buurtsupermarkten de dupe zullen worden van de prijzenoorlog tussen de grotere supermarkten, antwoordt 89 procent bevestigend. Negen procent denkt niet dat de prijzenoorlog negatieve gevolgen zal hebben voor de buurtsupers en twee procent heeft hierover geen mening.

Opvallend is dat degenen die hun boodschappen gewoonlijk doen bij buurtsupermarkten, relatief veel vertrouwen hebben in het voortbestaan van de winkel: een kwart (24%) geeft aan dat de buurtsupermarkt niet de dupe zal worden van de prijzenoorlog.