Fontys


vrijdag 28 november 2003

woensdag 19 november 2003

Fontys Hogeschool Financieel Management reikt eerste scriptieprijs uit Martijn van Hoof heeft voor zijn scriptie `Earn out en balansgarantie' de eerste Fontys FE-scriptieprijs van de opleiding Fiscale Economie gekregen. Hij ontving zijn prijs uit handen van de heer mr. Philip Ruys, voorzitter van de jury en werkzaam als belastingadviseur en redacteur van het Fiscaal Praktijkblad.

Fontys Hogeschool Financieel Management heeft de Fontys FE-scriptieprijs ingesteld om studenten te stimuleren tot het schrijven van een scriptie, die de toets der kritiek van onafhankelijke, externe deskundigen kan doorstaan. Voor de beoordeling is daarom gezocht naar een evenwichtige vertegenwoordiging uit de fiscale adviespraktijk, de belastingdienst en het onderwijs. De jury bestond uit voorzitter mr. Philip Ruys, mevrouw mr. Diana van Hout, docent aan de Universiteit Utrecht, de heer mr. Toine van Laarhoven, belastingadviseur bij Deloitte en de heer mr. Christ Willems, belastinginspecteur. Aan de scriptieprijs is geen geldbedrag verbonden. Martijn van Hoof heeft een certificaat ontvangen en krijgt de mogelijkheid een artikel over het scriptieonderwerp te schrijven in vaktijdschrift Het Fiscaal Praktijkblad.

De winnende scriptie
De scriptie van Martijn van Hoof sluit aan op de jurisprudentie over earn out-regelingen en balansgaranties en de wetgeving die in reactie op de arresten van de Hoge Raad hierover is geĂŻntroduceerd. Deze wetgeving is erg belangrijk in de fusie- en overnamepraktijk; bij grote bedrijven, maar ook in het midden- en kleinbedrijf. Zeker nu tienduizenden bedrijven in het mkb een nieuwe eigenaar zoeken. Hier lopen deelnemingsvrijstelling en fiscale eenheid dwars door elkaar heen. Volgens het juryrapport is Martijn erin geslaagd deze ingewikkelde materie zeer doeltreffend in kaart te brengen in een voor de lezer aantrekkelijk vormgegeven document. Martijn komt tot heldere conclusies die goed zijn onderbouwd en heeft zelfs nog wat aanbevelingen voor de wetgever.