Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


Infobulletin

Gepubliceerd op 21-11-2003

Sector Mobis
Categorie Economie
Sub-subcategorie Openbaar vervoer

Werkgeversvereniging openbaar vervoer sluit contract voor twee jaar

Op 20 november 2003 hebben de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer en de vakorganisaties FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie een onderhandelingsresultaat gesloten met de volgende inhoud:

Looptijd
De nieuwe CAO heeft een looptijd van 2 jaar ingaande 1 januari 2003 tot en met 31 december 2004.

Loon
Per 1 maart 2003 worden de CAO-schaallonen verhoogd met 2,5%. De toeslagen en toelagen ingevolge artikel 32 van de CAO OV worden per 1 maart 2003 met hetzelfde percentage geïndexeerd.

Eindejaarsuitkering 2003
De loonruimte die vrijvalt vanwege beëindiging van de premiespaarregeling met ingang van 1 januari 2003 wordt aangewend voor een structurele eindejaarsuitkering van 0,43% te berekenen over de looncomponenten waarover de vakantietoeslag wordt berekend, inclusief de vakantietoeslag. De uitkering wordt uitbetaald in december 2003 en is niet-pensioengevend. Per 1 januari 2004 wordt de eindejaarsuitkering verhoogd met 0,22% zodat de eindejaarsuitkering in dat geval 0,65% bedraagt.

Pensioen en VUT-premies
De stijging van de pensioenpremie per 1 januari 2003 wordt door werkgevers en werknemers opgebracht in de verhouding tweederde - eenderde Van de stijging van de pensioenpremie met 1,50% per 1 januari 2003 komt voor rekening van de werkgever 1,00%
voor rekening van de werknemer 0,50%
Voor 2003 wordt de inhouding van de 0,50% werknemerspremie tegelijkertijd gerealiseerd met de uitbetaling van de eindejaarsuitkering in december van 0,43%.

Van de stijging van de pensioenpremie per 1 januari 2004 met 0,6% en de VUT-premie met 0,25% per 1 januari 2004 komt in de verhouding tweederde - eenderde voor rekening van de werkgever 0,4% pensioen 0,165% VUT voor rekening van de werknemer 0,2% pensioen 0,085% VUT

Ten behoeve van de financiering van de toekomstige oudedagsvoorziening wordt vanaf 2004 structureel 1,25% als premie beschikbaar gesteld die volledig ten laste van de werkgevers komt.

Iedere gerechtigde op de huidige prepensioenregeling ontvangt een compensatie voor het vervallen van de werkgeversbijdrage in de premie voor ziektekostenverzekering of ziekenfonds. Deze bijdragen komen ten laste van de Stichting Vervroegde Uittreding Openbaar Vervoer.

Modernisering oudedagsvoorziening
De werkgroep modernisering oudedagsvoorziening zal haar werkzaamheden voortzetten.

Werkdruk
Werkgevers zullen op bedrijfsniveau in samenspraak met de ondernemingsraad en vakorganisaties beleid ontwikkelen gericht op terugdringing van werkdruk. De werkgever zal hiertoe het initiatief nemen.

Disciplinaire maatregelen: onderzoek en afronding (art 84 lid 2 CAO) De werkgever die van plan is een disciplinaire maatregel te treffen (ex art 83 CAO) dient de werknemer 5 kalenderdagen nadat het plichtsverzuim is geconstateerd over dit voornemen schriftelijk in te lichten. De werkgever dient de werknemer de gelegenheid te bieden zich binnen 5 kalenderdagen te verantwoorden.

Beroep op het scheidsgerecht (art 85 CAO)
Indien aan de werknemer een disciplinaire maatregel wordt opgelegd ook in de vorm van een berisping of een waarschuwing, heeft de betrokken werknemer het recht om tegen een dergelijke maatregel beroep in te stellen bij scheidsgerecht (ex art 85 CAO).

Buitengewoon verlof (art 63 B CAO)
In artikel 63B CAO wordt verduidelijkt dat onder het begrip 'bloed- en aanverwanten' ook worden verstaan stiefouders, stiefbroers en stiefzusters.

Gedragingen
De verplichting vermeld in artikel 69 lid 1 CAO zal ook gelden voor de werkgever.

Wet Verbetering Poortwachter
De redactiecommissie zal een concept-procesbeschrijving uitwerken ten behoeve van CAO-partijen uitgaande van het VWOV-voorstel Poortwachter en het protocol Poortwachter van AWVN en FNV Bondgenoten. De werknemer die een second opinion aanvraagt heeft recht op betaling van het minimumloon gedurende maximaal 4 weken of zoveel langer als de beslissing op zich laat wachten. Indien de overschrijding te wijten is aan de werknemer vervalt na deze 4 weken het recht op loonbetaling. Als de second opinion in het voordeel van de werknemer uitpakt, is de werkgever verplicht tot betaling van de kosten van de second opinion en de aanvulling op het salaris over deze periode tot 100%. De redactiecommissie zal voorstellen doen voor herziening van de huidige CAO-tekst, in het bijzonder de aanvullingsregelingen bij arbeidsongeschiktheid (artikelen 16 lid 2 t/m 6 en 56 en bijlage 10). Die herziening houdt verband met de Wet Verbetering Poortwachter maar ook met de afspraken gemaakt door de centrale werkgevers- en werknemersorganisaties in de STAR over beperking van ziekteverzuim en instroom in de WAO. Het gaat dan met name over aanvulling tijdens het tweede ziektejaar. Alle voorstellen met een materieel belang zullen aan CAO-partijen ter fiattering worden voorgelegd.

Wet Personenvervoer en concessiewisseling
Er zal een werkgroep worden ingesteld die de praktijkervaringen in het kader van concessiewisseling zal inventariseren. De werkgroep rapporteert de uitkomsten van haar bevindingen in december 2004 aan CAO-partijen en doet aanbevelingen voor hoofdlijnen op te nemen in CAO. Het VWOV-voorstel inzake concessiewisseling bevat daartoe een aantal aanknopingspunten.

Vakantiewetgeving
Voor iedere werknemer - parttimers en fulltimers ongeacht de omvang van de arbeidsovereenkomst - wordt met ingang van 1 januari 2004 de mogelijkheid geopend om ATV-dagen of bovenwettelijke vakantiedagen te kopen en te verkopen tot een maximum van 6 hele dagen per kalenderjaar. De gekochte dagen worden opgenomen in overleg met de werkgever conform de toepasselijke vakantieregeling. De loonwaarde van een dag wordt bepaald op 0,41% te berekenen over de looncomponenten waarover de vakantietoeslag wordt berekend, inclusief de vakantietoeslag. Het is niet toegestaan om bij het aangaan, wijzigen of verlengen van arbeidsovereenkomsten vakantiedagen op voorhand te verkopen (de zogenaamde afkoop bij voorbaat).

Internationale solidariteit
De VWOV zal zowel in 2003 als in 2004 aan de vakorganisaties een bedrag van ? 25.000 beschikbaar stellen ten behoeve van activiteiten in het kader van internationale solidariteit (art 103 CAO OV).

Kort zorgverlof
Werkgevers zullen bij iedere vestiging of stalling de voornaamste tekstfragmenten van de betreffende wetsbepalingen die op dit onderwerp betrekking hebben voor iedere werknemer ter inzage leggen.

Cafetariasysteem
Zodra de discussie over de modernisering van de oudedagsvoorziening is afgerond, zullen partijen afspraken maken over de mogelijkheid tot invoering van een cafetariasysteem.

Demotiebeleid, management development en employability Met betrekking tot de onderwerpen demotiebeleid, management development en employability zullen werkgevers op bedrijfsniveau in samenspraak met de Ondernemingsraad beleid ontwikkelen.

Hay-beloning
De paritair samengestelde werkgroep functiewaardering zal nog voor de Kerst 2003 bijeen worden geroepen. De werkgroep dient bij die gelegenheid een tijdschema te bepalen waarbinnen de openstaande acties op zo kort mogelijke termijn kunnen worden afgewikkeld.

Technisch personeel vanaf 55 jaar
Artikel 20 lid 6 zal zo worden gewijzigd dat die bepaling ook geldt voor technisch personeel van 55 jaar en ouder.

Regeling boetes verkeersovertredingen
Aan de CAO wordt het volgende artikel toegevoegd.

1. Boetes die aan de werkgever als kentekenhouder worden opgelegd naar aanleiding van verkeersovertredingen begaan door een werknemer, zijn voor rekening van die werknemer. De werkgever zal een bedrag ter grootte van de boete inhouden op zijn salaris.
2. De werkgever stelt de werknemer tijdig in de gelegenheid om tegen het opleggen van de boete bezwaar respectievelijk beroep aan te tekenen bij de instantie die de boete heeft opgelegd. Als de werkgever dit nalaat komt de boete voor zijn rekening.
3. Indien de werknemer kan aantonen dat hij in de bezwaar- respectievelijk beroepsprocedure in het gelijk is gesteld, betaalt de werkgever het ingehouden bedrag van de boete aan hem terug. Indien de beslissing in de bezwaar- respectievelijk beroepsprocedure inhoudt dat de boete verlaagd wordt, betaalt de werkgever het verschil tussen het ingehouden bedrag en de lagere boete terug.
4. Onverminderd het bepaalde in lid 1, 2 en 3 van dit artikel neemt de werkgever de boetes ten aanzien van snelheidsovertredingen voor zijn rekening, indien de boetes niet hoger zijn dan de huidige ? 28 per overtreding (= laagste categorie). Anderssoortige overtredingen of snelheidsovertredingen die hoger beboet dan ? 28 per overtreding zijn steeds voor rekening van de werknemer en zullen worden ingehouden conform het bepaalde in dit artikel. Bij de bepaling van de snelheid zal worden uitgegaan van de snelheid waarop wordt bekeurd (snelheid na meetcorrectie).

Overlijdensuitkering (art 60 CAO lid 2)
Voor de toepassing van dit artikel wordt onder nagelaten betrekkingen verstaan degenen die genoemd worden in artikel 7:674 BW lid 3.
Bij iedere vestiging of stalling zullen de voornaamste tekstfragmenten van de betreffende wetsbepalingen die op dit onderwerp betrekking hebben voor iedere werknemer ter inzage worden gelegd. Lid 1 en de leden 3 t/m 5 van art 60 CAO blijven ongewijzigd.

Modernisering CAO openbaar vervoer
Partijen constateren dat door de marktwerking in het openbaar vervoer sinds de introductie van de WPV 2000 de concurrentie tussen de verschillende vervoerders aanmerkelijk is toegenomen. Om te voldoen aan de toenemende eisen en wensen van opdrachtgevers en klanten worden vervoerders gedwongen zich aan te passen. Met name punten als flexibiliteit, klantgerichtheid en kostenbeheersing moeten vertaald worden naar organisatiestructuur, werkprocessen en gewenste cultuur. Hier doet zich de vraag voor of de CAO Openbaar Vervoer in zijn huidige vorm en inhoud voldoende aansluit bij deze externe ontwikkelingen. De wensen van de opdrachtgevers leiden tevens tot een toenemende inzet van kleinschalig en/of collectief vraagafhankelijk vervoer, waardoor de werkingssfeer en zelfs het bestaansrecht van de CAO Openbaar Vervoer in zijn huidige vorm onder druk komt te staan. Gezien het bovenstaande zullen partijen voor onbepaalde tijd een kleine paritaire werkgroep instellen. Deze werkgroep krijgt de opdracht om na te denken over recente en toekomstige (markt)ontwikkelingen in het openbaar vervoer in relatie tot de toekomst van de structuur, de inhoud en de werkingssfeer van de CAO Openbaar Vervoer. Deze werkgroep is bedoeld als denktank en rapporteert aan CAO-partijen. Daarnaast spreken partijen af het huidige werk van de redactiecommissie te continueren.

Kilometervergoeding
De kilometervergoeding volgens bijlage 13 CAO wordt met ingang van 1 december 2003 bepaald op ? 0,33 per kilometer. Deze vergoeding geldt tot 1 april 2004. De redactiecommissie zal voorstellen doen tot herziening van de kilometervergoeding mede tegen de achtergrond van de fiscale beperking van de kilometervergoeding met ingang van 1 januari 2004. De wijziging van de berekeningssystematiek - exclusief de indexering - dient op een voor werkgevers kostenneutrale wijze te worden uitgevoerd.

Overleg in geval van wetswijzigingen
Indien er sprake is van wijzigingen in wet- of regelgeving die verband houden met de inhoud van deze CAO, zullen CAO partijen met elkaar in overleg treden om de gevolgen van de wijzigingen voor deze CAO te bespreken en waar nodig de relevante CAO-bepalingen te wijzigen.

Het onderhandelingsresultaat is tot stand gekomen onder het voorbehoud van goedkeuring door de respectieve achterbannen. Partijen zullen elkaar zo spoedig mogelijk informeren over de uitkomst van de achterbanraadpleging.

Inlichtingen: drs. L.H.M. Osterholt, tel: 070 - 375 1 767, e-mail: losterholt@knv.nl