Gemeente Dordrecht


---

Route tussen binnenstad en Stadspolders/Dubbeldam wordt aangepast

Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag besloten een aantal straten op het traject tussen de binnenstad en de wijken Stadspolders en Dubbeldam aan te passen. Het doel van het plan is om fietsers meer ruimte te geven, zodat zij hier veiliger kunnen fietsen. Hiernaast krijgen bussen voorrang bij de afwikkeling bij verkeersregel-installaties en wordt de auto in bescheiden mate toegelaten op deze route.

De route bestaat uit de Transvaalstraat, de spoorwegovergang Krommedijk, de Crayensteynstraat en het eerste stuk van de Provinciale Weg. Op bijgevoegd kaartje is het traject in rood weergegeven. In de Beleidsvisie Verkeer en Vervoer van 1997 is bepaald dat deze route sterker als hoofdroute voor fiets en bus, maar minder als autoroute, moest worden uitgevoerd. De aanliggende wijken ondervonden veel hinder van het verkeer op deze smalle route. Als hoofdroute werd onder andere de Merwedestraat/Oranjelaan aangewezen.

Transvaalstraat (zie fotomontage)
In de strook tussen de Transvaalstraat en het spoor wordt een fietspad in twee richtingen aangelegd. Tussen het fietspad en de weg worden bomen aangeplant.

Crayensteynstraat (zie fotomontage)
Ook in de Crayensteynstraat komt een tweezijdig fietspad aan de zuidzijde dat aansluit op de Transvaalstraat en het fietspad langs de Provinciale Weg. Fietsers op de route tussen Dubbeldam en het centrum hoeven de rijbaan niet meer over te steken. Om hiervoor ruimte te maken, wordt de rijbaan (richting centrum) geheel verplaatst naar het noorden en komt te liggen tussen de sloot en het spoor (over de voormalige volkstuintjes). Nadeel is dat vanaf de N3 de wijk (het voormalige Land van Valk) lastiger bereikbaar wordt. Voordeel hiervan is echter dat sluipverkeer uit de wijk geweerd wordt.

Spoorwegovergang Krommedijk
De spoorwegovergang Krommedijk wordt gereconstrueerd, omdat de Crayensteynstraat en de Transvaalstraat aan beide zijden anders op de overgang aankomen. Gezien de eisen van de NS is dat een ingewikkelde operatie. Dit heeft tot vertraging geleid.

Fietspaden Reeweg-Oost en Haaswijkweg
De fietspaden Reeweg-Oost (bij sportpark) en Haaswijkweg worden beperkt aangepast. In eerdere fasen zijn verdergaande varianten ontworpen. Om financiële redenen heeft het college gekozen voor een beperkte aanpassing. De aanpassing houdt in dat het fietspad verplaatst wordt richting de woningen aan de Reeweg-Oost. Hierdoor komen de parkeerplaatsen verder van de woningen af te liggen.

Procedure
Op 22 november aanstaande wordt in het Insula College, Halmaheiraplein van 9.30 tot 14.30 uur een informatie - en reactieronde voor de direct betrokkenen gehouden. Daarna wordt het voorstel voorgelegd aan de raadscommissie Ruimte & Economie en aan de gemeenteraad in december. Daarna wordt gestart met de uitvoering die een paar jaar zal duren.

Crayensteijnstraat straks Transvaalstraat straks