Gemeente Dordrecht
---
Route tussen binnenstad en Stadspolders/Dubbeldam wordt aangepast
Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag besloten een
aantal straten op het traject tussen de binnenstad en de wijken
Stadspolders en Dubbeldam aan te passen. Het doel van het plan is om
fietsers meer ruimte te geven, zodat zij hier veiliger kunnen fietsen.
Hiernaast krijgen bussen voorrang bij de afwikkeling bij
verkeersregel-installaties en wordt de auto in bescheiden mate
toegelaten op deze route.
De route bestaat uit de Transvaalstraat, de spoorwegovergang
Krommedijk, de Crayensteynstraat en het eerste stuk van de Provinciale
Weg. Op bijgevoegd kaartje is het traject in rood weergegeven. In de
Beleidsvisie Verkeer en Vervoer van 1997 is bepaald dat deze route
sterker als hoofdroute voor fiets en bus, maar minder als autoroute,
moest worden uitgevoerd. De aanliggende wijken ondervonden veel hinder
van het verkeer op deze smalle route. Als hoofdroute werd onder andere
de Merwedestraat/Oranjelaan aangewezen.
Transvaalstraat (zie fotomontage)
In de strook tussen de Transvaalstraat en het spoor wordt een fietspad
in twee richtingen aangelegd. Tussen het fietspad en de weg worden
bomen aangeplant.
Crayensteynstraat (zie fotomontage)
Ook in de Crayensteynstraat komt een tweezijdig fietspad aan de
zuidzijde dat aansluit op de Transvaalstraat en het fietspad langs de
Provinciale Weg. Fietsers op de route tussen Dubbeldam en het centrum
hoeven de rijbaan niet meer over te steken. Om hiervoor ruimte te
maken, wordt de rijbaan (richting centrum) geheel verplaatst naar het
noorden en komt te liggen tussen de sloot en het spoor (over de
voormalige volkstuintjes). Nadeel is dat vanaf de N3 de wijk (het
voormalige Land van Valk) lastiger bereikbaar wordt. Voordeel hiervan
is echter dat sluipverkeer uit de wijk geweerd wordt.
Spoorwegovergang Krommedijk
De spoorwegovergang Krommedijk wordt gereconstrueerd, omdat de
Crayensteynstraat en de Transvaalstraat aan beide zijden anders op de
overgang aankomen. Gezien de eisen van de NS is dat een ingewikkelde
operatie. Dit heeft tot vertraging geleid.
Fietspaden Reeweg-Oost en Haaswijkweg
De fietspaden Reeweg-Oost (bij sportpark) en Haaswijkweg worden
beperkt aangepast. In eerdere fasen zijn verdergaande varianten
ontworpen. Om financiële redenen heeft het college gekozen voor een
beperkte aanpassing. De aanpassing houdt in dat het fietspad
verplaatst wordt richting de woningen aan de Reeweg-Oost. Hierdoor
komen de parkeerplaatsen verder van de woningen af te liggen.
Procedure
Op 22 november aanstaande wordt in het Insula College, Halmaheiraplein
van 9.30 tot 14.30 uur een informatie - en reactieronde voor de direct
betrokkenen gehouden. Daarna wordt het voorstel voorgelegd aan de
raadscommissie Ruimte & Economie en aan de gemeenteraad in december.
Daarna wordt gestart met de uitvoering die een paar jaar zal duren.
Crayensteijnstraat straks Transvaalstraat straks